Šiais metais Lietuvos IT sektoriaus reputacijos indeksas siekia 69 punktus (praėjusiais metais buvo 67 punktai), kai tuo tarpu Europos vidurkis yra 56 punktai, o kaimyninės Latvijos indeksas dar žemesnis – 54 punktai.
„Mūsų šalies IT sektorius skirtingose visuomenės grupėse suprantamas kaip viena iš perspektyviausių ir itin gerą reputaciją išlaikančių veiklos sričių. Reikėtų suprasti ir tai, kad antrus metus iš eilės itin aukštas reputacijos lygis atspindi ir galimybes šiam sektoriui toliau sėkmingai plėstis. Sektoriaus dalyviams geras reputacijos vertinimas ne tik pasiekimas, bet ir įpareigojimas išlaikyti aukštus veiklos standartus, paskata ir toliau stiprinti savo auditorijų pasitikėjimą. “, - teigia „Kantar TNS“ įžvalgų ir tyrimų vadovė Jurgita Račkytė-Vilimė.
Bendram Lietuvos IT sektoriaus ir atskirų jo subsektorių reputacijos lygiui išmatuoti buvo skaičiuojamas reputacijos indeksas (TRI*M), kuris gautas apibendrinus sektoriui svarbių interesų grupių atstovų atsakymus. Tyrime vertintos didžiausios pagal apyvartą ir (arba) darbuotojų skaičių IT įmonės šalyje.
Geriausiai vertinamos Lietuvos IT sektoriaus įmonės
Tyrimo metu analizuoti keturių Lietuvos IT subsektorių reputacija. Pernai aukščiausiu reputacijos lygiu išsiskyręs technologijų centrų sektorius (2015 m. – 73; 2016 m. – 70), šiemet tokio išskirtinumo nebeturi – stiprėjo ir „One stop shop“ paslaugas teikiančių įmonių, ir programinės įrangos vystytojų, ir infrastruktūros paslaugų įmonių reputacija (atitinkamai 70, 69 ir 67 punktai).
Geriausiai reputacijos prasme visos tyrime dalyvavusios grupės įvertino „Barclays Technology Centre Limited“ Lietuvos filialą (92 punktai), antroje vietoje „NFQ Technologies“ (89 punktai), o trečioje – „Microsoft Lietuva“ (87 punktai). Tarp „One stop shop“ subsektoriaus įmonių aukščiausia reputacija išsiskyrė „Blue Bridge“ įmonių grupė, o tarp infrastruktūros paslaugas teikiančių įmonių – „Also Lietuva“.
„Kalbant apie konkrečius sektoriaus reputacijos lyderius, svarbu pažymėti, kad geriausių trejetuką sudaro stiprios tarptautinės kompanijos, kurios atėjusios į Lietuvą atsinešė ir labai aukštus veiklos standartus, procesų valdymo kultūrą, požiūrį į personalą, o tai reiškia, kad ir kitos įmonės turi siekti panašių standartų, nes konkurencinė kova vietos IT sektoriuje yra itin aktyvi“, - sako Paulius Vertelka, asociacijos „Infobalt“ vykdomasis direktorius.
Reputacijos ambasadoriai ir atmetėjai
Šių metų „Kantar TNS“ tyrimas taip pat parodė, kad vadinamieji reputacijos ambasadoriai (teigiamai apie IT sektoriaus įmones atsiliepiantys, gerai jų veiklą vertinantys ir jomis pasitikintys asmenys) sudaro beveik pusę – 47 proc. visų interesų grupių atstovų, praėjusiais metais jų buvo šiek tiek mažiau – 46 proc. visų tyrimo dalyvių.
Apie IT įmones prastai atsiliepiantys, jų veiklą neigiamai vertinantys asmenys – vadinamieji atmetėjai – šiais metais sudaro apie ketvirtadalį tyrimo dalyvių – 24 proc. (praėjusiais metais buvo 25 proc.).
