Nepaisant optimistinių sektoriaus tendencijų ir užtikrinto augimo, turizmo paslaugas teikiančios įmonės susiduria su veiksniais, trikdančias sklandžią veiklą ar lemiančiais nestabilią verslo aplinką. Lyginant su ankstesniais laikotarpiais, mažesnę neigiamą įtaką daro geopolitinė situacija, tačiau ryškėja įtampa darbo rinkoje, vis opesnė tampa infliacijos problema. Turizmo sektoriaus įmonės įžvelgia potencialią grėsmę savo verslui, kad Vilniaus oro uosto remontas numatytas pačiame turizmo sezono įkarštyje.
LPK vykdytoje apklausoje dalyvavo viešbučių ir SPA paslaugų teikėjai, kelionių agentūros ir ekskursijų organizatoriai, kaimo turizmo sodybų ir kempingų valdytojai. Skirtinguose sektoriuose skirtingai vertinami lūkesčiai dėl turistų skaičiaus, naujų darbuotojų poreikis, darbo užmokesčio kėlimo galimybės, kainų didinimo perspektyvos, investicijų poreikis ir planuojama plėtra.
Viešbučiai nusiteikę kur kas optimistiškiau nei ankstesniu laikotarpiu
Vietos keliautojai apsiprato su nauja valiuta, o naujos užsienio rinkos kompensuoja geopolitinės situacijos nulemtą neigiamą įtaką Lietuvos turizmo sektoriui, taip pat tikimasi ženklaus sveikatingumo tikslais atvykstančiųjų skaičiaus augimo. Didesnė dalis viešbučių tikisi sulaukti daugiau svečių tiek iš užsienio, tiek iš Lietuvos.
Naujų darbuotojų žada priimti kiek daugiau nei trečdalis viešbučių sektoriaus darbdavių, daugiau ir planuojančių darbuotojų darbo užmokesčio didinimą, kurį neišvengiamai diktuoja darbuotojų trūkumas.
Viešbučių sektoriuje investicijų lygis išliks panašus: 50 proc. respondentų planuoja didesnes investicijas nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus: bus investuojama į remontą, marketingo priemones klientams pritraukti. Tačiau skolinimosi poreikio didėjimą prognozuoja tik 8 proc. respondentų, todėl darytina prielaida, kad įmonės naudosis savo sukauptais rezervais.
Sveikatinimo tikslais daugiau atvykstančių turistų tikisi sulaukti 25 proc. viešbučių, sveikatingumo tikslais keliaujančiųjų skaičiaus augimo tikisi 49 proc. respondentų. Daugiausiai jų laukiama iš Baltijos šalių, Skandinavijos, Izraelio, Vokietijos, Baltarusijos. Taip pat didesnio atvykstančių skaičiaus tikimasi iš Lenkijos bei Jungtinės Karalystės dėl naujų skrydžių krypčių iš Palangos oro uosto. Kai kurie viešbučių vadovai tikisi klientų iš Rusijos padidėjimo, kadangi mažiau jų vyksta į Turkiją ir Izraelį. Kai kurie respondentai pastebi konferencijoms atvykstančių klientų mažėjimą.
78 proc. viešbučių atstovų teigia, kad jų veiklos vidutinės santykinės sąnaudos didės dėl išaugusio MMA, infliacijos ir darbo užmokesčio fondo didėjimo, kurį lemia konkurencinis spaudimas. Dėl santykinio sąnaudų padidėjimo kainas didinti planuoja šiek tiek daugiau nei pusė viešbučių.
Daugiau kelionių agentūrų ir ekskursijų organizatorių tikisi ženkliai didesnio užsieniečių susidomėjimo
Praėjusį laikotarpį prognozavę vietos turistų susidomėjimo augimą, šį pusmetį šio subsektoriaus atstovai tikisi, kad daugės klientų iš Lietuvos, tačiau jų skaičiaus mažėjimas taip pat neprognozuojamas. Šįkart 79 proc. subsektoriaus respondentų tikisi sulaukti daugiau užsienio klientų. Praėjusį laikotarpį daugiau turistų iš svetur tikėjosi vos daugiau nei pusė kelionių agentūrų.
