Vienas gyventojas papasakojo, kad mirė jo brolis ir telekomunikacijų bendrovė, kuri velioniui teikė mobilųjį ir interneto ryšį, apie tai buvo iškart informuota.
„Tačiau gaunam iš jų laišką su 17 eurų ir keliolikos centų skola, ir tai, kad ji – jau perduota antstoliams.
Ar gali kažkuris iš artimiausių šeimos narių paveldėti įsiskolinimą, ar tiesiog nekreipti dėmesio? Tiesiog bijoma, kad, užaugus nemažai delspinigių sumai, antstoliai pradės belstis į duris“, – teiravosi velionio brolis.
Kaip pranešti apie kliento mirtį ir ką reikia pateikti?
Telekomunikacijų bendrovės „Bitė Lietuva“ Klientų aptarnavimo procesų ir operacijų vadovė Miglė Sabaitė nurodė, kad susidūrus su skaudžia situacija – kliento mirtimi – artimieji yra kviečiami apie tai pranešti.
Ji vardijo, kad tą padaryti galima atvykus į vieną iš „Bitės“ salonų, susisiekus klientų aptarnavimo numeriu, parašius žinutę elektroniniu paštu ar socialiniuose tinkluose.
„Suprantame, kad netekties valandą žmogus ir taip patiria skaudžių išgyvenimų, tad bendravimas su „Bite“ turi būti išskirtinai lengvas“, – sakė M. Sabaitė.
Telekomunikacijų bendrovės „Tele2“ viešųjų ryšių vadovė Asta Buitkutė pridūrė, kad, mirus artimajam, jo vardu registruotą mobiliojo ryšio sutartį galima tvarkyti pateikus mirties liudijimą.
Ji nurodė, kad dokumento kopiją galima atsiųsti operatoriui elektroniniu paštu arba atnešti į saloną.
„To prašome, nes tai yra paprasčiausias ir operatyviausias būdas užtikrinti, kad turite įgaliojimą spręsti dėl ne savo vardu registruotos sutarties.
Paprastai žmonės geranoriškai šį dokumentą pateikia“, – komentavo A. Buitkutė.
Pranešti apie mirtį – būtina, kitaip kaupsis skola
M. Sabaitė neslėpė – jei artimasis nepraneša apie kliento mirtį, bet kuris paslaugų tiekėjas Lietuvoje apie tai negauna jokios informacijos iš institucijų.
Tad teisine prasme toks žmogus visiems paslaugų tiekėjams yra gyvas.
„Būtent artimas – šeimos narys ar bičiulis – yra vienintelis kanalas, iš kurio paslaugų tiekėjai Lietuvoje gauna tokią informaciją.
Jos pagrindu ir būna stabdomas paslaugų teikimas klientui, nebėra taikomi mokesčiai“, – pabrėžė „Bitė Lietuva“ atstovė.
„Tele2“ viešųjų ryšių vadovė irgi pabrėžė, kad informuoti operatorių apie artimojo mirtį verta kaip įmanoma greičiau, nes kitaip kaupiasi skola.
„Suprantame, kad artimiesiems tokiose situacijose rūpesčių ir taip pakanka. Tad, jeigu jie kreipiasi ir gerokai vėliau, situaciją peržiūrime individualiai“, – pridūrė A. Buitkutė.
Kada nustojami skaičiuoti pinigai už paslaugas?
M. Sabaitės aiškinimu, mokesčiai už paslaugas nebeskaičiuojami po įvykdyto sutarties nutraukimo, t. y. gavus informaciją apie kliento mirtį.
O telekomunikacijų bendrovės „Telia“ atstovai pabrėžė, kad, mirus artimam žmogui, mažiausias rūpestis turėtų būti mobiliojo telefono ar įrangos sutarties atšaukimas.
Todėl, artimiesiems pateikus mirties liudijimą, visi turėti įsipareigojimai yra nutraukiami.
Anot atstovų, tokiu atveju taip pat yra išrašoma likutinė įrangos vertė, o suteiktos nuolaidos planui sugrąžinti neprašoma.
„Jei paveldėtojų nėra, skolas nurašome. Jei klientas turi paveldėtojų, kurie nori perimti jo mobiliojo ryšio planą, internetą ir išsimokėtinai pasiimtas prekes, tam reikės tik persirašyti turėtus įsipareigojimu“, – nurodė bendrovė.
„Tele2“ atstovė taip pat paminėjo, kad ne visais atvejais artimieji siekia sutartį nutraukti.
Anot A. Buikutės, kartais jie pageidauja velionio sutartį persirašyti savo vardu, toliau naudotis įranga, paslaugomis ir pan.
Kada sumokėti velionio sąskaitų nereikia?
Jei yra sąskaitų, kuriose, po kliento mirties, nebuvo naudotasi paslaugomis, o tik skaičiuoti plano paslaugų mėnesio mokesčiai, jų apmokėti nereikalaujama, nurodė „Bitė Lietuva“ atstovė.
