Pagal supaprastintas „Žemės ūkio valdų modernizavimo“ paramos teikimo taisykles paramos kreipėsi 3 kartus daugiau pareiškėjų negu 2008 metais. "Tai liudija, koks svarbus ir žemdirbiams reikalingas žingsnis buvo paramos supaprastinimas", - teigiama Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) pranešime.
Naujausiais duomenimis, iš viso pagal supaprastintą tvarką gautos 2 930 paraiškos 265 mln. Lt paramai pagal priemones „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir pridėtinės vertės didinimas“ bei „Žemės ūkio valdų modernizavimas“.
Iš visų supaprastintai paramai teiktų paraiškų absoliuti dauguma – 2 926 – skirtos populiariausiai „Žemės ūkio valdų modernizavimo“ priemonei, prašoma paramos suma – 264,7 mln. Lt. Šios priemonės paramos gavėjams jau išmokėta 172 mln. Lt.
Svarbu pažymėti, kad siekiant užtikrinti efektyvesnį ir greitesnį ES lėšų įsisavinimą, palengvinti pareiškėjų galimybes skolintis lengvatinėmis sąlygomis, šiemet įkurtas Paskolų fondas, kurį sudaro 450 mln. Lt.
Paskolos teikiamos pagal dvi priemones: „Žemės ūkio valdų modernizavimas“ (galima paskola nuo 10 358 iki 1 035 840 Lt) bei „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir pridėtinės vertės didinimas“ (galima paskola iki 13,8 mln. Lt, o jei skatinama kooperacija pieno sektoriuje – iki 34,5 mln. Lt).
Į Nacionalinę mokėjimo agentūrą paskolai ir paramai gauti kreipėsi 86 asmenys: 82 modernizavimui (68 iš jų – pagal supaprastintą tvarką) ir 4 – perdirbimui. 42 iš jų (4 perdirbimui ir 38 modernizavimui) paraiškas investicinei paramai jau buvo pateikę anksčiau, todėl dabar kreipėsi tik paskolos.
Supaprastintas visos paramos teikimas
Šiuo metu ŽŪM jau yra supaprastinusi visos Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos paramos teikimo tvarką. Vadinamoji „mažoji“ – iki 150 tūkst. Lt parama – buvo tik pirmas paramos supaprastinimo žingsnis.
Siekiant supaprastinti paramą, buvo pakeisti bendrieji teisės aktai: programos administravimo taisyklės; prekių, paslaugų ar darbų pirkimų taisyklės; ekonominio gyvybingumo nustatymo tvarka; didžiausiųjų įkainių nustatymo metodika.
Programos administravimo taisyklių pakeitimai numato paprastesnį paraiškų rengimą, aiškesnes paramos teikimo sąlygas, spartesnį paraiškų vertinimą.
Įsakyme dėl projektų ekonominio gyvybingumo atsisakyta vidinės grąžos normos rodiklio, iki 0,7 padidinta skolos rodiklio reikšmė (jauniesiems ūkininkams – 0,8), taip pat sutrumpintas ekonominio gyvybingumo rodiklių vertinimo laikotarpis.
Prekių, paslaugų ar darbų pirkimų taisyklių pakeitime padidintos pirkimų vertės, pagal kurias reikia organizuoti konkursą. Pavyzdžiui, konkursą privalu organizuoti tik tuomet, kai prekės ir paslaugos viršija 500 tūkst. Lt (be PVM), o darbai – 2,5 mln. Lt (be PVM).
Taip pat įtvirtinta nuostata, kad patirtų išlaidų tinkamumą finansuoti gali nustatyti ekspertai. Sudaryta galimybė pasiūlymus vertinti ne tik pagal mažiausios kainos vertinimo kriterijų, bet ir pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų.
Siekiant palengvinti vykdomas statybas, patvirtinti statinių didžiausieji įkainiai, sudaryta pasirinkimo galimybė – taikyti didžiausiuosius įkainius arba vadovautis nustatyta pirkimo tvarka (konkursu).
Žinoma, anot ŽŪM specialistų, tuo paramos supaprastinimas dar nesibaigė, ministerija nuolat ieško tolimesnių galimybių paramos teikimo supaprastinimo galimybių. Kartais racionalių pasiūlymų pateikia ir patys projektų vykdytojai, socialiniai partneriai, ir dėl to darbas tampa dar konstruktyvesnis.