Per „Vikingo“ dešimtmečio proga surengtą konferenciją pasirašytas susitarimo memorandumas tarp AB „Lietuvos geležinkeliai“ ir Rumunijos nacionalinės geležinkelių krovinių bendrovės „CFR Marfa“ S.A.
Pasak „Lietuvos geležinkelių“ direktoriaus Stasio Dailydkos, naujas susitarimas su Rumunija leis išvengti keltų per Juodąją jūrą problemos, bus galima su „Vikingu“ pasiekti Turkiją bei Graikiją.
„Čia driekiasi „Transeco“ koridorius, kuris suteikia galimybę pasiekti Azerbaidžaną, Kazachstaną bei Kiniją. Tai gali tapti alternatyviu, toliau vystomu koridoriumi“, – kalbėjo S. Dailydka.
„Lietuvos geležinkelių“ vadovas teigė, kad „Vikingas“ turi „milžinišką potencialą“ ir pridėjo, jog dėl prisijungimo prie projekto deramasi ir su Skandinavijos bei Vokietijos kompanijomis. Kroviniai iš Skandinavijos ar Vokietijos Lietuvą galėtų pasiekti per Klaipėdos jūrų uostą.
„Lietuvos geografinė, istorinė padėtis susidariusi tokia, kad esame įvairių kelių sankryžoje, tad mūsų dėmesys, pozicija bendradarbiaujant ir skirstant krovinius ne tik Rytų–Vakarų, bet ir Šiaurės kryptimi yra labai svarbūs žingsniai“, – konferencijoje sakė susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas.
Prieš dešimt metų pradėtas įgyvendinti traukinio „Vikingas“ projektas leido geležinkeliais sujungti Baltijos ir Juodąją jūras. Maršrutą Klaipėda–Vilnius–Minskas–Kijevas–Iljičiovskas traukinys įveikia per 52 valandas.
Rumunijos prisijungimas prie „Vikingo“ leis Lietuvai toliau aktyviai prisidėti prie tarptautinės Rytų–Vakarų koridoriaus kūrimo iniciatyvos EWTCA (angl. East–West Transport Coridor Association), kuria siekiama sujungti Aziją su Europa. Iniciatyva apima krovinių srautų judėjimą tarp Pietinės Baltijos šalių per Lietuvą, Baltarusiją iki Rusijos, Ukrainos, Kaukazo, Centrinės Azijos, Kinijos ir kitų Tolimųjų Rytų šalių.
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius teigė, kad „Vikingo“ projektas įdomus ne tik Europai, juo susidomėjo ir JAV. Prie projekto taip pat siekia prisijungti Azerbaidžanas, Bulgarija, Gruzija bei Turkija.
Lietuva taip pat vykdo dar du geležinkelių projektus, atveriančius Europai greitesnius kelius į Aziją.
Pirmas jų – šaudyklinis traukinys „Saulė“. Dar 2011 metais jis iš Kinijos tranzitu per Lietuvą atvežė krovinius iki Antverperno Belgijoje. O pernai iš Klaipėdos į Almatą Kazachstane „Saulė“ nuvyko per 8 dienas. Įprastai šiuo maršrutu geležinkelių kroviniai gabenami 17–24 dienas. Nuo šių metų spalio mėnesio planuojama, kad „Saulė“ reguliariai vykdys savo maršrutą dukart per mėnesį.
Kitas projektas – „Mekurijus“. Juo prekės iš Klaipėdos į Maskvą nugabenamos per dvi paras. Vienu reisu „Merkurijus“ gali nuvežti iki 114 konteinerių. Norint tokį patį kiekį nugabenti įprastais keliais, prireiktų 100 sunkvežimių.