Vilkikai – itin paklausi prekė Rusijoje. Viena to priežasčių – Kremliaus agresija prieš Ukrainą. Besiginanti Ukrainos kariuomenė aktyviai bombarduoja Rusijos pajėgų tiekimo grandines, kuriose vilkikai užima labai svarbia vietą. Taigi suprantama, kodėl Europos Sąjunga jau seniai draudžia šių transporto priemonių eksportą į Rusiją.
Kaip skelbta Muitinės departamento pranešime, įmonė nubausta už tai, kad „sudarydama sandorius su Kazachstane, Baltarusijoje ir Turkijoje registruotomis kompanijomis, neužtikrino, kad bus laikomasi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamomis tarptautinėmis sankcijomis nustatytų apribojimų“. Tiesa, Muitinės departamentas savo pranešime įmonės neįvardijo – „Biovardos“ vardą netrukus atskleidė naujienų agentūra BNS.
Remiantis nutekėjusiais duomenimis, mums pavyko atkurti dalį Muitinės departamento įvardintos prekybos grandinės. Taip aptikome aibę vilkikų, eksportuotų į Kazachstaną, bet atsidūrusių Rusijoje – ir ne po perpardavimo Kazachtano rinkoje, o netrukus po to, kai brangus krovinys kirsdavo Lietuvos sieną.
Vietoj Kazachstano – į Maskvą
„Sieną“ pasiekė duomenys apie „Biovardos“ veiklą pirmoje 2023 metų pusėje. Gavome informaciją apie daugiau nei šešias dešimtis vilkikų puspriekabių, kurias Vilniaus įmonė tuo laikotarpiu išgabeno iš Lietuvos, deklaruodama prekybą su Kazachstanu. Vos per pusmetį menamiems kazachams parduotų vilkikų vertė – apie 6 milijonai eurų.
Vilkikų pirkėju buvo nurodoma Kazachstano kompanija „Safelogistic KZ“. Įmonė įsteigta tik 2022 m. balandį – kelios savaitės po Rusijos pajėgų invazı̇̀jos Ukrainoje, ES jau paskelbus pirmuosius sankcijų Maskvai paketus. Viešai prieinami duomenys rodo, kad „Safelogistic KZ“ veikia ir moka mokesčius šalies biudžetui. Tiesa, galbūt ne tiek mokesčių, kiek būtų galima tikėtis iš dešimtis vilkikų importavusio verslo.
„Safelogistic KZ“ pernai Kazachstano biudžetui sumokėjo beveik 15 milijonų tengių mokesčių. Tačiau Kazachstano tenges konvertavus į eurus iš milijoninio skaičiaus lieka tik kiek daugiau nei 27 tūkst. eurų. O „Sienos“ turimi duomenys rodo, kad kelios dešimtys Kazachstano įmonės neva nupirktų vilkikų iki paskirties šalies taip ir neatvyko.
Visos šešios dešimtys vilkikų nukeliavo į Maskvą.
Kazachai tapo baltarusiais
Tarp eksporto duomenų buvo ir labai konkretus identifikatorius – kiekvienos puspriekabės VIN numeris, kuris transporto priemonę lydi nuo pagaminimo iki eksploatacijos pabaigos. Šiuos duomenis patikrinome „Sienai“ prieinamoje Rusijos tarptautinės prekybos duomenų bazėje. Netrukome įsitikinti, kad visi „Biovardos“ nagrinėjamu laikotarpiu menamiems kazachams parduoti vilkikai atsidūrė Rusijoje – juos įsigijo Maskvoje registruota bendrovė „Polar“.
VIN numerių analizė aiškiai parodė, kad tai tie patys vilkikai, kuriuos į menamą Kazachstaną eksportavo „Biovarda“. Tačiau Rusijoje transporto priemonės atsidūrė jau su kitu tiekėju – Baltarusijos bendrove „Belšintorgservis“. Šios bendrovės veiklą apeinant sankcijas ir aprūpinant Rusiją vilkikais prieš keletą mėnesių atskleidė Baltarusijos žurnalistinių tyrimų centras „Biuro“. Tiesa, tuomet „Biovardos“ pavadinimas į viešumą neiškilo.
O išnagrinėjus „Biovardos” vilkikų kelionių chronologiją, galima lengvai konstatuoti, kad transporto priemonės į Kazachstaną užsukę nebuvo. Rusijoje jie būdavo išmuitinami per kelias ar keliolika dienų nuo Lietuvos sienos kirtimo.
„Byla vyksta, mes dirbame“
2021 metais, prieš karą, „Biovarda“ veiklos nevykdė ir negavo jokių pajamų. Pirmais karo metais Vilniaus įmonės apyvarta šovė iki 2,8 mln. eurų. Kokia ji buvo pernai – nežinoma, nes įmonė nesilaiko prievolės Registrų centrui pateikti finansines ataskaitas. Vis dėlto neabejotina, kad pernykščiai skaičiai turėtų būti dar įspūdingesni.
„Siena“ išnagrinėjo maždaug šešių dešimčių vilkikų puspriekabių keliones nuo „Biovardos“ iki Maskvos. Vieno vilkiko vertė svyruoja nuo 45 tūkst. iki 136 tūkst. eurų, o bendra eksporto menamiems kazachams vertė siekia apie 6 milijonus eurų. Ir tai tik pusmečio duomenys, apimantys vos vieną Muitinės departamento įvardintą šalį, kuri buvo naudojama kaip priedanga vilkikų eksportui į Rusiją.
Paprašytas pakomentuoti, kiek vilkikų „Biovarda“ išgabeno į Rusijos rinką, įmonės vadovas Andrejus Božko į klausimą atsakyti nepanoro, bet neslėpė turintis problemų su muitine.
„Ką aš pasakysiu? Byla vyksta, mes dirbame“, – kalbėjo A.Božko.
Mėginant užduoti klausimą apie vilkikų keliones į Rusiją ir Baltarusijoje veikiančius tarpininkus, verslininkas padėjo ragelį.
13,6 mln. eurų baudą gavusi „Biovarda“ – kol kas griežčiausiai nubausta Lietuvos įmonė, kuriai poveikio priemonės pritaikytos dėl sankcijų pažeidimo. Antroje vietoje pagal baudos dydį rikiuojasi kriptovaliutų operatorė „Payeer“, kuriai Finansinių nusikaltimų tyrimo skyrė pluoštą baudų už bendrą 9,3 mln. eurų sumą. „Payeer“ veiklą padedant apeiti Rusijai taikomas sankcijas atskleidė „Sienos“ ir užsienio partnerių tyrimas „Pasakėlės iš kripto“.