Karolis Birgilas / Savaitraštis „Ekonomika.lt“
Konkurento įsigijimas yra neabejotinai yra nuožmiausias plėtros žingsnis versle. Deja, pastaraisiais metais Lietuvos rinka tokiu judėjimu nepasižymėjo. Šiemet pirmieji drąsiausiai į Lietuvos rinką įžengė PZU ir tai tik pradžia.
Dar metų pradžioje savaitraštis „Ekonomika.lt“ rašė apie bendrą Europos ir Lietuvos susijungimų ir įsigijimų (M&A) rinkos pastarųjų metų smukimą. Visgi ekspertai teigė, kad šiemet galima tikėtis atsigavimo. Kol kas didžiausiu tokiu sandoriu šiemet tapo Lenkijos draudimo kompanijos PZU sandoris su britų „RSA Insurance Group“, kuriai iki šiol priklausė didžiausia negyvybės draudimo kompanija šalyje „Lietuvos draudimas“.
Pirmieji ženklai
„Pozityvu tai, kad sandoris įvyko finansų sektoriuje, kuris pernai pasauliniu mąstu nebuvo labai aktyvus. Antra, jei tikėtume tuo, kas kalbama, susidomėjimas aktyvu buvo labai didelis - daugiau nei vienas susidomėjęs. Tai parodo, kad apetitas yra nemažas. Be abejo, labai džiugu, kad įmonės vėl grįžta prie įsigijimų ir susijungimų kaip pagrindinio įrankio, didinančio įmonės rinkos dalį. Šiuo atveju PZU įsigijo įmonę toje rinkoje, kurioje patys veikia ir taip pasididino savo rinkos dalį kitoje valstybėje”, - pastebi KPMG Įmonių finansų paslaugų skyriaus vadovas Darius Klimašauskas.
Tiesa, RSA padėtis Baltijos regione nebuvo pavyzdinė, o kompanijai tuo pačiu metu reikėjo spręsti problemas ir Airijoje, taigi, anot advokatų kontoros „Raidla Lejins & Norcous” vykdančiojo partnerio Irmanto Norkaus, sandoris buvo išprovokuotas aplinkybių.
„Manyčiau, tai nėra rinkos atsigavimo padarinys, o labiau parduodančiojo kontrolinį akcijų paketą situacija. RSA turėjo tam tikrų įtampų, susijusių su Airijos padaliniu ir tai labiau buvo nulemta susiklosčiusios situacijos. Tačiau šis sandoris taip pat ir nemaža dalis kitų patvirtina prognozes, kad šiemet rinka atsigaus. Neseniai buvo paskelbtas „Ecoservice“ akcijų pardavimas, kurias įsigijo „Baltcap“ fondas“, - pastebi jis.
Svarbus diskretiškumas
Tiesa, duomenys apie sandorį viešumą išvydo prieš kelis mėnesius. Kaip teigia „Lietuvos draudimo“ Finansų departamento vadovas Laimonas Devyžis, įmonės viduje taip pat kilo nemažai klausimų.
„Pirmieji gandai žiniasklaidoje buvo pasirodę dar sausio mėnesį. Buvo labiau šnekama, kad RSA parduoda tiek Lenkijos, tiek Latvijos verslus, bet ir pas mus atsirado daugiau klausimų, ar mes nepakliūsime į šią grupę. Gandai rinkoje cirkuliuoja nuolatos ir to neįmanoma išvengti. Tuo pačiu visi žinojo, kad RSA turės imtis vienokių ar kitokių veiksmų, kad susitvarkytų su kapitalo pozicija. Buvo aibė variantų ir įmonės pardavimas buvo vienas iš jų“, - savaitraščiui „Ekonomika.lt“ sakė jis.
Informaciją, kad sandoris galėjo prasidėti prieš keletą mėnesių patvirtino ir PZU Korporatyvinės komunikacijos vadovas Lenkijoje Arturas Dziekanskis. Visgi nevaldomas viešumas M&A atvejais gali būti labai žalingas ne tik pačiam sandoriui, bet ir įmonių darbuotojams.„Gandų sulaikyti nevisada įmanoma. Bet koks pardavėjas yra suinteresuotas nekelti panikos tarp įmonės klientų ir darbuotojų, kad išsaugotų vertę. Jei įmonės pardavimas taps viešai žinomas, neatmeskime minties, kad įmonės vadovai ir darbuotojai pradės ieškoti saugesnių ir aiškesnių pozicijų. Galiausiai įsijungia bankai, kiti potencialūs pirkėjai ir kuo toliau procesas juda į priekį, tuo didesnė informacijos atskleidimo rizika“, - pastebi I. Norkus.
