Jau nuo sausio 1 d. įsigalioja Akcizų įstatymo pataisos. Joms įsigaliojus, ne tik didinami akcizai dyzelinui ar benzinui, tačiau bus įvedama ir papildoma akcizų dedamoji.
Kiek brangs degalai?
Finansų ministerijos skaičiavimais, 2025 metais į iškastiniam kurui taikomus akcizus įvedama CO2 dedamoji, kurią įskaičius bendras akcizų benzinui augimas numatomas 10,1 proc., dyzelinui – 26,7 proc., žymėtam dyzelinui žemės ūkio ir žuvininkystės reikmėms – 41,7 proc.
Suskystintoms naftos dujoms, naudojamoms automobiliuose, numatomas akcizų augimas apie 22 proc.
Taigi 1 litras benzino kitais metais dėl mokestinių veiksnių galėtų pabrangti apie 0,06 euro, 1 litras dyzelino – apie 0,13 euro, toks pat kiekis žymėto dyzelino žemės ūkio ir žuvininkystės reikmėms – apie 0,03 euro, o suskystintų automobilių dujų – apie 0,04 euro.
„Žinių radijo“ laidoje Šiaulių banko vyriausioji ekonomistė Indrė Genytė-Pikčienė yra teigusi, kad degalai yra svarbi kategorija tiek prekių, tiek paslaugų kainodaroje.
„Vienareikšmiškai – nėra malonu, kuomet brangsta šita viena iš bazinių išlaidų krepšelio eilučių.
Kita vertus, matyt, ne tik Lietuvoje akcizai yra didinami. Ir žaliojo kurso kryptis, CO2 dedamoji, atsirandanti degalų kainodaroje, yra naujovė, kuri atitinkamai yra įsipareigojimas šiai Europos krypčiai. Ir nelabai yra daug manevro, laisvės mums patiems“, – svarstė pašnekovė.
Visgi I. Genytė-Pikčienė įžvelgia žaliavinės naftos rinkoje įžvelgia ir teigiamų aspektų, kurie, pasak jos, galėtų sušvelninti vairuotojų lauksiančią naštą iškart nuo sausio mėnesio.
„Gera žinia yra ta, kad bent jau žaliavų rinkos, naftos rinka reikšmingų perturbacijų kitiems metams nepaserviruos. Nes vienoje pusėje mes matome, kad net ir visą geopolitinių krizių eilę, kurią teko atlaikyti pasauliui ir kurios vyko arti naftos gavybos šaltinių, naftos rinka sutiko pakankamai santūriai ir naftos kaina į šituos dirgiklius nereagavo.
O ateityje nusimato tikrai labai ženklus gavybos padidėjimas, matome solidžias investicijas į giliavandenę naftos gavybą ir dujų telkinius. Tai iš tikrųjų tos pasiūlos pagausėjimas žada pigesnę naftą ateityje. Tą įskaičiuoja ir žaliavų rinkos. Nes matome, ka „Brent" ateities sandorių kreivės svyra žemyn“, – vertino ji.
Dalis gyventojų suskubo prisipilti degalų
Panašu, kad dalis vairuotojų žinią apie brangsiančius degalus išgirdo, mat kai kuriose sostinėse degalinėse jau susiformavo eilės.
„Važiavau Verkių gatve Žirmūnuose, tai nusistebėjau, kad po pietų tokios didelės eilės degalinėje. Pro šalį dar užmečiau akį į kainas, tai nepasakyčiau, kad kažkokia super didelė nuolaida.
Gal žmonės tiesiog taip prieš Naujuosius nori daugiau užsipilti degalų, kad vėliau nereikėtų brangiau mokėti?“ – svarstė vilnietis Kęstas.
Tuo metu Ukmergės g. esančioje vienoje iš degalinių gyventojai taip pat pastebėjo, kad čia susiformavo didelė eilė automobilių.
Naujasis premjeras Gintautas Paluckas anksčiau yra teigęs, kad Vyriausybei ir Seimui teks grįžti prie europinių direktyvų dėl didesnio žaliųjų degalų naudojimo Lietuvoje.
„CO2 (anglies dvideginio, aut. past.) išmetimus transporte reikės mažinti, Alternatyvių degalų įstatymo pataisos – viena iš priemonių tai padaryti. Sprendžiamos ir papildomos problemos, yra įsipareigojimas maišyti alternatyvius degalus, bet jų dalis atkeliauja iš Kinijos, kitų šalių“, – sakė G. Paluckas.