Vyriausybei priėmus nutarimą, o Seimui patvirtinus, motinystės (tėvystės) pašalpos nuo 2010 metų liepos 1-osios pirmaisiais metais mažinamos iki 90 proc. buvusio atlyginimo dydžio (buvo 100 proc.), o antraisiais – iki 75 proc. (buvo 85 proc.).
Šis nutarimas, siekiant lopyti skylėtą „Sodros“ biudžetą, sukėlė daug diskusijų ir nerimo tarp vaikus auginančių tėvų. Tačiau tokio sprendimo pasekmes pajuto ne tik tėvai – vaikų prekėmis prekiaujantys verslininkai taip pat nuogąstauja, kad toks įstatymų pakeitimas ir sunki ekonominė situacija gali sužlugdyti jų verslą.
Tėvai taupo vaikų sveikatos sąskaita
Vilniaus bendrovės „Samolina“ direktorius Augustinas Jucevičius pastebi, kad nuosmukis paveikė tėvų apsipirkimo įpročius. „2009-ųjų rugsėjį – bene didžiausias pardavimų smukimas šiais metais, lyginant su 2008 metų tuo pačiu laikotarpiu. Taip pat pastebima tendencija, kai tėvai bando taupyti vaikų sveikatos sąskaita – bandoma „praleisti“ rudens sezoną, vaikams vietoje rudeninės avalynės iškart perkama žieminė“.
Toks taupymo būdas, pasak pašnekovo, gali lemti smarkius sveikatos sutrikimus, o vizitai pas gydytojus ir vaistai kainuos kur kas brangiau, nei kokybiška avalynė. Bendrovės vadovas mano, kad pagerėjimo vaikų prekių rinkoje Lietuvoje galima tikėtis tik apie 2011 metus, nes tiek Vyriausybės politika, tiek bendra ekonominė situacija nėra pati palankiausia vaikų auginimui. A. Jucevičius taip pat pastebi, kad tikrąjį sunkmetį šio verslo atstovai tikriausiai pajus šiek tiek vėliau – kai bus „pjaunamas“ taupymo vajaus derlius, t.y. kai smarkiai sumažės gimstamumas.
Vienintelis būdas išlikti – jungtis?
Kad prekybos vaikų prekėmis verslo atstovai išgyvena ne pačius geriausius laikus, galima įtarti ir iš viešojoje erdvėje pasirodžiusios informacijos, kad vienas didžiausių Lietuvoje vaikiškų prekių parduotuvių tinklas „Kotryna“ planuoja įsigyti bendrovę „Voira“, valdančią „Žaislų planetos“ parduotuves. Abiejų bendrovių atstovai nekomentavo dabartinės situacijos rinkoje ir ateities perspektyvų šiame versle.
Marius Šlepikas