Trečdalis respondentų ketina priimti daugiau darbuotojų, kai ankstesnį laikotarpį tokių planų turėjo tik 8 proc. respondentų. Dvigubai daugiau (88 proc.) šio subsektoriaus darbdavių planuoja didinti darbuotojų darbo užmokestį.
Investicijų lygis prognozuojamas toks pats: 40 proc. atsakiusiųjų planuoja investuoti daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, niekas neplanuoja investuoti mažiau.
Kaip ir anksčiau, kelionių agentūrų ir ekskursijų organizatorių vadovai daugiausiai užsakovų tikisi iš Vokietijos, Skandinavijos, Lenkijos ir kt. Vis daugiau keliautojų laukiama iš Izraelio, Japonijos, Kinijos, pastebima turistų skaičiaus iš Azijos augimo tendencija. Planuojama, kad nors neženkliai, tačiau daugės sveikatinimo ir sveikatingumo tikslais atvykstančių svečių. Daugiausiai – iš Vokietijos. Laisvalaikio tikslais atvykstančiųjų augimo prognozės nusvėrė planuojamą verslo tikslais atvykstančiųjų skaičiaus didėjimą.
Kelionių agentūrų ir ekskursijų organizatorių vadovai daugiausiai užsakovų tikisi iš Vokietijos, Skandinavijos, Lenkijos ir kt. Vis daugiau keliautojų laukiama iš Izraelio, Japonijos, Kinijos, pastebima turistų skaičiaus iš Azijos augimo tendencija. Kaimo turizmo sodybos tikisi ženkliai didesnio vietos gyventojų susidomėjimo
73 proc. respondentų, lyginant su 24 proc. anksčiau, tikisi didesnio vietos gyventojų susidomėjimo kaimo turizmu, o užsieniečių srautai, prognozuojama, nesikeis.
Visos kaimo turizmo sodybos planuoja išlaikyti stabilų darbuotojų skaičių. Darbo užmokesčio augimą kitą pusmetį, lyginant su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, planuoja 60 proc. subsektoriaus apklaustųjų. 87 proc. kaimo turizmo sodybų atstovų teigia, kad jų veiklos santykinės sąnaudos didės dėl infliacijos ir darbo užmokesčio fondo didėjimo. Nors dauguma patirs santykinį sąnaudų didėjimą, kainas didinti planuoja tik 22 proc. kaimo turizmo sodybų. Tai rodo, kad įmonės prisiims finansinę naštą sau ir mažės jų pelningumas.
87 proc. kaimo turizmo sodybų atstovų teigia, kad jų veiklos santykinės sąnaudos didės dėl infliacijos ir darbo užmokesčio fondo didėjimo. Nors dauguma patirs santykinį sąnaudų didėjimą, kainas didinti planuoja tik 22 proc. kaimo turizmo sodybų.
60 proc. respondetų planuoja didesnes investicijas į aplinkos gerinimą, apgyvendinimo vietų renovaciją, infrastruktūrą, tačiau plėtra nenumatoma.
Lietuvos kempingus atranda vis daugiau olandų, skandinavų, lenkų
67 proc. (anksčiau 83 proc.) šio subsektoriaus respondentų tikisi užsienio svečių skaičiaus augimo. Lietuvos kempingus atranda vis daugiau olandų, skandinavų, lenkų. Į kempingus atvykstama ir verslo tikslais, kaip nurodo 15 proc. apklaustų kempingų savininkų.
Darbuotojų skaičių ruošiasi didinti 2,5 karto daugiau kempingų valdytojų nei ankstesnį pusmetį, o darbuotojų darbo užmokestį šiame sektoriuje didinti planuoja beveik 7 kartus daugiau atsakiusiųjų.
Darbuotojų skaičių ruošiasi didinti 2,5 karto daugiau kempingų valdytojų nei ankstesnį pusmetį, o darbuotojų darbo užmokestį šiame sektoriuje didinti planuoja beveik 7 kartus daugiau atsakiusiųjų.
Didinti investicijas planuoja net 82 proc. šio sektoriaus įmonių, lyginant su 9 proc. ankstesnį laikotarpį. Bus investuojama į apgyvendinimo vietų skaičiaus didinimą bei aplinkos gerinimą, taip pat saulės kolektorius.