Vilniaus savivaldybės taryba trečiadienį vykusiame posėdyje patvirtino naujas viešojo transporto bilietų kainas. Anot pačios savivaldybės pranešimų, „mažesnes“ kainas. Už siūlymą balsavo 24 tarybos nariai, prieš 14 , susilaikė 5.
Neigiamų pasekmių nenumato
Seimas sumažino pridėtinės vertės mokestį (PVM) viešajam transportui iki 9 proc. Naujasis PVM tarifas įsigalios nuo sausio 1 dienos. Kainų sumažėjimas, apie kurį kalbama savivaldybės pranešimuose, iš esmės yra mažesnės numatomos kainos nei jos būtų buvę nepakeitus PVM tarifo, tačiau jos vis tiek bus didesnės, nei yra dabar.
„Šiuo metu galiojantis vienkartinis bilietas suteikia teisę keleiviui važiuoti viena transporto priemone iki maršruto paskutinės stotelės. Norėdamas tęsti kelionę persėdus į kitą transporto priemonę, keleivis turi pirkti kitą vienkartinį bilietą, t.y. mokėti už kelionę tiek kartų, kiek persėdimų jis padaro. Dėl šios priežasties keleivis renkasi jam nepatogius, laiko atžvilgiu ilgesnius kelionės maršrutus be persėdimų. Tyrimų rezultatai parodė, kad 49,7 proc. visų kelionių viešuoju transportu atliekama su persėdimais“, – teigiama aiškinamajame rašte dėl bilietų kainų ir rūšių.
Rašto skirsnyje „Galimos teigiamos ar neigiamos priimto teisės akto pasekmės, kokių priemonių būtina imtis, siekiant pastarųjų išvengti“ pažymėta, jog „priėmus siūlomą sprendimą neigiamų pasekmių nenumatoma“.
„Įvertinome savivaldybės biudžeto galimybes. Kitąmet įsigaliojus mažesniam PVM tarifui kainos mažės“, –teigė pasisakyti tribūnoje pakviestas savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Gintas Bliuvas.
Daugelio neįtikino
Vis tik mero Artūro Zuoko itin palaikomo siūlymo galimas neigiamas pasekmes numato patys gyventojai ir aiškiai regi daug savivaldybės tarybos narių. Naikinami atskiri, pigesni transporto bilietai tiems, kuriems yra reikalingi tik autobusai arba tik troleibusai. Atmetus turinčius per savo kelionę viešuoju transportu persėsti asmenis, visos bilietų kainos iš esmės didėja. Sunku įsivaizduoti ir kiekvieną kelionės bei laukimo tarp reikiamų transporto priemonių minutę skaičiuojančius, ypač senyvus, žmones.
„Dalį viešojo transporto naštos norima besąlygiškai perkelti gyventojams. Noriu pasakyti, kad toli gražu ne visos vidinės taupymo galimybės yra išnaudotos. Įsigaliojus šioms kainoms, gyventojas, pavyzdžiui, važiuodamas iš Pašilaičių į stotį, mokės daug daugiau nei dabar. Su šiuo klausimu į tarybą siūlau grįžti tik išnagrinėjus visus finansinius aspektus. Pačią e. bilietų sistemą, pritariu, reikia toliau diegti, bet kainų nebegalime kelti“, – sakė tarybos narys Eduardas Trusevič. Jam pritarė ir Gediminas Rudžionis: reikia ieškoti teisingo sprendimo, tinkamos kainos ir tiems, kuriems nereikia nei persėsti, nei važiuoti valandą laiko, o tik, pavyzdžiui, 46 minutes.
„Nuo Naujųjų metų įsigaliojus mažesniam PVM vis tiek kaina paliekama ne du litai, o 2,2 lito, taigi kaina tikrai nesumažėja, kaip skelbiate. Kur yra skatinimas naudotis viešuoju transportu?“ – klausė tarybos narys Arturas Liudkovskis. „Norite papolitikuoti? Įsiklausykite: visi galės važinėti visomis įmanomomis viešojo transporto priemonėmis su tiek persėdimų, kiek jiems reikia. Siūlau paleisti šią sistemą, kviečiu balsuoti už. Po Naujųjų metų matysime rezultatus“, – paties manymu, į klausimą atsakė aktyvus siūlymo propaguotojas Romas Adomavičius. „Lupikavimas“, – tiesiai šviesiai nuomonę apie siūlomą sistemą rėžė tarybos narė Violeta Podolskaitė.
Naujos bilietų rūšys bei jų kainos Vilniuje įvedamos nuo rugpjūčio 15 dienos. Rugpjūtį Vilniuje pradės veikti e. bilietas. Nuo rugpjūčio 15 dienos bus nustatyta nauja e. bilieto ir kitų miesto paslaugų vilniečio kortelės kaina – ji sieks 4 litus (šiuo metu kainuoja 8 litus). Be šios kortelės, vis tik, nebebus įmanoma nuvažiuoti nei vienos kelionės viešuoju transportu.
Rūta Grigolytė