Įstatymo pataisų iniciatorius mano, kad nauja prievolė aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams tikrinti lengvuosius automobilius kelią pavojų bei kad dėl to nukentės jų tiesioginis darbas. Pasak jo, aplinkosaugoje labai trūksta žmonių.
„Nemanau, kad aplinkosaugininkai turi dubliuoti funkciją, kurią puikiai atlieka policijos pareigūnai“, – pabrėžė Seimo narys.
Todėl aplinkosaugininkams siūloma palikti teisę stabdyti, tikrinti bei panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą M2, M3, N1, N2, N3 klasių, t. y. lengvųjų autobusų, autobusų, lengvųjų, vidutinių ir sunkiųjų krovininių transporto priemonėms.
Siūloma, kad naujos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo nuostatos įsigaliotų šių metų liepos 1 d.
Seimas yra suteikęs teisę aplinkosaugininkams stabdyti transporto priemones ir tikrinti jų į aplinką išmetamų teršalų kiekį, taip pat panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą, jei į aplinką išmetami teršalai neatitinka techninių reikalavimų.
Nuo šių metų balandžio mėnesio Aplinkos apsaugos departamentas (AAD) pradėjo keliuose prevenciškai tikrinti automobilių keliamą taršą. Per metus planuojama patikrinti nuo 9 tūkst. iki 15 tūkst. automobilių.
Šiuo metu Administracinių nusižengimų kodekse numatyta, kad transporto priemonių, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija nustatytus ribinius dydžius, arba transporto priemonių su neveikiančia gamintojo numatyta išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema eksploatavimas užtraukia baudą asmenims nuo 100 iki 300 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 300 iki 500 eurų. Pakartotinai padarytas administracinis nusižengimas – nuo 600 iki 900 eurų.
Kaip ELTA jau skelbė, Seimas pradėjo svarstyti siūlymą švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį.
Parlamentarai Algirdas Stončaitis ir Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė yra pateikę Seimui du šią problemą siūlančius spręsti Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimų projektus.
Kai toks administracinis nusižengimas padaromas pirmą kartą, A. Stončaitis siūlo pradėti nuo įspėjimo. Šiuo metu teisės aktai nenumato tokios galimybės.
Tuo tarpu alternatyvų projektą pateikusi A. Gedvilienė siūlo skirti įspėjimą, o ne baudą, tik jei automobilio teršalų kiekis viršija nustatytus ribinius dydžius. Jei transporto priemonė yra su neveikiančia išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema galimybė skirti įspėjimą nenumatyta. Už tokį pažeidimą Seimui siūloma palikti šiuo metu numatytą sankciją – baudą nuo 100 iki 300 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 300 iki 500 eurų.
Projektus svarstys Seimo komitetai, o plenariniame posėdyje jie vėl turėtų atsirasti birželio mėnesį.