Baltijos laivų statyklą valdantys danai paskelbė parduodantys laivų gamyklą Estijoje, kad sustiprintų Klaipėdos įmonės, o kartu ir savo verslo pozicijas.
Kinijos ir Korėjos laivų statybos koncernų invazijos į Senąjį žemyną spaudžiama Odensės Lindo laivų statybos kompanija „Odense Steel Shipyard Ltd.A/S“, priklausanti „A.P.Moller-Maersk“ laivybos ir naftos konglomeratui, parduoda Loksoje esančią gamyklą, kurią buvo įsigijusi 1994 metais.
Odensės laivų statyklos išplatintame pranešime spaudai nurodyta, kad tai yra dalis efektyvumo didinimo veiksmų. Priežastis gali būti ir ta, jog Skandinavijos holdingas „Aker Yards“, buvęs vienas įtakingiausių Europoje ir teikęs Odensei, o kartu ir Baltijos laivų statyklai nemažai užsakymų, nuo rugsėjo perimtas Pietų Korėjos kompanijos STX. Pietryčių Azijos verslas nesustos ir ties šia riba, nes kuo skubiau, iki 2009 metų, net 6 laivų gamyklas rengiasi parduoti Kroatija. Tuo pat metu Lenkija baigia išsilygti iš Europos Sąjungos leidimą gelbėti nuo bankroto tris istorines laivų statyklas Gdanske, Gdynėje, Ščecine ir 1,2 mlrd. zlotų paramą joms. Kaip galimi investuotojai nurodomi Ukrainos industrinė Donbaso sąjunga bei lenkų ir norvegų konsorciumas. Tačiau tikroji investicijų kilmė gali turėti kur kas tolimesnes kapitalo ištakas.
Worldyards.com duomenimis, šiuo metu pasaulyje parduodama apie 40 laivų statyklų. Pagal žemynus daugiausia tokių Europoje, nors Europos laivų statybos verslas užima vos 7 proc. pasaulio rinkos.
Iš viso rinkoje yra 359 laivų statytojai 36 šalyse. Jų paslaugomis naudojasi 8054 jūrinės įmonės.
Stiprina konkurencingumą
Nors apie 5 tūkst. darbuotojų turinti Odensės Lindo statykla liko viena stipriausių europietiškų šaknų įmonių, ji pagal šio verslo reitingus pasaulyje 2007 metais užėmė tik 74-ąją vietą. Pranešime apie Loksos gamyklos pardavimą nurodoma, kad ši įmonė nėra būtina numatomai Odensės Lindo produkcijai, o lėšos, gautos už ją, suteiks galimybę susitelkti į didelių laivų statybą. Loksos specializacija - baržų blokų gamyba. Dėl tos pačios priežasties prieš metus danai pardavė vokiečiams Rytų Vokietijoje esančią gamyklą „Volkswerft Stralsund“, kurią pigiai buvo įsigiję 1998 metais.
„Niekam ne paslaptis, jog esame atsidūrę sudėtingoje padėtyje. Dėl to sunkiai dirbame, kad sustiprintume produktyvumą ir konkurencingumą. Loksos pardavimas leis sukoncentruoti laivų statybos veiklą ir plėsti antrinę įmonę - Baltijos laivų statyklą Lietuvoje. Ji gamina antstatus ir plieno blokus Lindo įmonei“, - sakė Finnas Buusas Nielsenas, OLS generalinis direktorius ir Loksos laivų statyklos valdybos pirmininkas.
Prieš mėnesį, kai dar nebuvo žinoma, jog danai parduoda antrą įmonę, Baltijos laivų statyklos vadovas Viktoras Stulpinas „Lietuvos žinias“ patikino, kad Klaipėdos bendrovei tokia perspektyva neturėtų grėsti.
„Odensės laivų statykla negali parduoti mūsų įmonės. Baltijos laivų statykla yra jos gamybos dalis. Tačiau jei kada nors Odensė vis dėlto žengtų tokį žingsnį ir parduotų Klaipėdos įmonę, tai reikštų, kad ji pati nutraukia veiklą“, - tąkart kalbėjo V.Stulpinas. Jo valdomoje bendrovėje dirba apie 1500 klaipėdiečių ir užsienio darbininkų.
Domisi estai
Klaipėdos Vakarų laivų gamyklos vadovas, Estijos koncerno „BLRT Grupp“ savininkas Fiodoras Bermanas žinią apie Loksos pardavimą įvertino kaip progą sustiprinti verslą. BLRT valdo 65 įmones Baltijos šalyse, Rusijoje, Suomijoje ir Norvegijoje. Naujausias pirkinys - Turku (Suomija) laivų gamykla, įsigyta 2007-ųjų pavasarį. Šių metų pirmąjį pusmetį BLRT pajamos padidėjo, palyginti su atitinkamu laikotarpiu pernai, trečdaliu - iki 2,9 mlrd. Estijos kronų; daugiausia jų gauta iš metalo pardavimo, laivų statybos ir remonto.
„Strateginiuose planuose BLRT nebuvo numačiusi pirkti naujos gamyklos, bet mes diskutuosime ir apsvarstysime galimybę įsigyti Loksą“, - pareiškė F.Bermanas žiniasklaidai.
„Lietuvos žinioms“ BLRT viešųjų ryšių ir komunikacijos direktorė Anu Hallik patvirtino šiuos ketinimus, nes koncernas, pasak jos, įdėmiai stebi aplinką ir potencialus pirkinius. „Verslo aplinka ir galimybės - tai amžinas judėjimas, todėl siekiant sėkmės reikia lankstumo. Jei kuri nors statykla ar gamykla parduodama, analizuojame perspektyvas. O dabar mes turime pasiūlymą aptarti šį klausimą su Loksa“, - pažymėjo BLRT atstovė.
Šią gamyklą parduodantys danai skelbia, kad sandorio procesas gali trukti apie pusmetį - iki 2009-ųjų pavasario.
BLRT, 2001 metais perpirkusi iš norvegų nugyventą Vakarų laivų gamyklą (VLG), kuri vėliau buvo išskaidyta į daugelį įmonių, pakėlė ją iki technologinių aukštumų ir išlaikė 1400 darbuotojų. Šiuo metu VLG įmonių grupė vienija 23 skirtingos specializacijos bendroves. Visos jos turi daug užsakymų, 80 proc. paslaugų sudaro eksportas. VLG numačiusi 2008 metais investuoti į veiklos tobulinimą per 100 mln. litų.
Savininkų pastangomis abi įmonės - Baltijos laivų statykla ir VLG - liko ne tik didžiausios Klaipėdos uoste, bet pamažu tampa ir svarbiausiomis regiono laivų pramonės bendrovėmis. Grupės pajamos sudaro apie 80 proc. laivų įmonės pajamų.
Vida Bortelienė