Pasaulinio prekės ženklo „Virgin“ įkūrėjas ir vadovas Richardas Bransonas reguliariai dalinasi savo verslo patirtimi bei patarimais su užsienio verslo portalo „Entrepreneur.com“ skaitytojais. Būdami kolegų užsienyje partneriais, sieksime pateikti geriausių tekstų lietuviškas versijas.
Šiandien pateiksime Richardo mintis apie tai, kaip įvertinti naujas galimybes rinkoje, kaip apskaičiuoti naujo verslo riziką ir kaip galėtume pritaikyti naują galimybę jau egzistuojančiame versle.
Daug naudingiau susikoncentruoti ties keliais principais
Daugelis žmonių sako, kad mūsų „Virgin Group” veikia netinkamai: mes užsiimame daugeliu verslų, pradedant muzika ir žurnalu, baigiant traukinių transportu ir alternatyviąja energetika. Žmonės dažnai prašo paaiškinti tokios struktūros racionalumą. Juos domina kaip mes nusprendžiame, į kuriuos verslus verta investuoti.
Viskas susiję su rizika. Gyvenime daug naudingiau susikoncentruoti ties keliais principais ir tikslais. Lygiai tas pats ir versle. Vienas svarbiausių principų, kurio laikomės investuojant į naujus verslus yra: naujasis verslas negali turėti potencialo gadinti prekės ženklą.
Taigi, kiekvienas naujas „Virgin” verslas privalo išlaikyti „prekės ženklo testą” (angl. brand test). Mes dažnai gauname jaudinančių pasiūlymų, kurių dėka užsidirbtume daug pinigų. Tačiau jei prekės ženklo testas neišlaikomas, mandagiai atsisakome pasiūlymo ir judame toliau. Pavyzdžiui, niekuomet nesiveltume į cigarečių gamybos verslą. Galiausiai, norime mėgautis savo produktais patys.
Tik retais atvejais su komanda svarstau kaip uždirbti pinigų
Du principai yra labai stipriai tarpusavyje susiję. Mes manome, kad nėra jokio reikalo veržtis į naują rinką, nebent esti galimybė „supurtyti” ją nuo pamatų. Beveik visos mūsų iniciatyvos turi remtis prielaida, jog šio produkto ar paslaugos vartotojams tikrai reikia.
Turbūt pastebėjote, kad pelno numatymas neužima labai svarbios vietos šiame procese. Tik išimtiniais atvejais aš su komanda svarstau kaip bus galima uždirbti pinigų. Nematau prasmės investuoti vien dėl noro užsidirbti pinigų. Pradėti reikia ne nuo būsimų pajamų šaltinių – kitaip nebus galutinai nutarta kaip bendrovė uždirbs pinigų. Konsultantai sakys, jog idėja veikia, o buhalteriai – jog ji neveikia.
Taigi, kiekvienas naujas „Virgin” verslas privalo išlaikyti “prekės ženklo testą” (angl. brand test). Mes dažnai gauname jaudinančių pasiūlymų, kurių dėka užsidirbtume daug pinigų. Tačiau jei prekės ženklo testas neišlaikomas, mandagiai atsisakome pasiūlymo ir judame toliau. Pavyzdžiui, niekuomet nesiveltume į cigarečių gamybos verslą. Galiausiai, norime mėgautis savo produktais patys.
Galutinį apsisprendimą turi padiktuoti širdis
Kai ateina laikas priimti sprendimą, jį padiktuoti turi širdis. Jeigu verslas susijęs su aistra ar hobiu, tuomet daug didesnė tikimybė, kad verslas bus sėkmingas. Šį dalyką supratau labai anksti, kai dar su kolegomis leidome “Studento” žurnalą, norėdami suteikti studentams didesnę įtaką visuomenėje.
Nuo to laiko kiekvienas naujas verslas gimė iš įžvalgos, jog rinkoje esti spragų. Klasikinis pavyzdys yra „Virgin Airlines” oro linijos. Dar prieš pradedant šį verslą, nemažai keliaudavau pats. Skrydžiai mane erzindavo, kartais pasiekdavo depresijos stadiją. Nujaučiau, kad galiu patobulinti paslaugas, pagerinti skrydžio kokybę. Tai suveikė – turim naują verslą.
Visuomet apsisaugok nuo galimo kritimo
Per daugelį metų „Virgin Group” susikūrė rizikuoti mėgstančios kompanijos reputaciją. Tiesa, jog nusprendę pradėti naują verslą ar įsiveržti į esančią rinką, mes elgiamės agresyviai ir be baimės. Net ir tuomet, kai “rinkos ekspertai” pataria mums atsisakyti savo planų. Iš tiesų mes rizikos nemėgstame, tad mažiname ją vienu principu: “Visuomet apsisaugok nuo galimo kritimo.”
Tarkim, kai nusprendėme nuo muzikos verslo pasukti į oro linijas, nustačiau sau vieną sąlygą: derybose su „Boeing” privalau išsinuomoti lėktuvą metams (kitos kompanijos perka) už labai gerą kainą. Jeigu nauja iniciatyva nepasiteisins, tuomet galėtume labai pigiai ir be didelių nuostolių palikti šį verslą. Taipogi, nuostolių nepatirtų ir kiti mūsų verslai, pvz., „Virgin Records” kompanija ir toliau galėtų sėkmingai vystytis.
Mes atlikome daugelį kitų drąsių žingsnių visame pasaulyje – telekomunikacijų, bankininkystės rinkose, plečiant sveikatos klubus. Mes tiesiog siekiame rasti išėjimą, jei viskas klostysis ne taip, kaip norėtume. Jūs turite apsaugoti savo darbuotojus. Būtent nuo jų priklauso, kompanija puiki ar tik vidutinė.