Vairuotojų bėdos prasidėjo dar praėjusios savaitės pabaigoje. Daugelis jų, pasitikėdami „Regitros“ informacija internete mėgino automobilius registruoti šeštadienį. Tačiau tik atvykę į įmonės filialus pamatė naujus plakatus ant darbo laiko stendų apie pakeistą darbo laiką.
Laukė kelias valandas
Su tokia situacija susidūrė kaunietis Vytautas. „Facebook“ paskyroje jis pasakojo, kad dar penktadienį mėgino internetu registruotis iš anksto, tačiau anksčiausi galimi laikai buvo tik liepos 1 d. Taigi, pirmadienį jis stojo į gyvą eilę nuo 7:30 val.
„Pasirodo atvykau pusvalandžiu per anksti, bet nieko tokio – eilė jau buvo bepradedanti formuotis, tai nepasigailėjau. Kol atėjo atidarymo laikas, skyrius pasidarė panašus į „Apple“ parduotuvę po naujo modelio išleidimo.
Nesulaukę 8 val. bandome šturmuoti patalpas. Bet ten nepaskubėsi – reikia šturmuoti kultūringai, išsimušant bilietėlį ir laukiant salėj savo eilės. Tai tie, kas turėjo išankstinę registraciją, galėjo pradėti bilietėlius krapštyti nuo 7:45 val., o tie, kas be – tik nuo 8:00 val.“ – įspūdžiais dalijosi vyras.
Anot jo, žmonės buvo labai nekantrūs, ir kol visi išsiaiškino tvarką, eilė susimaišė. Esą visi alkūnėmis stūmėsi į priekį pasiremdami nenuginčijamais argumentais, kodėl jie turi dabar paspausti mygtuką:
„Pralaukiau valandą, suprantu, kad daugiau naujų bilietėlių neregistruotiems šiandien išduodama nebus. Žmonės nusivylę, pikti, bet, kita vertus, „Regitra“ irgi ne guminė. Tiesa, iš 12 langelių dirbo 2-4, bet čia galbūt irgi galima suprasti, kad specialiai birželio galui nepaimsi studentų pauždarbiauti.
Dar po pusvalandžio pagaliau prieina mano eilė. Darbuotojas sutikrina dokumentus, užduoda porą klausimų ir sako – važiuok į bet kurį laisvą garažą. Išeinu į kiemą, ir suprantu, kad papuoliau: visa aikštelė tiek pergrūsta ir įvairiais būdais užbarikaduota, kad galvoju jau nežinau, kaip čia pravažiuosiu“, – pasakojo Vytautas.
„Na tai ką, pasisekė, kad spėjot iki taršos mokesčio? – pokalbį su „Regitros“ darbuotojų prisiminė kaunietis. – Na, taip.
Turbūt kokį 1 tūkst. eurų būtumėte mokėjęs? Ne, sakau, tik 270 eurų. Bet aš labai stengiausi – ir šeštadienį buvau, ir šiandien nuo ankstyvo ryto. Bet kažkodėl nedirbat šeštadieniais.“
Vytautas taip pat pasakojo, kad grįžęs namo pasitikrino „Regitros“ skelbiamą informaciją internete ir suprato, kad nesuklydo. Į panašią padėtį pateko daugybė automobilininkų. Tačiau kai kurie džiaugėsi, kad sugebėjo visus dokumentus susitvarkyti internetu.
Pirmenybė – užsiregistravusiems iš anksto
„Regitra“ informavo, yra paskutinė kai įmonėje dar taikomas karantino metu nustatytas vienodas administracijos ir padalinių darbo laikas. Kadangi karantino laikotarpiu klientai buvo aptarnaujami tik pagal išankstinę registraciją, jie aptarnavimo laiką matė ir rinkosi išankstinės registracijos sistemoje:
„Nors šiuo metu ir toliau prašome klientų užsiregistruoti dėl vizito iš anksto, klientai padaliniuose skubiais atvejais gali būti aptarnaujami ir be registracijos. Pastarosiomis dienomis išaugus tokių klientų srautui, atkreipiame dėmesį dėl netinkamo įmonės darbo laiko atvaizdavimo, naudojantis „Google“ paieškos sistema
Atsiprašome tų klientų, kurie dėl to patyrė nepatogumų. Jau visai netrukus – nuo liepos 7 d. – grįšime prie įprasto darbo laiko ir klientų aptarnavimo šeštadieniais“, – paaiškino įmonės atstovai.
Šiuo metu paslaugas klientams teikia tiesiog internetu arba padaliniuose iš anksto užsiregistravus. Esą daugelį transporto priemonių registracijos paslaugų galima atlikti nuotoliniu būdu. Pavyzdžiui, pranešti apie prieš tai Lietuvoje registruoto automobilio pardavimą ar įregistruoti jį savo vardu, taip pat užsisakyti numerio ženklus ar registracijos liudijimą.
„Primename, kad registracijos liudijimas ir numerio ženklai gali būti pristatyti per kurjerį arba į siuntų savitarnos terminalus. Taip pat norime pasinaudoti proga ir atkreipti tų klientų dėmesį, kurie užsakymus iki liepos 1 d. pateiks internetu.
Jei užsakymas bus pateiktas, patvirtintas ir apmokėtas, registracijos liudijimą ir numerio ženklus galima atsiimti ir vėliau, t. y. po liepos 1 d., ir tokiu atveju registracijos mokestis nebus taikomas“, – komentare nurodė „Regitra“.
Tačiau dėl dalies paslaugų būtina atvykti į padalinį. Viena jų – iš užsienio įvežtų transporto priemonių registracija, kurios metu atliekamas tapatumo nustatymas. Kitaip tariant, tikrinamas automobilio VIN numerio autentiškumas ir kt.
