Kaip jau skelbta, priimtomis Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo pataisomis nustatyta, kad darbuotojų sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, nebebūtų finansuojami valstybės biudžeto lėšomis.
Prekybos tinkluose dirba ir kasdien su pirkėjais bendrauja dešimtys tūkstančių darbuotojų, tačiau jų esą nuolat trūksta. Taigi portalas tv3.lt pasidomėjo, ką prekybininkai darys su nepasiskiepijusiais darbuotojais – apmokės jų COVID-19 testus ar ne.
Testavimo išlaidų nekompensuos
Prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė irgi teigė, kad apie 90 proc. darbuotojų yra pasiskiepiję.
„Šiuo metu esame nusprendę, kad testų įmonė nekompensuos. Ir toliau labai aktyviai įmonės viduje šviečiame darbuotojus apie skiepus, COVID-19 prevenciją.
Taip pat bendradarbiaujame su savivaldybėmis, informaciją apie vakcinaciją skelbiame per mūsų parduotuvių vidinį radiją ar informacines lentas, skiriame vietos mobiliems skiepijimo punktams parduotuvių aikštelėse. Tikimės, kad tokios priemonės paskatins ir mūsų dar neapsisprendusius darbuotojus pakeisti nuomonę bei pasiskiepyti“, – komentavo V. Budrienė.
Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis sakė, kad nepasiskiepijo mažuma jo atstovaujamos įmonės darbuotojų.
„Dėl nepasiskiepijusių darbuotojų testavimo galutinis sprendimas dar nepriimtas, bet greičiausiai už testus mokės jie patys.
Taip pat raginame ir skatiname darbuotojus skiepytis“, – sakė D. Ryliškis.
Taikys pereinamąjį laikotarpį
Prekybos tinklo „Maxima“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė teigė, kad šiuo metu imunitetą yrą įgiję 84 proc. įmonės darbuotojų.
„Nepasiskiepijusių darbuotojų yra daugiau nei 1900. (naujausiais „Sodros“ duomenimis, iš viso įmonėje dirbo 12457 darbuotojai – aut. past.)
Nuo gruodžio 1 dienos, kai valstybė daugiau nebekompensuos privalomų testų, nusprendėme vieną mėnesį padaryti pereinamuoju – dar labiau skatinsime likusius darbuotojus skiepytis, tačiau padengsime ir testavimosi išlaidas. Preliminariais skaičiavimais, tai mūsų tinklui kainuos apie 100 tūkst. eurų per mėnesį“, – komentavo prekybos tinklo atstovė.
Anot E. Dapkienės, prasidėjus vakcinacijai darbuotojai buvo skatinami vaistinės dovanų kuponais.
„Jau išdalijome beveik 11 tūkst. vaistinės dovanų kuponų. Tai – mūsų simbolinė padėka darbuotojams už jų sąmoningumą pandemijos metu. Žinoma, ir toliau kalbėsime su darbuotojais apie vakcinaciją ir revakcinaciją, nes skiepų nauda akivaizdi. Ji atsispindi ir mūsų įmonės darbuotojų sergamumo statistikoje, ypač kalbant apie sunkesnius ligos atvejus.
Skiepai ne tik suteikia didesnę galimybę išvengti šios ligos, bet net ir susirgus pasiskiepiję asmenys dažniausiai serga lengviau nei nepasiskiepiję. Esame dėkingi savo darbuotojams, kurie tai supranta ir elgiasi atsakingai“, – sakė prekybos tinklo atstovė.
Už testus sumokės, skatins dovanomis
Prekybos tinklo „Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė pasakojo, kad šiuo metu apie 90 proc. įmonės darbuotojų jau yra imunizuoti.
„Likusiems taikysime pereinamąjį laikotarpį dėl privalomojo testavimo ir gruodį šias išlaidas padengsime įmonės sąskaita. Tikimės, kad pasiskiepijusių darbuotojų skaičius ir toliau augs.
Skatiname ir palaikome sprendimą skiepytis, todėl darbuotojams, kurie vyksta skiepytis darbo metu, šį laiką apmokame kaip darbo valandas ir padengiame transporto kelionės išlaidas. Vakciną gavęs darbuotojas taip pat gali pasirinkti ir prekybos tinklo jam paruoštą padėkos dovaną – termo gertuvę, sportinį rankšluostį arba stilingą krepšį“, – komentavo prekybos tinklo atstovė.
Prekybos tinklo „Rimi Lietuva“ atstovė Gabrielė Šerėnienė sakė, kad imunizacijos lygis įmonėje siekia beveik 100 proc.
„O privalomas testavimas yra aktualus 200 darbuotojų iš 3213. Dalis iš jų negali skiepytis dėl sveikatos būklės, tad jų testavimą ir toliau kompensuos valstybė. Tiems darbuotojams, kurie privalomai testuojasi savo pasirinkimu, gruodžio mėnesį šios paslaugos kainą kompensuos mūsų įmonė.
Tai pereinamasis laikotarpis, kurio metu pasitelkdami medikų pagalbą planuojame dar intensyviau organizacijos viduje komunikuoti apie skiepų reikšmę, skatinti darbuotojų sąmoningumą ir paraginti juos iš naujo įvertinti gydytojų pateikiamas rekomendacijas. Nuo pat pandemijos pradžios labai daug dėmesio skyrėme vidinei komunikacijai organizacijos viduje, kad mūsų žmonės kuo išsamiau žinotų, kokių veiksmų įmonė imasi įgyvendindama pandemijos valdymo priemones, kokia yra sergamumo situacija kolektyve, kokias rekomendacijas teikia institucijos ir medicinos specialistai“, – komentavo G. Šerėnienė.
Pasak jos, dovanų ir piniginių paskatinimų kelio įmonė nesirinko, nes tiki, kad geriausiai skatina asmeninis pavyzdys.
„T. y. mūsų vadovų bei kolegų vienas kitam, o taip pat racionali, moksliniai faktais pagrįsta informacija. Matome, kad ši strategija mūsų įmonėje pasiteisino“, – sakė prekybos tinklo atstovė.
Nepasiskiepijo tik didžiausi skiepų priešininkai?
Lietuvos darbdavių konfederacijos prezidentas Danas Arlauskas teigė, kad darbuotojų testų apmokėjimas priklausys nuo jo vertės įmonei.
„Jeigu nepasiskiepiję darbuotojai įmonei yra svarbūs, jie sukuria didelę pridėtinę vertę tada jų testavimą apmokės įmones. Jeigu darbuotojų sukuriama vertė didesnė už testų kainą darbdaviams apsimokės apmokėti jų testavimą.
Dažniausiai nesiskiepija tie žmonės, kurių įsitikinimai apie skiepų žalą yra labai stiprūs. Jų skiepytis tikrai nepaskatins darbdavių dovanos ar 100 eurų premija“, – pastebėjo D. Arlauskas.