Verslo pasaulio labirintai gali paklaidinti net pačius nuovokiausius, todėl norintieji žinoti, kas slepiasi už artimiausių posūkių, suvokia profesionalios pagalbos svarbą. Psichologijos daktaro laipsnį turintis Virginijus Lepeška dar prieš 18 metų suprato, koks svarbus verslui yra konstruktyvus patarimas.
„Baigiau psichologijos studijas, tačiau mane visada domino praktinė šio mokslo pusė – organizacijų bei jų darbuotojų ir vadovų darbas“, – atvirauja vienos didžiausių Lietuvoje verslo valdymo konsultacijų ir mokymo bendrovių „OVC Consulting“ įkūrėjas ir valdybos pirmininkas V. Lepeška.
Koja kojon su verslu
Įžengus į sostinės centre įsikūrusios bendrovės biurą, pasitinka besišypsanti administratorė, o po akimirkos pasirodo ir įmonės vadovas. „OVC Consulting“ konferencijų salėje V. Lepeška pasakoja apie veiklos pradžią ir atkreipia dėmesį į milžinišką šalies verslo progresą.
„Dabar terminas „organizacijų vystymas“ yra labai dažnas vadovų ir organizacijų žodyne, – teigia beveik du dešimtmečius konsultavimo patirtį kaupiantis vadovas. – Organizacijos vystymas apima sistemingas pastangas didinti organizacijos efektyvumą. Bet prieš 18 metų Lietuvoje tai maažai kam rūpėjo.“
Pasak pašnekovo, Nepriklausomybės aušroje įmonės kaupė kapitalą, tad plėtoti organizacijas nebuvo prioritetinė jauno verslo sritis. Tačiau nuo to laiko jau spėjo užaugti viena gyventojų karta, todėl natūralu, kad pokyčių verslo pasaulyje taip pat netrūko.
Vilniaus universiteto docentas pasakoja, kad sprendžiant verslui kylančius klausimus ilgainiui pasisemiama patirties, kuri suteikia galimybę tobulėti. „Mūsų darbo spektras gana platus, tačiau per beveik du dešimtmečius įgauni nemažai patirties. Galime ne tik spręsti aktualius klausimus, bet ir stengiamės užbėgti įvykiams už akių, kad kai kurios problemos net nespėtų susiformuoti – einame koja kojon su verslu“, – atskleidžia „OVC Consulting“ vadovas.
Labiausiai vertina darbuotojus
Nors sakoma, kad batsiuvys dažniausiai lieka be batų, V. Lepeškos paklausus, ar pats valdydamas verslą naudojasi vadybos taisyklėmis, sunku nesitikėti, kad konsultacinis darbas jam nebūtų atvėręs papildomų žinių šaltinių.
Tačiau „OVC Consulting“ vadovo atsakymas nustebina – jis tvirtina, kad griežtų taisyklių nenaudoja. „Vadovo darbe man svarbiausi du dalykai. Pirmiausia – kryptis, vadovas turi aiškiai žinoti, kur jis veda savo organizaciją. Kitas dalykas – vadovas turi aiškiai suprasti, kad be savo žmonių pats vienas jis nieko negali padaryti. Todėl viena svarbiausių vadovų užduočių yra užtikrinti, kad žmonės turėtų visas sąlygas gerai atlikti savo darbą. .Tą aš visada stengiuosi daryti.
„Kad ir kaip banaliai tai skambėtų, kompanijoje svarbiausi yra žmonės, – patirtimi dalijasi verslininkas. – Žinoma, tai nereiškia, kad vadovas yra auklė ar vaikus mylinti mama – kompanijos turi siekti tikslų, todėl vadovas turi būti reiklus ir , kai reikia, atsiriboti nuo emocijų.“
Užsiminus apie amžiną prieštaravimą tarp vadovo draugo ir vadovo viršininko, V. Lepeška nusišypso ir nedvejodamas atsako, jog geras vadovas privalo būti taip arti kolektyvo, kad suprastų, kuo darbuotojai gyvena.
„Kita vertus, tam tikras atstumas turi egzistuoti, nes perdėm familiarūs santykiai sumenkina vadovo įtaką. Aišku, vadovas neturi nuolat visiems priminti, kokios jo pareigos – elgesys turi leisti pavaldiniams suprasti einamas pareigas“, – pasakoja ne vieną prestižinį konsultacinio darbo patirtį patvirtinantį sertifikatą įgijęs verslininkas.
V. Lepeška tikina, kad iš savo darbuotojų tikisi dviejų savybių – savarankiškumo ir inovatyvumo. „Svarbu, kad darbuotojai sugebėtų disciplinuotai ir savarankiškai atlikti užduotis bei nebūtų nusiteikę sėdėti vienoje vietoje – noriu matyti norą kurti ir visada judėti pirmyn“, – tikina verslininkas.
Vietoj konkurentų – partneriai
Paprašytas nupasakoti konsultacinio darbo ypatumus, V. Lepeška nesutrinka ir patikina, kad nereikėtų manyti, jog konsultantų paslaugos reikalingos tik sėkmės nemokantiems prisišaukti ar nežinantiems, kaip toliau elgtis, verslininkams.
„Būna, kad įmonės vadovai yra patenkinti rezultatais, tačiau teigia jaučiantys, kad viduje padėtis nėra gera. Tuomet analizuojame ir bandome susidaryti paveikslą, kuriuo remdamiesi parodome, kaip situaciją matome iš šalies“, – darbo specifiką atskleidžia vadovas.