Anot Jurgitos Račkytės-Vilimės, vienas iš svarbiausių tiek sektoriaus, tiek ir konkrečių įmonių reputacijos indikatorių yra reputacijos ambasadorių ir atmetėjų santykis.
Daugiausiai reputacijos ambasadorių yra tarp žiniasklaidos atstovų ir tinklaraštininkų – šioje grupėje net 78 proc. yra linkę teigiamai atsiliepti apie IT sektoriaus įmones, gerai vertina jų veiklą bei jomis pasitiki. Verslo įmonių atstovai ir asociacijos „Infobalt“ nariai bendrą sektoriaus reputaciją vertina nuosaikiau, atitinkamai 42 ir 34 proc. šių grupių atstovų yra pozityvių atsiliepimų apie sektorių ir jos įmones skleidėjai.
Svarbiausia sąžininga veikla
Anot „Kantar TNS“ įžvalgų ir tyrimų vadovės Jurgitos Račkytės-Vilimės, tyrimas parodė, kad labiausiai gerą sektoriaus įmonių reputaciją nulemia keletas esminių faktorių:
„Interesų grupės nurodė, kad gerai reputacijai išlaikyti svarbiausia yra sąžiningi ir atsakingi veiklos principai, orientacija į savo klientų poreikius bei finansinis veiklos stabilumas. Šiuo metu mažiausiai įtakos reputacijai turi įvairūs įmonių apdovanojimai ir tik aukštesniu nei kitų sektoriaus įmonių siūlomu atlyginimu grįstas IT įmonės išskirtinumas“, – vardina kriterijus, kuriuos išskyrė tirtos auditorijos, „Kantar TNS“ įžvalgų ir tyrimų vadovė.
Anot J.Račkytės – Vilimės, atsakinga įmonės veikla ir klientų aptarnavimo kultūra pagal savo įtaką pralenkia ir nepriekaištingos vadovo reputacijos svarbą, įmonės lyderystę savo srityje ar rūpestį intelektinės nuosavybės apsauga. Įdomu tai, kad viešojo sektoriaus įmonės išskiria ir IT bendrovių dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose istoriją.
„Manyčiau, kad būtent dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose patirtis yra viena tų prioritetinių sričių, kuriose IT kompanijoms, norinčioms gerinti savo reputaciją, reikėtų investuoti daugiau jėgų. Tai itin svarbu bendraujant su valstybinėmis įstaigomis. Norėčiau akcentuoti ir kitą aspektą – tyrimas atskleidė, kad nors nepriekaištinga vadovo reputacija nėra tiek svarbu bendram IT sektoriaus reputacijos lygiui, privačių įmonių segmente stiprus lyderis turi įtakos IT įmonės reputacijai“, - teigia Jurgita Račkytė-Vilimė.
„Infobalt“ vykdomasis direktorius išskyrė potencialių ateities IT sektoriaus darbuotojų – studentų vertinimą.
„Itin IT sektoriui svarbioje studentų grupėje didesnę reikšmę įgyja aspektai susiję su darbo sąlygomis, darbdavių investavimu į darbuotojų gerovę. Atlyginimų dydžio ryšys su įmonės reputacijos vertinimu studentų grupėje taip pat stipresnis, nei kitose grupėse. Šioje grupėje labai didelę įtaką reputacijos vertinimui turi ir teigiami atsiliepimai viešumoje“, - tyrimo rezultatus komentavo P.Vertelka.
Apie tyrimą
Antrus metus vykdomas IT sektoriaus reputacijos TRI*M tyrimas buvo atliktas 2016 m. rugsėjo – spalio mėn. Iš viso buvo apklausta 774 Lietuvos privataus ir viešojo sektoriaus įmonių ir įstaigų, Lietuvos žiniasklaidos atstovų ir tinklaraštininkų, Lietuvos studentų ir asociacijos „Infobalt“ asociacijos narių.