• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Daugeliui lietuvių gali atrodyti, kad draudimas visam laikui lankytis kokiame nors prekybos centre neegzistuoja, nes garsiai apie tai nėra kalbama. Vis tik vadinami juodieji klientų sąrašai bent jau dalyje vietų mūsų šalyje tikrai yra.

Daugeliui lietuvių gali atrodyti, kad draudimas visam laikui lankytis kokiame nors prekybos centre neegzistuoja, nes garsiai apie tai nėra kalbama. Vis tik vadinami juodieji klientų sąrašai bent jau dalyje vietų mūsų šalyje tikrai yra.

REKLAMA

Užsienyje ši praktika yra naudojama daug plačiau. Kai kur klientams, nepaisantiems draudimo lankytis parduotuvėse, gali grėsti net laisvės atėmimo bausmė.

Lietuvoje tokius sąrašus, kaip anksčiau yra rašęs portalas tv3.lt, naudoja ir kai kurie restoranai bei kavinės. Prekybos centrai apie tai kalbėti vengia, bet kai kurie sutiko.

Savo istorija pasidalino ir viena vilnietė, kuriai kartu su draugais neva buvo uždrausta lankytis sostinės prekybos centre „Cup“ dėl pokšto su kebabais.

Pabėgo nuo apsaugos, bet kitą dieną vėl prašė kebabų

Vilnietė Gabrielė (tikras vardas ir pavardė – redakcijai žinomi) tv3.lt portalui papasakojo, kad su draugais sugalvojo pajuokauti – nuėję į „Cup“ esančią saldainių parduotuvę, paprašė kebabų, o darbuotoja iškart iškvietė apsaugą.

REKLAMA
REKLAMA

Anot Gabrielės, apsauginis darbuotojas iškvietė policiją ir vertė jos laukti kelias valandas, bet jiems pavyko pabėgti jos nesulaukus. Vis tik kitą dieną jie ir vėl nuėjo į tą pačią parduotuvę, ir vėl paprašė kebabų.

REKLAMA

„Vėl atėjo apsauginis, visus mus nusivedė. Jis buvo žiauriai agresyvus, negražiai kalbėjo, visaip mus pravardžiavo. Agresyviai mano draugę laikė, vienam draugui vos netrenkė. Ten jau buvo tiesiog per daug.

Atvažiavusi policija mus apklausinėjo. Dar tokie kioskeliai tame aukšte yra, tai ir jų darbuotojai atėjo prie pareigūnų, pradėjo nesąmones šnekėti, nors mes prie jų net nelindom“, – savo versiją pasakojo vilnietė.

Pasak jos, prekybos centras parašė pareiškimą, kad neva ji ir jos draugai kažką sulaužė ar išmušė langą, nors esą nieko panašaus nebuvo.

REKLAMA
REKLAMA

„Mes negalėjom eiti į „Cup“, nes neva mus „užbanino“ ir uždraudė lankytis. Tai mes nėjom ten kelias savaites, vos ne mėnesį. Bet po to jau vėl ėjom, nes jau niekam nerūpėjo, visi jau užmiršo, kas ten buvo, ir tiek“, – portalui pasakojo Gabrielė.

Iš prekybos centro išvaro apie 120 kartų per metus

Vis tik „Cup“ nesutiko tv3.lt apie tai komentuoti, tad savo versijos nepateikė.

Taip pat ir daugelis kitų portalo kalbintų prekybos centrų šia tema kalbėti atsisakė.

Tą padaryti sutiko prekybos ir laisvalaikio centrą „Mega“ valdančios bendrovės „Baltic RED“ atstovas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jis neslėpė, kad „Mega“, kaip ir kiti prekybos centrai, į vadinamuosius juoduosius sąrašus yra įtraukusi tik anksčiau dėl daugkartinių vagysčių įkliuvusius ir sulaikytus asmenis.

„Vis dėlto, kol šie asmenys, užsukę į „Mega“, elgiasi drausmingai ir nei viešosios tvarkos, nei kitų teisės aktų reikalavimų nepažeidžia, jiems nėra draudžiama čia lankytis.