Pašnekovas pasakoja, kad kartais konsultacijos ir mokymai veikia kaip postūmis, mat, nors ir žinoma, kaip reikėtų elgtis, žmonės iš šalies pokyčius padaro tiesiog neišvengiamus.
Paklaustas, ar konkurencija tokioje verslo nišoje didelė, V. Lepeška atsako teigiamai, tačiau priduria, kad yra daug brandžių ir nemažai patirties sukaupusių įmonių, su kuriomis vykdomi ir bendri projektai. „Aš labiau linkęs apie juos kalbėti kaip apie kolegas. Man tai atrodo labai normalu ir tinkama“, – poziciją dėsto verslininkas.
Lietuvos verslas ambicijų nestokoja
„OVC Consulting“ per savo veikimo laikotarpį spėjo apmokyti daugiau nei 45 tūkst. žmonių, arba 1,5 proc. Lietuvos gyventojų.
Tai tik vienas faktų, iliustruojančių milžinišką patirtį ir tvirtą V. Lepeškos ryšį su Lietuvos verslu. Pakreipus kalbą Lietuvos verslo brandumo vertinimo link, vadovas pasakoja, kad, jo manymu, vadybinė branda šalyje sparčiai auga.
„Manyčiau, kad finansų krizė suvaidino teigiamą vaidmenį, nes verslas ėmė daugiau dėmesio kreipti vadybos klausimams, – aiškina mokslų daktaras, – Anksčiau buvo galvojama tik apie pelną, tačiau svarbiausia – kaip tai padaroma.“
V. Lepeškos teigimu, daug kompanijų nesugebėjo susitvarkyti su augimu. Esą, kaip ir žmogaus paauglystėje, augant įmonei atsiranda įvairių koordinacijos stokos problemų. Pašnekovas priduria, kad verslas po krizės daug aiškiau suvokia strateginio valdymo ir efektyvios organizacinės struktūros bei procesų svarbą.
Turint omenyje ilgus tiesioginio darbo su Lietuvos verslu metus, įdomu sužinoti, kokių pokyčių pastebi pašnekovas. V. Lepeška ilgai nedvejojęs atsako, kad vienas labiausiai į akis krintančių dalykų – išaugusios lietuvių ambicijos ir nykstantis vietinis mąstymas.
„Anksčiau įmonės apsiribodavo kaimyninėmis rinkomis, tačiau dabar, kai kalbama apie viziją ir strategiją, pastebiu, kad yra kompanijų, kurios nori būti rimtos žaidėjos Europos mastu. Smagiausia, kad tokie norai nėra be pagrindo“, – teigia verslininkas.
Per metus su daugiau nei 200 skirtingų organizacijų dirbančios įmonės vadovas nestokoja optimizmo ir paklaustas apie Lietuvos, kaip inovatyvios valstybės, perspektyvą. V. Lepeškos teigimu, mūsų šalyje netrūksta protingo jaunimo, kurio atstovai, baigę pasaulinio lygio universitetus, grįžta į gimtinę.
„Manau, vien tai, kad atsiranda supratimas, jog vienintelė mūsų išeitis – inovacijos, jau suteikia gana tvirtą pagrindą žengti pirmyn, – pasakoja pašnekovas – Aišku, norėtųsi matyti racionalesnę ir labiau į ateitį orientuotą valstybės poziciją, nes dabar kai kurie sprendimai atrodo kiek sporadiški.“
Sėkmę lemia sunkus darbas
Beveik 20 metų sėkmingai veikiančio verslo vadovas, paklaustas, ką galėtų patarti planuojantiesiems pradėti verslą, nusišypso ir atsako: „Tikėti tuo, ką darai.“ Jo įstikinimu, jei savo veiksmais abejoji nuo pirmo žingsnio, ko gero, geriau nepradėti plėtoti veiklos ar bent jau su kuo nors pasitarti dėl savo ketinimų.
„Kai tekdavo žengti svarbius gyvenimo žingsnius, niekada neabejojau tuo, ką darau. Manau, kad būtent tai ir padėjo“, – pasakoja „OVC Consulting“ vadovas ir priduria, kad labai svarbu pasirinkti tinkamus žmones, su kuriais ketini kartu keliauti, mat skirtingas požiūris į pagrindinius dalykus, tokius kaip pinigai ar karjera, gali labai apsunkinti gyvenimą.
„Tiesą pasakius, vienintelis būdas ką nors pasiekti – daug dirbti. Teko matyti ne vieną pavyzdį, kuomet verslininkams, turintiems puikių idėjų, nepasisekė vien dėl to, kad joms skyrė nepakankamai energijos – buvo per anksti nueita žaisti golfo ar žvejoti“, – sako V. Lepeška. – Tiesiog reikia investuoti labai daug savęs.“
Virginijus Lepeška CV:
• Turi socialinių mokslų (psichologijos) daktaro laipsnį
• Yra Vilniaus universiteto docentas – dėsto psichologijos studentams
• 2007 metais baigė metus trukusią „NTL Institute“ organizacijų plėtros sertifikavimo programą
• 2011-aisiais mokėsi pas vieną žymiausių individualaus bei komandos ugdymo ir mentorystės specialistų pasaulyje prof. Davidą Clutterbucką
„OVC International“:
• Kompanija įsteigta 1995 metais
• Yra paruošusi daugiau nei 100 mokymo programų
• Bendradarbiauja su viena didžiausių Vokietijos konsultavimo kompanijų „Machwurth Team International“
• Rengtuose mokymuose dalyvavo apie 45 tūkst. žmonių
• Per pastaruosius metus dirbo su daugiau nei 200 organizacijų