Pasak SEB banko šeimos finansų ekspertės Julitos Varanauskienės, augant pajamoms gyventojai sau gali leisti pirkti brangesnius automobilius, tačiau tai daro vangiai.
„Lietuvoje gerėjant ekonominei padėčiai, daugėjo ir norinčiųjų įsigyti automobilį. Be to, dėl augusių vidutinių pajamų ir pakitusių lizingo sąlygų per penkerius metus vieno žmogaus įperkamo automobilio kaina padidėjo šeštadaliu – nuo 7,5 tūkst. eurų 2011 metų pradžioje iki 8,7 tūkst. eurų dabar. Tačiau iš tiesų pirkėjų elgsenai šie pokyčiai didesnės įtakos nedarė, nes gyventojai vis dar daugiausiai perka senesnius automobilius“, - pastebi ekspertė.
Gali, bet neperka
Pasak jos, akivaizdžiai daugėja tų, kurie ketina artimiausiu metu įsigyti automobilį, mat žmonės atsigavimo metu turi daugiau reikalų. Tuo tarpu Vilnius išsiskiria didesnėmis pajamomis nei regionai, todėl čia vienas asmuo gali įpirkti automobilį, kurio vertė siekia 9,8 tūkst. eurų. Kiti didmiesčiai vos siekia vidurkį – 8,6 tūkst eurų. Tuo tarpu dažniausiai perkamo automobilio vidutinė vertė pirmąjį šių metų pusmetį buvo 3,5 tūkst. eurų.
Dviejų asmenų šeima sau gali leisti 17,4 tūkst. eurų vertės automobilį. Vėlgi čia išsiskiria vilniečiai, kurie šeimos automobilio pirkimui gali išleisti 19,6 tūkst. eurų.
Šis įperkamumo rodiklis buvo sudarytas pagal tai, kokios vertės automobilį galėtų įsigyti vidutinį darbo užmokestį gaunantys asmenys, turintys santaupų tam, kad padengtų 15 proc. perkamo automobilio kainos, jei sudarytų 5 metų trukmės lizingo sutartį, pagal kurią būtų taikoma dabartinė vidutinė palūkanų norma, o įmokų ir pajamų santykis neviršytų 25 procentų.
Geriau senesnis, bet prabangesnis
„Tai yra gerokai mažiau nei atsakingo skolinimo reikalavimas. Vis dėlto šiandien daugiausiai automobilių nuperkama iš savo santaupų“, - teigia J. Varanauskienė
Pasak jos, gyventojams toliau yra svarbiausia automobilio markė, o jo pagaminimo metai tampa antru kriterijumi. Šiuo atveju geriausiai parduodami „Volkswagen Passat“ ir „Golf“, „Opel Zafira“ ir „Astra“, „Audi A6” ir A4, 3 ir 5 serijos BMW, „Mercedes-Benz E-Class“ bei „Toyota Avensis“ modeliai.
Akivaizdu, kad čia vienvaldžiai lyderiai yra vidutinės ir aukštesnės klasės vokiški automobiliai, tačiau jei žmonės pagal savo perkamąją galią pirktų naujus automobilius, pavadinimai būtų labai skirtingi. Štai vienas asmuo iš salono galėtų įsigyti kiek mažesnius „Fiat Panda“, „Dacia Logan“ ir „Dokker“ modeliai. Tuo tarpu šeima galėtų džiaugtis naujų „Vokswagen Jetta“, „Škoda Octavia“, „Ford Focus“, „Nissan Pulsar“ ir „Citroen C4” kvapu.
„Tokie būtų automobiliai, jei būtų išnaudotos visos finansinės galimybės“, - komentuoja J. Varanauskienė.
Pasak jos, priežastis, kodėl lietuviai perka pigesnius ir senesnius automobilius nei galėtų ir užkoduota mūsų rinkoje.
„Yra didelė pasiūla senesnių automobilių ir nereikia prisirišti prie kito automobilio. Daugiausiai automobilių yra pirkti iš savų lėšų ir nemanoma, kad automobilį galima pirkti iš skolintų lėšų“, - teigia ekspertė.
Lizingu perka brangius modelius
Vis dėlto, pastebėta, kad perkančiųjų naujus automobilius pajamos yra didesnės nei vidutinės.
SEB banko Lizingo departamento direktoriaus Sauliaus Mickaus teigimu, gyventojai vis dar vengia pirkti automobilius lizingu, ypač jei tai nėra naujas modelis.
„Dažniausiai lizingo gavėjais tampa vyrai, turintys šeimą, o jų vidutinis atlyginimas yra 800 eurų. Imant lizingą yra perkami brangesni automobiliai – 18,5 tūkst. eurų. Tuo tarpu išmokėjimo terminas siekia beveik 5 metus”, - teigia ekspertas.
Pasak jo, populiariausi lizingu įsigijami modeliai yra „Toyota Avensis”, „Nissan Qashqai” ir „Volskwagen Passat”. Tiesa, tai yra labai populiarūs modeliai verslo autoparkams, tačiau gyventojai lizingu vis dažniau perka ekologiškus automobilius.