Lietuvą prieš penketą metų užklupusi finansinė krizė neaplenkė ir investicijų į turizmą – atsisakyta užsienyje veikusių Lietuvos turizmo informacijos centrų, sumažintos iš valstybės biudžeto šalies populiarinimui skiriamos lėšos. Didžioji dalis atvykstamajam turizmui skatinti skiriamų pinigų dabar atkeliauja iš ES fondų. Palyginimui, šiemet Valstybinis turizmo departamentas (VTD) šalies rinkodarai panaudos 474 tūkst. litų valstybės biudžeto ir 10,2 mln. litų ES paramos lėšų.
„Gyvename tarp dviejų ES finansinių perspektyvų: lėšos anksčiau patvirtintų projektų įgyvendinimui baigiasi, o naujo finansavimo dar nėra. Tai sukelia didelių problemų. Pavyzdžiui, ES lėšomis finansuojamas projektas „Atvykstamojo turizmo skatinimas iš prioritetinių rinkų“ baigiasi birželį. Tai reiškia, kad jau liepos mėnesį VTD nebeturės lėšų pirkti Lietuvos turizmo atstovavimo paslaugų šalyse, kurios sudaro daugiau nei 50% Lietuvos atvykstamojo turizmo srauto“, – teigia Evalda Šiškauskienė, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė.
„Turizmo rinkodaros požiūriu Lietuvą galima palyginti su greito vartojimo preke – jei produktas nereklamuojamas, jo vietą greitai užima konkurentų gaminiai, kuriuos netrukus pradeda rinktis ir vartotojai. Tad nuo liepos potencialius į Lietuvą galinčių atvykti turistų srautus sėkmingai gali perimti kaimyninės šalys. Pavyzdžiui, Estijoje kasmet šalies rinkodarai skiriama net 16 mln. eurų”, – sako Žydrė Gavelienė, Lietuvos turizmo rūmų prezidentė.
Investicijos į turizmą atsiperka – šalies pajamos iš atvykstamojo turizmo 2011 metais siekė 3,4 mlrd. Lt, 2012 m. – 3,9 mlrd. Lt, o 2013 m. – 5 mlrd. litų. Kovo mėnesį patvirtintoje Lietuvos turizmo plėtros 2014 – 2020 m. programoje numatoma, kad jau 2020 metais pajamos iš turizmo turėtų viršyti 5 mlrd. litų, o šalį turėtų aplankyti 2,5 mln. turistų (pernai jų skaičius siekė 2,1 mln.). Šiuo metu turizmas sudaro apie 22% šalies paslaugų eksporto.
“Vyriausybės patvirtinta programa ir keliami tikslai – geras ženklas, tačiau turizmo atstovavimo paslaugų prioritetinėse rinkose situaciją būtina spręsti jau dabar ir tam reikalingos papildomos lėšos. Tikimės, kad Vyriausybė įvertins susiklosčiusią situaciją ir bus rasti sprendimai, idant Lietuva nedingtų iš turizmo vitrinų“, – reziumuoja Ž. Gavelienė.