Apsaugos ir parduotuvių darbuotojai juos jau atpažįsta, todėl, vėl pamatę prekybos centre ar jo prieigose, atidžiai stebi. Iš prekybos centro jie būtų paprašomi išeiti, jei vėl būtų pastebėti nusikalstantys“, – dėstė „Baltic RED“ atstovas.

REKLAMA

Jis atskleidė, kad apleisti prekybos centro teritoriją ar jos prieigas vidutiniškai paprašoma apie 120 kartų per metus. 

Dažniausiai tai – išgėrę, neadekvatūs asmenys

„Mega“ atstovas nurodė, kad PLC ir jo prieigos 24/7 yra stebimos apsaugos darbuotojų.

Jo aiškinimu, tam yra naudojamas kamerų tinklas, patruliuoja apsaugos darbuotojai.

„Patalpas ar teritoriją apleisti dažniausiai paprašoma asmenų, pažeidusių viešąją tvarką ar kitus teisės aktų reikalavimus. 

REKLAMA

Neretu atveju tai – neadekvačiai besielgiantys, išgėrę, prie kitų pirkėjų priekabiaujantys asmenys. Taip pat tie, kurie yra užklumpami vagiantys. Tokiais atvejais visuomet kviečiami policijos pareigūnai“, – komentavo atstovas.

Anot prekybos centro „Panorama“ rinkodaros vadovės Eglės Ušinskienės, jos atstovaujamas centras yra atviras visiems lankytojams, todėl yra įleidžiami visi norintys.

Atstovės teigimu, centre galioja tie patys teisės aktai, kaip ir visoje Lietuvoje: „Todėl, esant netinkamam ir galimai teisės aktus pažeidžiančiam lankytojų elgesiui, apsaugos darbuotojai gali išprašyti tokį asmenį iš prekybos centro.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Apsaugos darbuotojai taip pat vadovaujasi jų veiklą reglamentuojančių teisės aktų nuostatomis.“

Prekybos centras „Europa“, pasak valdytojos Viktorijos Gražienės, taip pat yra atviras visiems lankytojams.

„Dedame visas pastangas, kad kiekvienas čia jaustųsi gerai. Atitinkamai būtina užtikrinti ir prekybos centro lankytojų, ir turto saugumą.

Esame pasirengę operatyviai reaguoti sprendžiant įvairias situacijas pagal numatytus vidinius algoritmus“, – kalbėjo atstovė.

REKLAMA

45 tūkst. pranešimų apie vagystes ir juodieji sąrašai

Klientų „baninimas“ plačiau yra naudojamas užsienyje. Pavyzdžiui, Nyderlanduose vis daugiau parduotuvių savininkų prašo sudaryti vagiliaujančių klientų juoduosius sąrašus.

Nuo 2024 m. pradžios platforma „Platform Veilig Ondernemen“, sauganti verslininkus nuo nusikaltimų, gavo 20 prekybos zonų, kuriose yra keli šimtai įmonių, prašymus kolektyviai „užbaninti“ klientus, pričiuptus vagiant 2 kartus, praneša naujienų portalas „NL times“.

REKLAMA

Per pastaruosius 5 metus apie 40 prekybos centrų, gatvių ir miestų centrų, apimančių daugiau kaip 1 tūkst. įmonių, įvedė juoduosius vagiliaujančių klientų sąrašus.

Nuo sausio pradžios platforma sulaukė dar 20 paraiškų – vos per 1,5 mėnesio jų padaugėjo 50 proc. Jei vagis yra pagaunamas vagiant antrą kartą, jam yra uždrausta patekti į bet kokias parduotuves susijusioje teritorijoje.

Juodasis sąrašas yra veiksminga priemonė, dienraščiui „Telegraaf“ sakė platformos „Veilig Ondernemen“ atstovas Martijnas Wildeboeris.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Po vienos vagystės nieko neįvyksta, tačiau, jei kas nors per metus dukart peržengia ribą vienoje iš registruotų parduotuvių, jam gali būti uždrausta lankytis.