„Mirusio kliento skolų neadministruojame. Taigi, jei šeimos nariai praneša apie artimojo mirtį, pasižymime sistemoje ir tą finansinį įsipareigojimą prisiimame sau.
Jos grąžinti artimųjų nereikalaujame. Galima sakyti, tai – dovana buvusiam klientui“, – teigė M. Sabaitė.
„Tele2“ atstovė antrino: „Jei matome, kad paslaugomis niekas nesinaudojo, paprastai abonentinių mokesčių apmokėti neprašome.“
Tačiau M. Sabaitė pridūrė, kad, jei paslaugomis vis tik buvo naudotasi, pavyzdžiui, perėmus mobiliojo ryšio telefoną artimiesiems, tuomet yra prašoma apmokėti suteiktas paslaugas už nustatytą laikotarpį.
Kas būna, jei velionio skola perduodama antstoliams?
„Telia“ atstovai nurodė – jei apie kliento mirties faktą bendrovė nežino, klientui ir toliau yra išrašomos sąskaitos.
Susidarius skolai paslaugų teikimas yra nutraukiamas, o skola yra perduodama išieškojimui: „Kai sužinome apie mirties faktą, išieškojimą nutraukiame.“
„Bitė Lietuva“ Klientų aptarnavimo procesų ir operacijų vadovė aiškino, kad paslaugos tiekėjo neinformavus apie kliento mirtį ir jo skolą perleidus išieškojimo kompanijai, artimiesiems reikia pateikti kliento mirties liudijimą.
Jį pateikus, paslaugos tiekėjas skolą, pačios įmonės prašymu, atsiima iš išieškojimo kompanijos.
„Jei klientas mirė po skolos perdavimo (antstoliams – aut. past.), tokios skolos neatsiimame ir išieškojimo kompanija jau dirba pagal savo nustatytas taisykles.
Suprasdami žmonių, susiduriančių su artimųjų netektimi, skausmą, kviečiame kuo anksčiau pranešti apie artimųjų mirtį paslaugų tiekėjams tam, kad būtų išvengta nepatogumų ateityje“, – pabrėžė M. Sabaitė.
Turto įpėdiniai ir skolų paveldėjimas
Kaip anksčiau naujienų portalui tv3.lt yra aiškinęs advokatas dr. Julius Paškevičius, jeigu nėra testamento, turtas yra padalijamas tarp įpėdinių tokiu eiliškumu:
- pirmos eilės – palikėjo vaikai (įvaikiai) ir palikėjo vaikai, gimę po jo mirties;
- antros eilės – palikėjo tėvai (įtėviai), vaikaičiai (anūkai);
- trečios eilės – palikėjo seneliai tiek iš tėvo, tiek iš motinos pusės, palikėjo provaikaičiai;
- ketvirtos eilės – palikėjo broliai ir seserys, proseneliai ir prosenelės tiek iš tėvo, tiek iš motinos pusės;
- penktos eilės – palikėjo brolio ir sesers vaikai (sūnėnai ir dukterėčios), taip pat palikėjo tėvo ir motinos broliai ir seserys (dėdės ir tetos);
- šeštos eilės – palikėjo tėvo ir motinos brolių ir seserų vaikai (pusbroliai ir pusseserės).
Taigi, jeigu aukštesnės eilės įpėdiniai (pvz., vaikai) nesikreipia į notarą dėl palikimo priėmimo per 3 mėn. nuo tos dienos, kai įgyja paveldėjimo teisę, tuomet paveldėjimo teisę įgyja žemesnės eilės įpėdiniai (pvz., tėvai).
Vis tik reikia nepamiršti, kad kartu su turtu galima paveldėti ir velionio skolas.
Lietuvos antstolių rūmų revizijos komisijos pirmininkės Svetlanos Kastanauskienės aiškinimu, nepaveldimos yra tik tos skolos, kurios yra asmeninė prievolė ar bausmė, t. y. baudos (administracinės ar baudžiamosios bylos).
O visa kita – paskolos, skolos už vaiko išlaikymą, komunalines paslaugas ar telefono sąskaitą – yra paveldima.
Specialistė pabrėžė, kad, priėmus turtą pagal įstatymą, apie velionio skolas paveldėtojas nežino ir vėliau, joms išaiškėjus, įpėdiniui gali tekti dengti skolas visu savo turtu.
Tačiau, pasak S. Kastanauskienės, jeigu asmuo dėl palikimo priėmimo kreipiasi į notarą, kad šis sudarytų paveldimo turto apyrašą, paveldėtojas apie skolas žino ir už jas atsakys tik paveldėtu turtu.
Tai reiškia, kad skolos iš jo asmeninio turto negalės būti nuskaičiuojamos, o tik iš to, kurį paveldėjo.