• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
Partnerio turinys
Turinys paruoštas bei kontroliuojamas projekto partnerio

Europos Sąjungoje kasmet pagaminama per 300 mln. padangų, o perdirbamų panaudotų padangų kiekis per pastaruosius 20 metų pasiekė 98 proc. Lietuvoje perdirbama apie 78 proc. padangų: 49 proc. naudojama energijai gauti (daugiausia deginama cemento gamyklose), o 46 proc. perdirbama. 

8

Europos Sąjungoje kasmet pagaminama per 300 mln. padangų, o perdirbamų panaudotų padangų kiekis per pastaruosius 20 metų pasiekė 98 proc. Lietuvoje perdirbama apie 78 proc. padangų: 49 proc. naudojama energijai gauti (daugiausia deginama cemento gamyklose), o 46 proc. perdirbama. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kasmet visoje Europoje apie 500 tūkstančių tonų nebenaudojamų padangų paverčiama guma arba jos žaliava. Perdirbta guma šiuo metu daugiausia naudojama sporto aikštynų dangų, bėgimo takelių, vaikų žaidimo aikštelių įrengimui.

REKLAMA

Tačiau dėl kancerogeninių medžiagų ir mikroplastiko naudojimo tokių gaminių gamyboje, ES svarsto palaipsniui uždrausti jų gamybą. Tokiu atveju liktų tik dvi alternatyvos: padangų deginimas, kuris didina CO2 išmetimą, arba eksportavimas į trečiąsias šalis, kuriose nėra taikomi tokie griežti apribojimai.

REKLAMA
REKLAMA

Vienas iš šiuo metu sėkmingiausių sprendimų – perdirbtų automobilinių padangų panaudojimas kelių tiesimo pramonėje. Tokia praktika JAV ir kitose Vakarų šalyse taikoma jau daugiau nei 50 metų.

Europoje lyderiaujančios šalys, tokios kaip Portugalija, Italija ir Ispanija, į ekonomiką grąžina iki 60 proc. perdirbtų, nebetinkamų naudoti automobilinių padangų, daugiausia jas pritaikant kelių tiesimo pramonėje. Tuo tarpu Lietuva pagal antrinių žaliavų grąžinimą į ekonomiką yra priešpaskutinėse vietose Europos Sąjungoje, kadangi didžioji dalis perdirbtų padangų yra eksportuojama.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vis dėlto, ES savo narėms jau kelia, o ateityje planuoja dar griežtinti reikalavimus, kad antrinių žaliavų grąžinimas į ekonomiką vyktų būtent pačiose šalyse, kuriose tos žaliavos ir yra surenkamos. Būtent UAB „Mikrotrans“ planuojamas Polimero, gaunamo iš nebetinkamų naudoti padangų, antrinės žaliavos gamybos projektas prisidės prie šių tikslų dalinio įgyvendinimo.

REKLAMA

„Daugiau nei 30 metų dirbdamas naftos prekybos sektoriuje stebiu augantį polimerais modifikuoto kelinio bitumo naudojimą kelių tiesimo pramonėje. Daugelis ES šalių jau seniai taiko šį standartą kelių ilgaamžiškumui didinti, Latvija jį atnaujino prieš trejus metus. Mano žiniomis, Lietuva taip pat planuoja didinti modifikuoto kelinio bitumo naudojimo normas“, – sako UAB „Mikrotrans“ vadovas Linas Martinaitis.

REKLAMA

Kas yra polimerais modifikuotas bitumas ir kodėl ieškoma tvaresnių sprendimų?

Polimerais modifikuotas bitumas (PMB) – tai bitumas, kuris įprastai yra modifikuotas organiniais polimerais (tokiais kaip SBS: Polystyrene-butadiene-styrene), siekiant pagerinti kelinio bitumo savybes. Jis suteikia asfaltui didesnį elastingumą, atsparumą klimato poveikiui ir provėžoms, taip prailgindamas kelio dangos tarnavimo laiką ir mažindamas kelių dangos remonto išlaidas. Tačiau PMB yra gerokai brangesnis nei įprastas bitumas – sezono metu jo kaina gali būti 150-200 Eur/TN didesnė nei įprasto kelinio bitumo. Kadangi pagrindinė PMB gamyba vyksta Lenkijoje, produkcijos tiekimas kelių tiesimo sezono metu gali užtrukti  ir dėl didelės paklausos gretimose rinkose gali būti ribotas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kadangi SBS gaminamas iš naftos chemijos, t.y iš iškastinio kuro, daugelis šalių ieško tvaresnių alternatyvų. Viena jų – SBS keitimas polimeru, pagamintu iš perdirbtos automobilių padangų gumos žaliavos.

„Mūsų partneriai kartu su JAV kolegomis sukūrė technologiją, leidžiančią iš nebetinkamų naudoti padangų ir perdirbto plastiko pagaminti gumos polimerą, kuris gali pakeisti SBS.

REKLAMA

Mūsų įmonė, kartu su partneriais UAB Polylema ir UAB Oiltransa, Mažeikių rajono savivaldybėje planuoja įgyvendinti projektą, apimantį visą gamybos grandinę – nuo panaudotų padangų  perdirbimo iki gumos polimero gamybos ir jo dalinio panaudojimo modifikuoto kelinio bitumo gamyboje. Tai leis įgyvendinti esminį ES reikalavimą – antrinių žaliavų grąžinimą į ekonomiką”, – teigia L. Martinaitis.

REKLAMA

Pasak pašnekovo, šiuo metu gumos polimero gamyba vykdoma testinėje gamykloje-laboratorijoje, kur kuriami įvairių techninių parametrų polimerai. „Pagal mūsų partnerių sukurtą technologiją yra nutiesti du bandomieji kelio ruožai Latvijoje, bandomasis kelio ruožas nutiestas ir Amerikoje”, – sako pašnekovas ir priduria, kad gumos polimeras naudojamas ne tik kelių tiesimo pramonėje, bet ir stogų dangų bei hidroizoliacinių medžiagų gamyboje. 

SBS pakeitimas pigesniu gumos polimeru yra patrauklus sprendimas, nes juo galima pakeisti iki 10-20 proc. kelinio bitumo taip ženkliai atpiginant galutinio produkto kainą. Be to, gumos polimero gamyba yra ekologiškesnė – jos metu išskiriamas neigiamas CO2 kiekis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų