Gyvenantys didmiesčiuose ir mėgstantis apsipirkti po darbo turėjo pastebėti, kad laikrodžių rodyklėms perkopus 18 valandos ribą, pastatyti mašiną mažesniųjų prekybos centrų aikštelėse – labai sudėtinga, mat didžioji dalis vietų būna užimtos. „Stovėjimo aikštelėmis naudojasi tarsi viešuoju garažu“, – situaciją apibūdina prekybos centrų atstovai, tikinantys, kad kol kas griežtų kovos priemonių su tokiais piktnaudžiautojais nesiėmė.
Nors kai kuriose stovėjimo aikštelėse yra nustatytas griežtas laiko limitas, kurį atvažiavęs automobiliu parduotuvės klientas gali praleisti prekybos centro stovėjimo aikštelėje, vis dėlto taip nuo norinčių palikti savo transporto priemonę nakčiai ar dar ilgesniam laikui apsaugotos prekybos centrų aikštelės.
Sostinės prekybos centro „Mandarinas“ atstovė pasakojo, kad jai ne kartą teko matyti pilną aikštelę automobilių dar net nepradėjus dirbti prekybos centrui. „Su šia problema susidūrėme ne kartą, tačiau jokių priemonių nesiėmėme. Mūsų aikštelė didelė, todėl vietų trūkumo tikrai nėra. Žinoma, kai atvažiuoji aštuntą ryte į darbą ir matai pilną aikštelę, supranti, kad čia ne klientai, o aplinkinių namų gyventojai“, – sakė ji. Vis dėlto bausti piktnaudžiaujančių „Mandarino“ aikštele prekybos centro atstovai nesiruošia.
Miegamųjų rajonų problema
Tuo tarpu Vilniaus centrinės universalinės parduotuvės (VCUP) vadovė Ona Nevinskienė tikino, kad paliktų automobilių prekybos centro stovėjimo aikštelėje pasitaiko labai retai. „Jei vis dėlto automobiliai būna paliekami ilgesniam laikotarpiui, kurį laiką nedarome nieko, o vėliau tiesiog kreipiamės į atitinkamas institucijas ir, jei šeimininkai neatsiliepia, automobiliai būna nutempiami“, – pasakojo moteris.
O. Nevinskienė tvirtino, kad šiuo metu VCUP klientai stovėjimo aikštelėje gali praleisti dvi valandas. „Mūsų klientams stovėjimo aikštelė nemokama, tačiau yra apribojimų: vakare į ją patekti galima iki 22 valandos, o išvažiuoti – iki vidurnakčio. Ne itin griežtą, tačiau tam tikrą sistemą turime“, – sakė prekybos centro vadovė.
Vis dėlto ilgam arba „pernakvoti“ paliktų automobilių šalia VCUP nėra daug. „Iš daugiaaukštės stovėjimo aikštelės, jei prekybos centras nebedirba, naktį išvažiuoti neįmanoma, o apatinėje aikštelėje paliekamų automobilių nėra daug“, – tikino O. Nevinskienė.
Paklausta, kodėl vairuotojai ryžtasi palikti savo automobilius prekybos centrų stovėjimo aikštelėse, VCUP vadovė sakė, jog taip nutinka, greičiausiai, dėl susidariusios nuomonės, kad tokioje aikštelėje palikti automobilius saugu ir patogu. „Vis dėlto, mes nesame gyvenamajame rajone, todėl problemos dėl nakčiai paliekamų automobilių neturime. Tuo tarpu aš pati gyvenu “miegamajame" rajone, netoliese namų yra parduotuvė ir žinau, kad ten nuo 18 valandos vakaro iki 7 valandos ryto automobiliai užpildo aikštelę. Tai – “miegamųjų" rajonų problema, – teigė O. Nevinskienė. – Mes esame biurų apsuptyje, todėl susiduriame su paliekamais automobiliais dienos metu, bet Kol kas nežadame taikyti griežtų sankcijų.“
Patogu, nes ant automobilio nelyja ir nesninga
Pramogų ir laisvalaikio centro „Panorama“ rinkodaros skyriaus vadovė Aušra Balčiūnaitė tikino, jog su „pernakvoti“ ar ilgesniam laikui paliekamų automobilių problema tenka susidurti, bet tai nėra įgavę didesnio masto.
„Stovėjimo aikštelę nuolat stebime ir, jei matome, kad automobilis stovi ilgiau nei savaitę, parengiame įspėjimo raštelį savininkui ir padedame ant automobilio stiklo. Raštelyje paprašome jį patraukti automobilį arba perspėjame, kad pakviesime policijos pareigūnus, kad transporto priemonę nutemptų. Iš tikrųjų, po raštelio palikimo automobilio nutempti dar neteko", – juokėsi rinkodaros skyriaus vadovė. A. Balčiūnaitė pasakojo, kad laiko, kurį automobilis gali praleisti „Panoramos“ stovėjimo aikštelėje, ribojimo nėra, bet prekybos centro lankytojai prašomi tuo nepiktnaudžiauti ir nepalikti automobilių čia ilgam, tarsi tai būtų „viešas garažas“.
Paklausta, kodėl žmonės nusprendžia palikti savo automobilius „Panoramos“ stovėjimo aikštelėje, A. Balčiūnaitė sakė, kad taip greičiausiai yra dėl to, jog „Panorama“ - miesto centre, be to – greta nemažai gyvenamųjų namų. „ Patogu, kad automobilis stovi sausai, ant jo nelyja, nesninga“ – svarstė rinkodaros skyriaus vadovė.
Naktį į „Panoramos“ prekybos centro stovėjimo aikštelę įvažiuoti ir palikti savo automobilio nepavyktų: pasibaigus centro darbo laikui yra uždaromi visi įvažiavimai į stovėjimo aikštelę ir saugumo sumetimais paliekamas tik vienas veikiantis išvažiavimas.
Labiausiai problema juntama naujos statybos namų kvartaluose
UAB „Maxima LT“ atstovė spaudai Renata Saulytė tvirtino, kad su paliekamų automobilių problema susiduria ne tik mažieji prekybos centrai, bet ir didieji. „Žinoma, daugiau įtakos turi tai, ar arti mūsų parduotuvių yra miegamieji rajonai bei biurai. Pavyzdžiui, šalia mūsų prekybos centro BIG yra didžiulis Fabijoniškių mikrorajonas, tad nesvarbu, kad stovėjimo aikštelė ten yra iš tiesų didelė - joje visada yra automobilių, kuriuos žmonės palieka nakčiai. „Karštųjų vietų“ turime tikrai daug, nes žmonės dažnai automobilius palieka net ne nakčiai, ne parai, o ilgesniam laikotarpiui“, – pasakojo ji.
Su paliekančiais savo automobilius prekybos centrų stovėjimo aikštelėse UAB „Maxima LT“ kovoja įspėjimais, perduodami ne vietoje paliktų automobilių duomenis policijos pareigūnams, prašydami nutempti tokias „užmirštas“ transporto priemones.
R. Saulytė atskleidė, jog UAB „Maxima LT“ priklausančių prekybos centrų stovėjimo aikštelėse planuojama įvesti laiko ribojimus, pastatyti užtvarus. „Raginame savo klientus ir per vietinį radiją nepalikti savo automobilių stovėjimo aikštelėse, mat susiduriame ir su kita problema: atvažiavę apsipirkti ir neradę vietos, mūsų klientai neretai užima neįgaliesiems skirtas stovėjimo vietas, motyvuodami tuo, kad aikštelė – pilna. Dažniausiai problema ne ta, kad aikštelės ankštos, o kad jose yra automobilių, stovinčių ten visą dieną ir dar ilgiau“, – tvirtino UAB „Maxima LT“ atstovė spaudai.
Paklausta, kodėl žmonės palieka savo transporto priemones prekybos centrų stovėjimo aikštelėse, R. Saulytė sakė, kad dažniausiai kaltas spartus miesto plėtimasis. „Sparčiai plečiantis miestui, ypač – miegamiesiems rajonams, nebuvo pagalvota apie tai, kad žmonės turės automobilius ir juos reikės kažkur palikti. Galima sakyti, kad patys žmonės yra situacijos įkaitai, nes jie nekalti, kad namo, kuriame gyvena, kieme jie neranda vietos pasistatyti savo automobilį. Be to, daugėja automobilių: šeima turi ne po vieną, o po du, tris automobilius“, – teigė atstovė spaudai. Pasak R. Saulytės, ši problema kiek mažiau juntama senuose miesto rajonuose, kur didelė dalis gyventojų turi garažus, parkavimo vietas, tačiau naujos statybos namų kvartaluose ši problema – labai opi.