Lietuvos oro uostuose besileidžiantys „Ryanair“ ir „Wizzair“ bendrovių lėktuvai vietos keliautojams atrodo tarsi išsigelbėjimas. Keleivių logika tokia: pigu, vadinasi, skųstis negalima. Tuo tarpu italams pigių skrydžių bendrovės triukai įgriso iki gyvo kaulo, rašo „Lietuvos rytas“.
Na, ir kas, kad pigu. Keleivių vedžioti už nosies nevalia net ir tokiu atveju.
Italijos valstybinė konkurencijos ir rinkos garanto tarnyba „Antitrust“, ištyrusi Airijos pigių skrydžių bendrovės „Ryanair“ reklamą, teikiamas paslaugas ir įkainius, nutarė ją nubausti. Ir net ne už vieną, o už penkis nusižengimus. „Ryanair“ užgulė 0,5 mln. eurų (1,7 mln. litų) bauda.
„Antitrust“ nuomone, „Ryanair“ pasiūlymai ir reklaminės akcijos yra apgaulingos, o informacija apie kainas – neaiški. Tokias išvadas konkurencijos tarnyba paskelbė ištyrusi klientų ir vartotojų asociacijų skundus.
Bilietas už 1 eurą? Arba dar geriau – už vieną euro centą? Tokie „Ryanair“ siūlymai, Italijos „Antitrust“ manymu, skamba gražiai ir pernelyg viliojamai.
Bet keliautojų, naktis praleidusių prie kompiuterių ieškant bilieto už simbolinę kainą, ir laikas, ir nervai taip pat šio to verti.
Todėl pirmoji Romos bauda airių bendrovei – 110 tūkst. eurų (379 tūkst. litų) skirta už apgaulingas itin pigių skrydžių akcijas.
„Ryanair“ giriasi, kad bendrovės klientams nereikia mokėti neaiškių kainos priedų už pabrangusius degalus.
Bet už galimybę naudotis kredito kortele – jau reikia. O kur dar nežinia kodėl ir iš kur išdygstantis PVM mokestis už vietinius skrydžius? Ar mokestis už ugnikalnį, kuris seniai nurimęs?
Konkurencijos garanto tarnybai pateikti keleivių skundai rodo, kad perkant bilietą iš pradžių rodoma viena kaina, o vėliau už jį mokant gerokai didesnė.
Tarkim, bilietas iš Romos į Vilnių kainuoja 19,99 euro. Bet bilieto pirkimo proceso pabaigoje už skrydį teks mokėti 33,99 euro, arba beveik dvigubai brangiau.
Pamažu atsiranda 6 eurų mokestis už registraciją internetu, 2 eurų mokestis paslaptingu pavadinimu EU 261 už bendrovės patirtas išlaidas dėl ugnikalnio Islandijoje išsiveržimo.
Galiausiai – 6 eurų administracinių išlaidų mokestis.
Italų rinkos garanto tarnyba įsitikinusi, kad šie mokesčių brūzgynai – dar vienas būdas įtikinti klientą pigia pradine bilieto kaina, kuri vėliau gerokai padidėja. Už šias gudrybes „Ryanair“ nubausta 220 tūkst. eurų (759 tūkst. litų) bauda.
O kas būna, jeigu klientas nusprendžia atsisakyti skrydžio dėl asmeninių priežasčių ar dėl skrydžių bendrovės kaltės?
Pakeisti bilietą galima, tačiau norintys tiesiogiai pabendrauti su „Ryanair“ darbuotojais mokės didžiulius pinigus.
Pokalbis su „Ryanair“ telefonu gali kainuoti kelissyk brangiau už patį bilietą.
Šiuo metu skambinantiems iš Italijos pigių skrydžių bendrovės tinklalapyje skelbiama pokalbio telefonu 1 minutės kaina yra 0,96 euro (3,31 lito), už kiekvieną atsiliepimą papildomai 0,12 euro (0,41 lito).
Už brangiai klientams kainuojančius telefono skambučius Roma nubaudė Airijos pigių skrydžių bendrovę 90 tūkst. eurų (310 tūkst. litų) bauda.
Dažnai skraidantys „Ryanair“ lėktuvais žino, kad pasikeitus kelionės aplinkybėms kartais geriau nupirkti naują bilietą, užuot bandžius keisti kelionės datą ar keleivio pavardę.
Keleiviai su šia itin brangia procedūra jau susitaikė, o štai Italijos rinkos garanto tarnybai keitimo įkainiai atrodo nesuderinami su sveiku protu.
Norintieji keisti skrydžio datą internetu praturtins „Ryanair“ 40 eurų (138 litais) arba 60 eurų (207 litais), jeigu keis telefonu. Tuo tarpu keleivio pavardės ir vardo keitimas kainuoja 100 eurų (345 litus) internetu ir 150 eurų (517 litų) telefonu.
Už šiuos su rinkos logika prasilenkiančius keitimų tarifus italai „Ryanair“ nubaudė 55 tūkst. eurų (190 tūkst. litų) bauda.
Italijai užkliuvo ir tai, kad šios šalies keleiviai neturi galimybių susipažinti su vežėjo įsipareigojimais ir paslaugų sąlygomis gimtąja kalba.
Šiuos svarbius dalykus „Ryanair“ aiškina savo tinklalapyje, bet tik angliškai. Italijos rinkos garanto tarnyba tvirtina, kad tokie kalbos barjerai neteisėti. Juolab Italijoje, nes šioje šalyje Airijos pigių skrydžių bendrovė vykdo ne tik tarptautinius, bet ir nemažai vietinių skrydžių.
Už neteisėtus kalbos barjerus „Ryanair“ nubausta 27,5 tūkst. eurų (94,8 tūkst. litų) bauda.
Pasak „Lietuvos ryto“, airių oro susisiekimo bendrovė Italijos rinkos ir konkurencijos garanto tarnybos bausmes sutiko priešiškai. „Ryanair“ tvirtino nesutinkanti mokėti penkų baudų, kurių bendra suma siekia 502 tūkst. eurų (1,7 mln. litų), ir ketina su italais bylinėtis.
Airijos pigių skrydžių bendrovės spaudos atstovas Stephenas McNamara tvirtino, kad administracinių mokesčių galima išvengti įsigijus specialią „Ryanair“ kredito kortelę.
„Ryanair“ atstovas tikino, kad įmonė pateiks apeliaciją dėl šio, pasak jo, neteisingo ir nelogiško sprendimo. O kas būtų, jeigu Italijos civilinių bylų teismas atmestų airių protestą?
„Būsime priversti šioje šalyje skelbti kainas, kurios neatspindi tikrovės“, – tvirtino S.McNamara.