Vos pašildžiusi saulė iš žiemos miego pabudino dviratininkus. Kartu – ir dviračių pardavėjus bei vagis. Savaitraščio eksperimentas vagiant dviratį rodo, kad sostinės gyventojai yra pilietiškai aktyvūs, tad bent viešose vietose dienos metu palikti dviratį turėtų būti ganėtinai saugu.
Tuo metu dviračių prekybos mažmenininkai teigia: sezonas jau prasideda. Viena tinklo parduotuvė sezono metu parduoda apie šimtą dviračių.
Tuo metu Vilniaus mieste pernai pranešta apie 347 jų vagystes. Pirkti šią transporto priemonę rizikinga ne tik dėl grėsmės būti apvogtam, bet ir dėl nemažos grėsmės žūti. Vien šių metų sausį šalyje gyvybės neteko 4 dviratininkai.
Susibūrę į verslo asociaciją šiais metais dviračių pardavėjai pagaliau laukia didėjančio pardavimo, kurį iš dalies mažina ir nusikalstama veikla.
„Asociacijos narių apyvarta vis dar tebemažėja, o kaimynai estai pernai jau pardavė daugiau dviračių, – sakė „Vasarės“ komercijos direktorius ir Lietuvos dviračių verslo asociacijos prezidentas Algimantas Paulikaitis. – Taigi rinka po krizės dar nėra stabili, bet šiemet jau tikimės lūžio.“
Nagrinėdamas situaciją rinkoje ir atlikęs nedidelį tyrimą savaitraštis „Ekonomika.lt“ kartu atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje tų pačių arba artimų modelių dviračiai yra brangėlesni nei gretimose šalyse ir žymiai brangesni nei siūlomieji iš antrų rankų.
Šimtas per mėnesį
„Kovo pradžia – sakykime, oficiali dviračių sezono pradžia. Kaip ir pavasario“, – teigė Rimas Balčiūnas. Jis vadovauja vienam didžiausių šalies mažmenininkų „Dviratis tau“.
Lietuvoje veikia trys dviračių mažmeninės prekybos tinklai: „Dviratis plius“ – 6 parduotuvės, ir „Dviratis tau“ bei „Vasarė“ – po 4 parduotuves. Rinkoje dar didesni yra „Umarai“ ir „Positus“, o dauguma kitų verslininkų valdo po vieną parduotuvę.
„Vasarės“ komercijos direktorius A. Paulikaitis sakė, kad tinklo apyvarta kovą jau ūgtelėjo 10 proc.
Apskritai vienoje „Vasarės“ parduotuvėje parduodama iki tūkstančio dviračių per metus.
Tinklą „Dviratis plius“ valdančios įmonės „Dvirida“ direktorė Vilanda Pauliukienė skaičiuoja, kad vieną pavasario mėnesį vienoje Vilniaus parduotuvėje parduodama apie 100 dviračių.
Lietuviams – ketvirtadalis
Visi mažmenininkai siūlo ir lietuvišką prekę – vokiečių koncerno valdomo „Baltik vairo“ dviračius.
Šiauliškas-vokiškas „Baltik vairas“ šalyje realizuoja iki 5 proc. savo produkcijos, Lietuvos didmeninėje rinkoje tai reiškia 25 proc. pardavimo, teigia Gerda Suchorukovaitė, koncerno įmonės „Baltic Bicycle Trade“ direktorė.
„Didžioji dalis specializuotų dviračių parduotuvių prekiauja mūsų dviračiais, – teigė ji. – Mes taip pat gaminame dviračius prekybos centrams „Maxima“ ir „Senukai“. Vietos rinkoje save pristatome kaip lietuviškus dviračius pagal vokiškos kokybės reikalavimus.“
Lietuvoje parduodami šiauliečių gaminami dviračiai „Panther“ ir „Minerva“.
„Pardavimai jeigu didėja, didėja Vakaruose – Lietuvoje nebėra kur plėstis, – pridūrė „Baltik vairo“ Ekonomikos skyriaus vadovas Petras Alekna. – Neturime tikslo aprūpinti Lietuvą ar ko nors specialaus gaminti – mums ji pernelyg maža.“
Antrųjų rankų grandinė
Didėjančią rinkos dalį užsiima ir dviračiai iš antrųjų rankų, siūlomi interneto skelbimuose. Bet jų veikla mažmenininkams kelia susirūpinimą.
„Skelbimuose siūlomi vogti 3–5 kartus pigesni dviračiai ir su tuo niekas nekovoja, – stebėjosi R. Balčiūnas. – Per skelbimus prostitutes gaudo, o vagių – ne. Ką reiškia, jeigu vienas žmogus internetu parduoda dešimt dviračių?“
Po dešimt ir daugiau šių prekių vienu sykiu siūlo prekeivis ir dviračių taisymo entuziastas Saulius. Tačiau jis aiškino dviračius gaunantis iš patikimo bičiulio – juos šis superka Vokietijoje.
„Ne vieną dviratį yra pavogę ir iš mūsų šeimos, tad man tai svarbu, – pasakojo prekeivis. – Draugas superka dviračius su defektais, kurių, man regis, vokiečiams ekonomiškai nenaudinga taisyti. Pats mačiau: ten viskas dokumentuota, ta vokiečių firma nustato dviračių kiekius ir taip toliau, tad esu įsitikinęs, kad mano siūlomi dviračiai nevogti.“
Vien kovą ponas Saulius pardavė daugiau kaip 20 dviračių, o mėnesį prieš tai – tik penkis.