Prieš atvykstant į padalinį, klientas dėl vizito turėtų užsiregistruoti iš anksto. Nors priimami ir nesiregistravę, tačiau prioritetas teikiamas tą padariusiems iš anksto.
Esą nuo praėjusios savaitės pabaigos klientai vyksta į padalinius be išankstinės registracijos – tai ir nulėmė „gyvų“ eilių atsiradimą. Didesni klientų srautai jaučiami didžiuosiuose Lietuvos miestuose.
„Nepaisant srauto, pirmenybė, kaip ir minėta, teikiama iš anksto užsiregistravusiems klientams. Primename, kad šie klientai atvyktų į padalinį keliomis minutėmis anksčiau. Žmogui, kuris buvo rezervavęsis išankstinio aptarnavimo laiką, neatvykus kviečiami aptarnauti tie klientai, kurie atvyko be registracijos.
Suprantama, kad daliai žmonių, kurie įsigyja automobilius šiomis dienomis, gali tekti juos įregistruoti jau po birželio 30 d. Vis dėlto pastebėsime, kad tai ne pirmas kartas, kai turime nemažus klientų srautus, tad įmonės darbuotojai pasiruošę kiek įmanoma operatyviau aptarnauti visus laukiančiuosius“, – patikino įmonės atstovai.
Pasak jų, birželio 29 d., 12 val. duomenis matyti, kad laisvų vietų iš užsienio įvežtų automobilių registracijai yra liepos pradžioje. Panaši situacija yra ir su Lietuvoje prieš tai eksploatuotų automobilių registracija.
Kam ir kiek reikės mokėti
Kaip informuoja „Regitra“, naujas mokestis bus taikomas lengviesiems ir lengviesiems krovininiams automobiliams priklausomai nuo degalų rūšies ir jų kombinacijų ir kurių išmetamo CO2 kiekis viršys 130 g/km.
Jį reikės sumokėti registruojant automobilį pirmą kartą. Kitaip tariant, kai norima įregistruoti naują ar iš užsienio įvežtą automobilį.
Taip pat tais atvejais, kai keičiasi automobilio valdytojas. Pavyzdžiui: prieš tai Lietuvoje eksploatuotas automobilis yra registruojamas kito valdytojo vardu, suteikiama teisė valdyti automobilį kitam asmeniui ilgalaikės nuomos pagrindu bei kt. Mokestis taikomas ir iš naujo registruojant transporto priemonę po jos išregistravimo. Dažniausiai pasitaikantis atvejis – kai pasibaigia laikinos registracijos terminas.
Kam mokestis netaikomas?
Yra numatytos tam tikros išimtys. Mokestis nebus taikomas laikinai registruojamoms (iki mėnesio) iš Lietuvos išvežamoms transporto priemonėms, o taip pat ir istoriniams automobiliams, kuriems yra išduoti istoriniai numerio ženklai.
Mokesčio nereikės mokėti ir už tuos registruojamus automobilius, kurių valdytojai nesikeičia. Pavyzdžiui: išsimokėjus lizingą, keičiant asmens pavardę, užsisakant registracijos liudijimo dublikatą vietoj prarasto ar sugadinto ir pan.
Svarbu pastebėti, kad reeksporto atveju sumokėti mokestį reikės, bet jį bus galima susigrąžinti, jei užregistravus visiškai naują automobilį jis bus išregistruotas ir išgabentas iš Lietuvos teritorijos per 90 dienų nuo pirmosios įregistravimo datos.
Kaip nustatomas CO2 kiekis?
Mokestis bus apskaičiuojamas automobilio registracijos metu. Jo dydis priklausys nuo automobilio išmetamo CO2 kiekio, kuris bus nustatomas vienu iš kelių būdų.
Pirmiausia, rodiklio reikšmė bus naudojama iš automobilio kilmės ar patvirtinimo dokumentų.
Jei CO2 kiekis nebus nurodytas šiuose dokumentuose, tuomet jis bus nustatomas remiantis kitų registruotų lygiaverčių automobilių išmetamu CO2 kiekiu.
Tuo atveju, jei išmetamųjų dujų kiekio nebus galimybės nustatyti pagal lygiaverčių automobilių išmetamą CO2 kiekį, jis bus apskaičiuojamas pagal įstatyme numatytas formules.
Tam reikalingi techniniai automobilio duomenys, esantys kilmės ar patvirtinimo dokumentuose: eksploatuoti parengtos motorinės transporto priemonės masė (kg), didžiausia motorinės transporto priemonės variklio galia (kW), pavarų dėžės tipas.
Atkreiptinas dėmesys, kad priklausomai nuo automobilio degalų rūšies apskaičiuojant gali būti naudojami ne visi duomenys.
Ir paskutinis būdas – jei CO2 kiekio nebus galimybės apskaičiuoti pagal įstatyme numatytas formules įvedant konkretaus automobilio techninius duomenis, tuomet bus remiamasi lygiaverčių transporto priemonių duomenimis.
Kaip galima sumokėti?
Internetu registruojant Lietuvoje prieš tai eksploatuotą automobilį jo išmetamas CO2 kiekis ir mokestis bus apskaičiuojamas automatiškai, taigi, ir pats mokėjimas bus atliekamas elektroninėje erdvėje. Kitais atvejais tai bus galima padaryti „Regitros“ padalinyje.
Taip pat svarbu pastebėti, kad automobilio registracijos procedūra bus užbaigiama tik atlikus mokėjimą. Kitaip tariant, automobilis asmens vardu bus užregistruotas tik sumokėjus registracijos mokestį.