Daugelis puikių vadovų bei savininkų priima vos tris ar keturis esminius sprendimus per metus.
Kasdienės verslo operacijos ir personalo valdymas išeikvoja didžiąją dalį vadovų laiko, tad priimami vos keli išskirtiniai sprendimai – kurie gali nulemti proveržį arba net bankrotą.
Žvelgdamas atgal į savo karjerą, kuri trunka jau daugiau nei keturiasdešimt metų, suprantu, jog kai kurie sprendimai buvo teisingi, kiti – ne. Keletas pagrindinių principų man padeda priimti teisingus sprendimus. Norėčiau, kad juos man kas nors būtų įvardijęs prieš daugelį metų.
Daugybę kartų savo karjeroje vedžiau bendrovę į rinkas, kurių, taip vadinami rinkos analitikai patarė vengti. Neva, neatlaikysime agresyvios konkurencijos arba įėjimo į tas rinkas barjerai mums yra pernelyg aukšti, tad neįveikiami. Ar tikrai?
Būtent tokiomis aplinkybėmis įkūrėme dvi oro linijas – “Virgin Atlantic„ (1984 m.) ir “Virgin Blue“ (2000 m.). Abiem atvejais mano verslo partneriai nepritarė šioms iniciatyvoms, daugiausia dėl stiprių konkurentų. Tačiau jaučiau, jog mūsų konkurentai savo veiklą vykdo pernelyg griozdiškai, o keleiviai norėjo ko nors naujo.
“Virgin Atlantic„ suklestėjo lėtai, bet užtikrintai ir dabar per metus skraidina 5 mln. keleivių. “Virgin Blue“ atveju veiklą pradėjome turėdami vos du “Boeing 737″ lėktuvus. Nepabūgome konkurentų ir dabar esame antra pagal dydį oro linijų bendrovė Australijoje ir turime beveik šimtą galingų lėktuvų.
Susikoncentruok ties klientais, o ne kritikais
Ne tik mūsų komandos nariai buvo skeptiškai nusiteikę kai kurių iniciatyvų atžvilgiu. Daugybę metų rinkos analitikai ne kartą kritikavo “Virgin" grupės plėtrą į oro linijų, finansinių paslaugų bei telekomunikacijų rinkas. Ką mūsų bendrovė išmano apie šiuos verslus ir kaip spręsime sudėtingas problemas?
Retai kada kreipiu dėmesį į tai, ką sako kritikai (to pasekoje susilaukiu dar daugiau kritikos). Tiesiog visuomet stengiuosi galvoti apie klientus ir jų gaunamą vertę. Užtikrinu, kad jie gautų geriausią aptarnavimą, inovatyviausius produktus ir didžiausią vertę.
Tokia filosofija ypač pasiteisino mobiliojo ryšio tiekimo versle, kur daugelis kompanijų reikalauja, jog vartotojai pasirašytų kontraktus, kuriuos vėliau sunku nutraukti. Pristatydami išankstinio mokėjimo korteles mes sukėlėme revoliuciją. Mūsų pozicija buvo radikali, tačiau pateikėme tai, ko jaunesnieji vartotojai ir norėjo.
Visuomet paremkite savo komandą
Dažnai sakau, jog nepaprastai svarbu yra turėti puikią vadovų komandą, kuri tinkamai prižiūrėtų atskirus verslo vienetus. Kasdienis valdymas ir gaisrų gesinimas niekuomet nebuvo stiprioji mano pusė, tad dar būdamas labai jaunas delegavau operacijų priežiūrą kitiems žmonėms. Tai leido man susikoncentruoti ties naujais iššūkiais ir galimybėmis – o tai mane labiausiai ir “veža".
Tai taip pat reiškė, jog privalėjau išmokti pasitikėti savo vadovų komanda ir paremti juos, kai šie įžvelgia galimybes rinkoje. Kai 1999-iais du mūsų vadovai – Matthewus Bucknallas ir Frankas Reedas – pasiūlė šeimai skirto sveikatingumo klubo koncepciją, mes nutarėme investuoti. Labai greitai ši investicija tapo viena sėkmingiausių bendrovės “Virgin Group" istorijoje.
Po to kai atidarėme pirmuosius sveikatingumo klubus Didžiojoje Britanijoje, man paskambino Nelsonas Mandela ir pasiūlė plėtoti savo klubų tinklą Pietų Afrikoje. Tai atrodė neįmanoma užduotis, bet Bucknallas ir Reedas tvirtino galįs susidoroti. Mes vėl jais pasitikėjome ir tai vėl atsipirko – šiuo metu “Virgin Active South Africa" yra vienas sparčiausiai augančių mūsų grupės verslų.
Žinok kada atsisveikinti su verslu
Gali būti nepaprastai sunku apsispręsti, kada parduoti savo verslą – juk jūs esate jo įkūrėjas, todėl emociškai prisirišęs tiek prie verslo, tiek prie savo komandos. Nuspręsk, ar tam tikro verslo vieneto pardavimas turės teigiamos įtakos visai verslo grupei. Jei sunku būti objektyviu, išklausykite patarėjų nuomonės. Bet būkite pasiruošę – atsakymas gali būti “taip".
Per visus tuos metus mes pardavėme daugybę “Virgin„ bendrovių. Tikriausiai pats įsimintiniausias įvykis buvo garso įrašų studijos “Virgin Records“ pardavimas EMI tinklui 1992-iais. Tuo metu priimti tokį sprendimą buvo sunku, tačiau reikėjo pinigų “Virgin Atlantic" išlaikymui. Dabar aišku, jog verslą pardavėme pačiu tinkamiausiu laiku ir taip išgelbėjome visą bendrovių grupę.
Parduoti savo verslą yra sunku – norisi šį procesą vis atidėlioti ir atidėlioti. Galiausiai, verslas kai kuriais atvejais laikomas per ilgai. Tai viena didžiausių klaidų, kokią gali padaryti verslo savininkas ar vadovas. Aš niekaip nenorėjau parduoti “Virgin Megastores„ tinklo ir atmečiau keletą puikių pasiūlymų. Nepaisant mano vadovų komandos perspėjimų, užsispyriau. Vėliau į rinką įžengė “Apple iTunes“...
Galiausiai, kai jums tenka susidurti su sunkiu pasirinkimu arba tenka priimti svarbų sprendimą, žinokite, jog atsakymas nebūtinai turi būti “taip„ arba “ne“ – kartais yra kitų pasirinkimų. Jūsų darbas yra vesti komandą į geriausio sprendimo paieškas.
Šaltinis: “Entrepreneur"