Darbo yra pasieniečiams...
Pasak pono Sauliaus, kartais jo draugo gabenami dviračiai muitininkams pasirodydavę įtartini. „Ne kartą pats yra pasakojęs, kaip sustabdė patikrinti, – pasakojo dviratininkas pardavėjas. – Teko net iškrauti visą krovinį. Du tris dviračius prie pagrindinio krovinio mėgsta pridėti ir atvežti sunkvežimių vairuotojai, bet ne vienas jau pasienyje buvo patekęs į bėdą, nors pats nėra vagis.“
Anot pašnekovo, vogtą dviratį pirmiausia pažinsi iš geros kokybės ir kelis kartus mažesnės kainos.
„Turime įtarimų, kad per skelbimus parduodami brangūs dviračiai yra ne visai sąžiningai įsigyti, – pasakojo Lietuvos dviračių verslo asociacijos prezidentas. – Mums valstybės institucijos – Muitinės departamentas, Mokesčių inspekcija – pernai rudenį pažadėjo stipriai sugriežtinti interneto pardavimo ir turgaviečių priežiūrą.“
„Konkurencija turi būti sąžininga“, – pridūrė A. Paulikaitis.
...ir policininkams
Tuo metu policija stebi galimai vogtus ir internete parduodamus dviračius, savaitraščiui tikino Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Valdymo organizavimo skyriaus pareigūnė Evelina Pagounis.
„Turime pripažinti, kad vyrauja nuomonė, jog niekas nieko nesuras, – atkreipė dėmesį ji. – Iš tiesų ir žmonės ne visuomet praneša policijai apie pavogtus dviračius.“
Pernai Vilniuje policija užregistravo pusketvirto šimto vagysčių. Dalį vagysčių policija atskleidžia pasitelkusi prekybos centrų kameras.
„Pasitaiko ir tokių atvejų, kai policijos pareigūnai sulaiko įtariamąjį ar įtariamuosius tiesiog važiuojančius dviračiu“, – sakė E. Pagounis.
Dviračių sezono pradžia reiškia ir tai, kad dviratininkai labiau rizikuoja žūti. Nors šalies keliuose dviratininkų mirčių keliuose kasmet mažėja, šiemet vien sausį Lietuvoje žuvo 4 dviračiu važiuojantieji.
Kelios pagrindinės taisyklės savo saugumui užtikrinti, primena Kelių policijos Eismo priežiūros tarnybos veiklos organizavimo skyriaus viršininkas Aleksandras Samulevičius: minant verta būti su šalmu, o nepilnamečiams – net privaloma, taip pat reikėtų pasirūpinti šviestuvais, liemenėmis. „Nors dviratininkai jaučiasi teisūs ir nepažeidę kelių eismų taisyklių, turėtų šiek tiek labiau save saugoti“, – pasiūlė jis.
Eksperimentas: vagiu dviratį
Galiausiai – eksperimentas. Vieta – dviračių aikštelė prie „Europos“ prekybos centro Vilniuje. Įrankis – pjūklelis su apverstais ašmenimis. Užmačia – „pavogti“ savaitraščio „Ekonomika.lt“ žurnalisto dviratį. Tikslas – išsiaiškinti, ar sostinės gyventojai neabejingi greta atliekamam nusikaltimui, mat piliečių aktyvumas, o ne spynos, yra geriausias būdas viešajam saugumui užtikrinti.
Rezultatas: inscenizuojant vagystę per 10 minučių reagavo 5 neabejingi praeiviai.
„Ką čia darote?“ – klausė į „vagį“ įsižiūrėjusi pusamžė praeivė. „Ar tai jūsų dviratis?“ – nepraėjo pro šalį ponas.
Piliečiai mandagūs, nepuolė mosuoti kumščiais. Ir neabejingi. Nekreipdamas dėmesio į „nusikaltimą“ prakulniavo tik vienas kitas, kai kurie nepastebėjo, o porai vyrų situacija pasirodė komiška.
„Būčiau kvietusi dar liudininkų, – savaitraščiui sakė šalia netikro grandinės pjovėjo stabtelėjusi ir drąsiai įsistebeilijusi garbaus amžiaus ponia Marija. – Nieko sau, manau, kaip įžūlu vogti vidury baltos dienos!“
Kita pašalaitė pastebėjo „vagystę“ ir neatitraukdama nuostaba ir siaubu persmelkto žvilgsnio nuėjo į prekybos centrą. „Pamaniau: jūs vagiate dviratį ir niekas į tai nereaguoja! Reikia ką nors daryti! – aiškino Angelina. – Įėjau norėdama paklausti, kur apsauga.“
Mergina, kai patikslinome, kad per 10 minučių reagavo 5 žmonės, pridūrė: „Nuostabu! Puiki Lietuva!“
Dviratininkų žūtys
Prieš dešimt metų, 2002 metais, keliuose žuvo 94 dviratininkai
Pernai jau žuvo 26
Jau šių metų pradžioje, dar neprasidėjus dviračių sezonui, įvyko skaudžių nelaimių – Lietuvoje žuvo 4 dviratininkai
Per kelerius metus keliuose sužeistų dviratininkų sumažėjo beveik per pusę – iki 352 žmonių 2011 m.