Po 3-4 metų Latvijoje, Daugpilio rajone, už 25 kilometrų nuo Lietuvos sienos, gali iškilti moderniausia Europoje naftos perdirbimo gamykla. Vieta jai parinkta ideali: čia pat – naftotiekis ir produktotiekis Polockas – Ventspilis, geležinkelis į Vilnių. Statybą neva remia neįvardyta Rusijos naftos kompanija, kuriai nepavyko įsigyti „Mažeikių naftos“.
Latvijos spaudoje skelbiama, kad Daugpilio rajono Laucesės valsčiuje parinkta vieta būsimai naftos perdirbimo gamyklai statyti. Rygoje registruota bendra Rusijos ir JAV kapitalo įmonė „Euro Oil Refinery“ įsigijo 125 hektarus žemės palei geležinkelį Vilnius – Daugpilis. Nors statybos iniciatoriai bando palenkti savo pusėn Laucesės valsčiaus gyventojus pažadais sukurti 600 darbo vietų, nutiesti kelius, dujotiekį, įvesti dujas, sutvarkyti infrastruktūrą ir kasmet valsčiaus biudžetą papildyti ne mažiau nei 4 mln. latų mokesčiais, vietiniai žmonės priešinasi gamyklos statybai. Jų teigimu jie ir taip gyvena rizikos zonoje: juk netoliese – Visagino atominė elektrinė.
Savo ruožtu „Euro Oil Refinery“ tvirtina, kad būsimoji naftos perdirbimo gamykla būsianti visiškai saugi ekologijos požiūriu ir neteršianti aplinkos, nes naudos pažangiausias Europoje technologijas.
Kertinis būsimosios naftos gamyklos statybos akmuo turėjo būti padėtas dar šią vasarą, tačiau dėl gyventojų pasipriešinimo statybos planus teko pakoreguoti. „Euro Oil Refinery“ ketina kreiptis į Latvijos valstybinį poveikio gamtai vertinimo biurą (IVN), kad būtų atliktas rimtas gamyklos poveikio aplinkai tyrimas ir nurodytos priemonės, kurių galbūt prireiktų norint visiškai pašalinti neigiamą įtaką.
Latvijos spaudos teigimu nuosava naftos perdirbimo gamykla šaliai suteiktų daug privalumų. Pirmiausia primenama, kad Latvija energetikos požiūriu šiuo metu yra itin priklausoma nuo kitų valstybių. Svarbiausi degalų šaltiniai šalies rinkoje – „Mažeikių nafta“, „Statoil“, Baltarusijos ir Rusijos naftos perdirbimo gamyklos. Kol jose pagamintas benzinas per daugelį tarpininkų pasiekia eilinius vartotojus, jo kaina išauga. Tuo tarpu naujoji gamykla, „Euro Oil Refinery“ atstovų teigimu, galėtų pakeisti situaciją ir „priremti“ užsienio prekybininkus Latvijos rinkoje.
Jei „Euro Oil Refinery“ pavyks užkasti karo kirvį su Laucesės valsčiaus gyventojais, jau po 3 – 4 metų čia gali iškilti moderniausia Europoje naftos perdirbimo gamykla. Planuojamas jos pajėgumas – 6 mln. perdirbamos naftos per metus. Skirtingai nuo „kaimyninių“ naftos perdirbimo gamyklų Lietuvoje, Baltarusijoje ir Rusijoje, latviškoji būtų skirta vadinamajam „giliajam“ naftos perdirbimui. „Mažeikių nafta“ ir kitos regiono gamyklos žalią naftą maksimaliai gali perdirbti tik iki 75 proc. Likusi jos dalis naudojama tik sieringam mazutui ar kitiems pigiems produktams gaminti. Tuo tarpu planuojamoje Latvijos gamykloje bus visiškai perdirbamos visos „sunkiosios“ gamybos atliekos: naftos perdirbimas sudarys 95 proc. Iš „sunkiųjų“ produktų bus gaminamos sintetinės dujos, kurias deginant bus apsirūpinama šiluma ir elektros energija (iki 100 megavatų).
Latvijos dienraštis „Čias“ skelbia iš „autoritetingų šaltinių“ Rusijoje sužinojęs, kad laikas naftos perdirbimo gamyklos statybai parinktas neatsitiktinai. Esą Latvijos ir Rusijos santykių pagerėjimas lems naftos rinkos Baltijos šalyse perdalijimą. Tarp gamyklos statyba suinteresuotų Rusijos bendrovių neva yra ir ta, kuriai nepavyko įsigyti „Mažeikių naftos“.
Būsimosios naftos perdirbimo gamyklos Latvijoje statyba atsieitų 1, 695 mlrd. JAV dolerių. „Euro Oil Refinery“ teigia, kad lėšų bus gauta viešai išplatinus dalį akcijų bei imant bankų paskolas.