Stiprins pozicijas
Kaip teigia A. Dziekanskis, įsigijimas buvo vienas iš jau anksčiau planuotų kompanijos plėtros etapų, kuris padės įsitvirtinti regione.
„Tarptautinė susijungimų ir įsigijimų strategija yra pagrindinė didinant PZU vertę. Dėl šios priežasties kurį laiką ieškojome tarptautinių pasiūlymų. Baltijos šalyse veikiančių įmonių įsigijimas leis PZU užimti lyderio pozicijas Centriniame ir Rytų Europos regione“, - teigė jis. D. Klimašauskas pabrėžia, kad būtent toks žingsnis yra svarbus indikatorius rinkai, kad kompanijos imasi drąsesnės plėtros politkos.
„Šis momentas yra svarbiausias, nes per pastaruosius 4 metus mes sakydavome, kad įmonės randa kitų būdų augti organiškai. Po krizės tai buvo labai juntama, sumažėjo sandorių, įmonės mažiau investavo. Galima sakyti, kad tai yra atsigavimo tikslas, kai M&A tampa įrankiu plėtrai“, - džiaugėsi jis.
Galimi apribojimai
A. Dziekanskis patikino, kad sandoris bus galutinai pasirašytas iki metų pabaigos. Iki tol Lietuvoje jį turės patvirtinti Konkurencijos taryba ir Lietuvos bankas.
„Susitarimas turės būti patvirtintas ne tik Lietuvos, Latvijos ir Estijos institucijų, bet ir Europos Sąjungos reguliuojančių institucijų“, - savaitraščiui „Ekonomika.lt“ sakė jis. Vis dėlto, reikia nepamiršti, kad tiek „Lietuvos draudimas“, tiek PZU savo regionuose užima lyderio pozicijas, taigi galimai susidaro monopolijos grėsmė.
„Tikimybė, kad bus neleista susijungti yra mažesnė nei tikimybė, kad bus leista su sąlygomis. Pavyzdžiui, gali atsitikti taip, kad PZU įsigis „Lietuvos draudimą“ su sąlyga, kad parduos visą arba dalį savo verslo Lietuvoje. Čia priklauso nuo to, kokia bus bendra rinkos dalis. Jei ši viršija 30 proc., kadangi tai yra mažmeninė rinka, tai konkurencijos taryba gali reikalauti tam tikrų sąlygų“, - įžvelgia I. Norkus.
Pokyčių nežada
Kaip teigia A. Dziekanskis, visos įsigytos kompanijos toliau išlaikys savo darbo tempą ir kryptį, o „Lietuvos draudimas“ turėtų išsaugoti savo pavadinimą.
„Visos kompanijos veiks kaip veikė, o darbuotojai taip pat vykdys seniau užsibrėžtus tikslus. Estija bus vienintėlė išimtis, kur prijungtas padalinys veiks su RSA prekės ženklu. Visgi PZU išnaudos sinergijos pranašumą taip didindami operacijų skaičių“, - sakė jis.
Kitokios strategijos neįsivaizduoja ir L. Devyžis. Pask jo, šioje rinkoje labai svarbus pasitikėjimas, o „Lietuvos draudimas“ yra užsitarnavęs gerą vardą Lietuvoje.
„Per anksti spekuliuoti, kaip sandoris paveiks ateities veiklą, bet „Lietuvos draudimas“ kaip įmonė ir prekės ženklas turėtų išlikti, nes vis tiek yra didelis įdirbis ir klientai juo pasitiki. Šioje rinkoje kiekviena įmonė stengiasi išlaikyti savo klientus ir pritraukti naujų ir verslo žinomumas yra kritiškai svarbus“, - pastebi jis. Kol kas nėra aišku, kaip vyks sinergija taip Lietuvoje jau dabar veikiančių PZU padalinių ir „Lietuvos draudimo“, tačiau bet kuriuo atveju realiausiu vadovu susijungimo atveju yra laikomas dabartinis pastarosios kompanijos vadovas Kęstutis Šerpytis.
Faktai: Lietuvos draudimo rinka
Už „Lietuvos draudimą“ PZU sumokėjo 178 mln. eurų.
Per metus kompanija aptarnauja 0,5 mln. privačių ir verslo klientų
PZU verslas Lietuvoje yra vertas 231 mln. litų
Pernai Lietuvoje buvo sudaryti 65 įsigijimo sandoriai.