Jei asmuo to nepaiso, tai yra įsibrovimas į teritoriją ir už tai baudžiama“, – sakė N. Wildeboeris.

Vis tik įgyvendinti vagišių juodąjį sąrašą yra gana sudėtinga, nes susijusios parduotuvės turi gauti Nyderlandų duomenų apsaugos tarnybos leidimą (Dutch Data Protection Authority).

Pasak N. Wildeboerio, tai, kad tiek daug verslininkų yra pasiryžę dėti tokias pastangas, rodo, kokioje beviltiškoje situacijoje jie yra.

REKLAMA

Praėjusiais metais policija gavo 45 tūkst. pranešimų apie vagystes iš parduotuvių, kas yra 5 tūkst. pranešimų daugiau nei pernai.

„Verslininkams vis sunkiau rasti darbuotojų, nes žmonės nenori būti įžeidinėjami. Darbuotojai dėl šios priežasties išeina iš darbo“, – sakė N. Wildeboeris.

Neįleidžia paauglių be suaugusiųjų

Bakersfildo mieste, Kalifornijoje esančioje „Target“ parduotuvėje paaugliams po 16 val. buvo uždrausta lankytis parduotuvėje be suaugusiųjų, skelbė naujienų portalas „Sfgate“. 

REKLAMA

„Valley Plaza“ prekybos centre esančioje parduotuvėje vakare nebeleidžiama lankytis paaugliams be palydos dėl vagysčių iš parduotuvių ir muštynių.

O Kalifornijos prekybos centre „West Edmonton mall“ šių metų gegužę paskelbė draudimą lankytis jaunesniems nei 16 metų asmenims, kurie nėra lydimi suaugusiųjų, rašoma portale „News today“.

Tad jaunesnių asmenų gali būti paprašyta parodyti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą.

Prekybos centras paskelbtame pranešime neslėpė, kad ši politika egzistavo jau daugelį metų, tik neoficialiai.

REKLAMA
REKLAMA

Gali grėsti net laisvės atėmimo bausmė

Jungtinėse Amerikos Valstijose esančios Mičigano mažmenininkų asociacijos (angl. Michigan retailers association) svetainėje rašoma, kad parduotuvės savininkas gali uždrausti klientui, įsivėlusiam į žodinį ginčą su darbuotojais, naudotis parduotuvės paslaugomis, jei tai nėra diskriminacija ir nėra pažeidžiami kiti įstatymai.

Pasak asociacijos, su probleminiais klientais gali būti elgiamasi įvairiais būdais, įskaitant oficialų ar neoficialų draudimą lankytis parduotuvėje, įspėjimą arba draugišką ar nedraugišką diskusiją, kuria siekiama ištaisyti bet kokius nesusipratimus.

Jei buvo nuspręsta uždrausti klientui įeiti į parduotuvę, skaitoma, kad yra išduodamas įspėjimas apie įsibrovimą į teritoriją.

Geriausia, jei tai būtų padaryta raštu, pateikiant oficialų raštą dėl įsibrovimo, kad būtų galima įrodyti, jog asmuo buvo įspėtas.

Jei asmuo draudimo nepaiso, jam gali grėsti laisvės atėmimo bausmė iki 30 dienų ir bauda iki 250 JAV dolerių (apie 230 eurų).

Elgiasi kaip mažvaikiai, o paskui dar turi naglumo skųstis. Gėda turėtų būti
Gabrielė kazko nedasako. Taip sau kad paprasai kebabo nieks apsaugos nekviečia. Ryškiai daug daugiau prisidirbo
tai kažkokia daunė atėjo į saldainių parduotuvę, išsikalinėjo iš darbuotojų ir dabar piktinasi kad neįleidžia? ir dar ne vieną kartą. čia jau kaip toks senas filmas „Idiocracy“ yra, ne visi jį supranta kaip reikia, bet ten labai gera satyra
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų