Tūkstančius įrašų kasdien didžiausioje pasaulyje muzikos internetinėje parduotuvėje „Tunes“ parduodanti Adele, „Coldplay“ ir kitos muzikos žvaigždės jau seniai nebejaučia neįtikėtinai krentančių kompaktinių diskų pardavimų. Fizinius įrašų pardavimus labai sėkmingai pakeitė skaitmeniniai pardavimai. Neatsitiktinai į pasaulinę revoliuciją sukėlusią „Apple“ muzikos ir filmų parduotuvę sparčiai ėmė žengti ir Lietuvos kūrėjai.
Parduotuvėje „iTunes“, kurioje iš viso yra per 20 milijonų dainų, jau galima įsigyti Andriaus Mamontovo, Vidžio su Mario Basanov, Leon Somov su Jazzu, Jurgos, „Skamp“ ir kitų atlikėjų muzikos. Į šią parduotuvę planuojama patalpinti ir visus nepriklausomos Lietuvos kino rekordus sumušusį lietuvišką filmą „Tadas Blinda. Pradžia“.
Prieš kelias dienas Šiuolaikinio meno centre (ŠMC) vykusiame „iTunes“ pristatyme muzikos bei filmų kūrėjams kalbėjęs „Tadas Blinda. Pradžia“ režisierius Donatas Ulvydas tikino, kad „iTunes“ ypač svarbus tiems kūrėjams, kurie nori būti žinomi tarptautinėje rinkoje. „Kai tik pradedu kalbėtis su savo kolegomis iš Vakarų, visi jie nori kuo greičiau pamatyti filmą ir labai nustemba, kad jo negalima įsigyti „iTunes“. Paskutinį kartą toks pokalbis vyko JAV ir turiu pasakyti, kad man buvo gėda prisipažinti pašnekovui, jog mūsų filmo „iTunes“ vis dar nėra...“, - pasakojo D. Ulvydas.
Režisierius įsitikinęs, kad didžiausia internetinė parduotuvė taps nauja platforma ne tik dideliems filmams, bet ji ypač bus svarbi mažo biudžeto projektams, kurie dienos šviesą išvys būtent tik dėl šios programos, nes nereikės leisti DVD. „Nors daugeliui mūsų – tai vis dar naujiena, bet neabejoju, kad jau labai greitai atradę šią erdvę, mes nebeįsivaizduosime savo kasdienybės be „iTunes“, - prognozuoja D. Ulvydas. Jis taip pat pasidžiaugė, kad vos išėjus filmo „Tadas Blinda. Pradžia“ DVD, jis turėtų atsidurti ir „iTunes“.
„iTunes“ padės kūrėjams atsidurti visame pasaulyje
Vienas renginio pranešėjų dainininkas Andrius Mamontovas neabejoja „iTunes“ nauda tiek kūrėjams, tiek ir vartotojams: „iTunes“ yra naujos šou verslo eros lyderis“, - teigia jis. „Apple“ įrašų internetinėje parduotuvėje keletą paskutinių Andriaus albumų vos per kelias minutes galima įsigyti nuo praėjusių metų spalio mėnesio. Dainininkas tvirtina, kad tai buvo svarbus žingsnis į priekį. „Džiaugiuosi visai neseniai iš „iTunes“ gavęs savo pirmąjį atlygį. Kadangi prieš tai tuos albumus dalinau nemokamai – man tas uždarbis nėra mažas“, - sako atlikėjas, kuris iki šiol visai nereklamavo šių skaitmeninių įrašų.
Tiesa, kol kas patys Lietuvos atlikėjai sukelti savo muzikos į šią internetinę erdvę dar negali. Tam reikia susirasti distributorius užsienyje. „Susiradau vieną iš daugybės kompanijų, oficialiai atstovaujančių „iTunes“, kuri teikia muzikos įkėlimo paslaugas, techninę pagalbą bei detalias ataskaitas. Aš pasirinkau www.tunecore.com. Tad dabar viskas paprasta. Norint, kad albumas būtų „iTunes“ ir kitose skaitmeninėse muzikos parduotuvėse visus metus, reikia sumokėti tik 50 JAV dolerių metinį mokestį", - teigia dainininkas.
Jis planuoja netrukus į „iTunes“ patalpinti visą savo diskografiją ir kolegoms rekomenduoja kelti ne tik naujas dainas, bet ir senus įrašus. „Kol kas daugiausiai lietuvių muziką perka emigrantai, kurie nori įsigyti ir klausytis tų dainų, kurios skambėjo dar jiems būnant Lietuvoje“, - patirtimi dalinasi muzikantas, kuris tikisi, kad jau artimiausioje ateityje „Apple“ muzikos ir filmų parduotuvėje daugės ne tik lietuviškų įrašų ir filmų, bet ir lietuvių, kurie mieliau pirks šioje internetinėje parduotuvėje, o ne siųsis viską nelegaliai.
Andrius Mamontovas įsitikinęs, kad lietuviams internetinė laisvė atvėrė plačias galimybes, tik ne visi sugeba prisitaikyti prie pasikeitusios situacijos. „Muzikos pasaulyje dabar galioja kitos taisyklės. Pirmiausia, tavo muzikos klausomasi internete, o po to žmonės, nusprendę, ar jiems patinka tai, ką išgirdo, eina į koncertus arba ne. Anksčiau viskas buvo atvirkščiai, - sako dainininkas. Buvęs legendinės grupės „Foje“ lyderis tiki, kad „iTunes“ padės muzikantams atsidurti bet kuriame pasaulio krašte, taip bus paprasčiau organizuoti koncertinius turus ir tam nebereikės tokios didelės vadybininkų armijos kaip iki šiol. „iTunes“ atliks sklaidos bei reklamos svetur funkciją.
Pasaulyje „iTunes“ populiarumas nuolat auga. Praėjusiais metais šios parduotuvės pardavimai buvo net 1,7 mlrd. JAV dolerių. Parsisiuntimų skaičius vien per praėjusias Kalėdas, gruodžio 25 d., siekė 140 milijonų. Šiuo metu prie „iTunes“ prisijungusios 123 pasaulio šalys, kurios gali rinktis iš daugiau nei iš 20 mln. dainų, 40 000 muzikinių klipų, daugiau nei 50 tūkst. televizijos laidų ir 7 500 puikios kokybės įvairių laikotarpių filmų. „Apple“ internetinėje parduotuvėje, kaip ir visame pasaulyje, taip pat sparčiai populiarėja ir elektroninės knygos, kurių „iTunes“ jau yra apie 55 tūkstančius. Vaizdo ir garso rinkmenų (ang. k. podcasts) skaičius pasiekė vieną milijoną.