Stipraus alkoholio mėgėjai sumokėjo 61 proc. viso akcizo, kas sudarė 140 mln. eurų (+20 mln. eurų), o alus ir vynas į biudžetą sunešė atitinkamai 58 mln. eurų (-1,3 mln. eurų) ir 12 mln. eurų (+1,8 mln. eurų).
Per pirmus aštuonis šių metų mėnesius augo beveik visų, išskyrus alaus ir silpnų kokteilių, alkoholio grupių pardavimai. Šiais metais didžiausias augimas buvo fiksuota 8,5 – 15 proc. stiprumo vyno kategorijoje, kur augimas sudarė 17 proc., o bendrai vynų ir putojančio vyno kategorija pardavimus išaugino 6,9 proc.
Dviženkliais skaičiais toliau augo stipraus alkoholio pardavimai, kurie šoktelėjo 12,3 proc. šiuos metus lyginant su praėjusių metų aštuoniais mėnesiais. Žinoma, rugpjūtį stipraus alkoholio pardavimai buvo sumenkę 25 proc., tad vis dar tęsiasi prekyba iš sandėlių, kur metų pradžioje buvo sukauptos didelės atsargos dar prieš padidinant akcizą šiais kategorijai. Vis tik ilgesnio laikotarpio pokyčiai yra stipriai teigiami.
Alaus pardavimai, nepaisant karštos vasaros, toliau menksta ir šių metų aštuonių mėnesių duomenimis dar labiau pagilėjo – susitraukė 2,2 proc. Spartesnį pardavimų mažėjimą lėmė rugpjūčio mėnuo, kai kritimas nebūdingai vasarai sudarė net 9,3 proc. Taip pat per 8 šių metų mėnesius 0,3 proc. traukėsi ir silpnų kokteilių pardavimai.
Paskutinių kelių metų alkoholio akcizai keičia alkoholio pardavimų struktūrą – didėja stipraus alkoholio ir vyno pardavimai. Žvelgiant į dviženklius pardavimų augimo procentus būtų galima šiek tiek koreguoti akcizo mokesčius.
Valstybės valdantiesiems tęsiant medžioklę dėl papildomo biudžeto perskirstymo būtų galima dar šiek tiek kilstelėti didėjančių alkoholio grupių akcizus. Stiprus alkoholis suneša didžiausią dalį mokesčių, tad nedidelė korektūra galėtų pristabdyti augimą, bet ir duoti ženklesnį indėlį į biudžetą. Tikėtina, kad vėl padidinus akcizą 10 proc. punktų, kaip buvo daroma šiais metais, galėtų potencialiai į biudžetą sunešti papildomus 25 – 30 mln. eurų, o tai nėra maža suma palyginus su socialinėms išlaidoms norimus surinkti 100 mln. eurų kitų metų biudžete.
Taip pat vynų kategorija irgi galėtų prisidėti, nes 17 proc. augimas išties atrodo įspūdingai. Be to ši vartotojų kategorija nėra jautri kainos pokyčiui, tad grynai importuojamai ir Lietuvoje negaminamai prekei galėtume auginti mokestinį spaudimą be žalos verslui. Čia žinoma didelių įplaukų nesulauktume, tačiau apie 2 mln. eurų būtų galima išspausti nekenkiant sistemai. Bendrai paėmus, jau praėjus dviem trečdaliams 2019 metų ryškėja akcizų poveikis ir naujas rinkos balansas, kuris galėtų būti nuosekliai koreguojamas sekančiais metais.