Valstybinės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) prie LR Vidaus reikalų ministerijos (VRM) Aviacijos rinktinės sraigtasparniai šiemet kyla ne tik stebėti tvarkos pasienyje, bet ir zuja išilgai AB „Lietuvos dujos“ bei AB „Mažeikių nafta“ vamzdynų, rašoma žurnalo „Aviacijos pasaulis“ pranešime.
Pasienio pareigūnai sukirto rankas su verslo struktūromis pigiai atlikti vizualią šimtų kilometrų vamzdynų patikrą. Tam naudojami brangiausi Lietuvoje „Eurocopter“ sraigtasparniai, kurių skrydžio valanda kainuoja apie 4000 litų. Be to, šį darbą VSAT Aviacijos rinktinė atlieka neturėdama tokiai veiklai pagal Lietuvos įstatymus būtino oro vežėjo pažymėjimo (išduoda Civilinės aviacijos administracija).
Rado pasiteisinimą
Verslininkų nuomone, specialiųjų aviacijos darbų paslaugų teikimas už atlygį neatitinka minėtų institucijų paskirties ir funkcijų. VSAT Aviacijos rinktinės paskirtis – įgyvendinti valstybės sienos apsaugą ir jos kirtimo kontrolę, o karo metu – ginkluotųjų pajėgų sudėtyje ginti valstybę. Aviacijos įstatymas aiškiai nurodo, kad specialieji darbai, kuriems priskiriama ir vamzdynų inspekcija, yra orlaivio naudojimas už užmokestį. Tačiau VSAT Aviacijos rinktinės vadovybė rado gudrią išeitį. Pasirodo, patikrą pasienio apsaugos pilotai atlieka ne už užmokestį, o gauna tik kompensaciją – užsakovai padengia išlaidas skrydžio metu sunaudotiems degalams. Taip jie bando pateisinti sutartis su AB „Lietuvos dujos“ bei AB „Mažeikių nafta“. Lakūnai už šį darbą, greičiausiai, nieko negaus. Jie valstybės išlaikomi statutiniai darbuotojai ir atlyginimą gauna iš biudžeto, kurį kaupia mokesčių mokėtojai.
Švaisto resursus
Tad galima spėti, kad nuo šiol pasieniečių sraigtasparnius bus galima išsikviesti ir nufotografuoti savo kaimo sodybą. Tik svarbu nesumokėti jiems daugiau, nei buvo išleista skrydžiui sunaudotiems degalams, visa kita – iš bendros tautos kišenės. Šis verslo planas kelia ir kitų abejonių jo tikslingumu. Ar ne pagal paskirtį naudojamos technikos resursų pakaks pasieniečiams jų tiesioginėms pareigoms atlikti, ar pirksime naujų brangiai atsieinančių sraigtasparnių, kai bus iššvaistyti jų resursai?
Verslui nepriimtina
Keletą metų dujotiekio inspekcijos iš oro paslaugą teikė UAB „Aeroservisas“. Šiems specialiesiems aviacijos darbams buvo naudojomi aviakompanijų UAB „Skraidybos mokymo centras“ bei latvių bendrovės „Baltijas Helikopters“ sraigtasparniai Robinson R-44.
„Tai, kad pasieniečiai užsiima verslu, be to, mano nuomone, pažeisdami įstatymus dempinguoja kainas, yra nesuvokiama. Visame pasaulyje vamzdynų patikrą iš oro vykdo verslo įmonės, bet ne valstybinės institucijos. Nors Eurocopter'io eksploatacijos kaštai yra mažiausiai triskart didesni nei R-44, tačiau pasieniečiai valstybės orlaivį sugeba pasiūlyti tokiomis sąlygomis, kuriomis jokia verslo įmonė negalėtų dirbti. Mano supratimu, tai iškraipo paslaugų rinką, nekalbant apie tai, kad pažeidžiami įstatymai. Tikiuosi jų neteisėti veiksmai bus sustabdyti“, – sakė bendrovės „Aeroservisas“ direktorius Benas Laurinaitis.