Pastaruoju metu tarp verslo įmonių itin sparčiai plinta paslaugų pirkimas iš išorės arba verslo procesų valdymo nuoma (angl. „outsourcing“). Informacinėms technologijoms (IT) tai irgi naudinga.
IT nuoma Lietuvoje sunkiau prigyja dėl šios srities specifikos. Apie tai „Balsas.lt savaitė“ kalbėjosi su IT sprendimus siūlančios įmonės „Iteks“ infrastruktūros konsultantu Deividu Bargaila.
Akivaizdūs privalumai
– Kas įeina į IT verslo procesų valdymo nuomą?
– Tai tokių kompiuterinių paslaugų kaip kompiuterių sistemų diegimas, kompiuterių priežiūra, strategijos formavimas, veiklos koordinavimas, įsigijimas iš tas paslaugas teikiančios įmonės, visai arba iš dalies atsisakant samdomų informacinių technologijų specialistų pagalbos.
– Ar Lietuvoje IT verslo procesų valdymo nuoma turi paklausą?
– Lietuvoje ši sritis bando prigyti jau 10–15 metų, bet nesėkmingai, nes tai labai slidi sritis. IT specialistai prieina prie visų įmonės duomenų. Kai įmonė perka paslaugas iš valytojų ar buhalterių įmonių, tie darbuotojai, kitaip nei IT srities specialistai, neturi priėjimo prie konfidencialios informacijos ar sutarčių.
Būtina atsižvelgti į lietuvio psichologiją: jis mėgsta turėti savo, todėl jam sunku įsileisti svetimą žmogų, kuris tvarkytųsi jo darže. Dėl to jis blaškosi tarp noro turėti viską privačiai ir noro, kad viską tvarkytų profesionalai.
– Kokie yra IT verslo procesų valdymo nuomos privalumai?
– Kaip ir visa verslo procesų valdymo nuoma, IT ji naudinga tuo, kad padeda verslui koncentruotis į pagrindinę veiklą, o visos kitos paslaugos perkamos iš kitų įmonių.
Lietuviams tai itin aktualu, nes sutartį su įmone lengva nutraukti, ją galima peržiūrėti, pakeisti kitu tiekėju ir panašiai, o savo darbuotojo negali šiaip sau atleisti.
Be to, kitaip paskirstomos išlaidos – neprireikia apskaityti tos srities darbuotojų, išleisti jų atostogų ir organizuoti pakaitinių darbuotojų įdarbinimą, taip pat nereikia kelti darbuotojų kvalifikacijos ir pan.
Įmonė išvengia ir tiesioginių išlaidų, kurios būtų skirtos fiziškai užimamai vietai biure, stalams, kompiuteriams, mobiliesiems telefonams, elektros sąnaudoms ir pan.
Visiems svarbu saugumas
– Kokių pastebite trūkumų?
– IT verslo procesų valdymo nuoma dažnai atsiremia į saugumo aspektą. Yra įmonių, kurios negali pirkti tokio pobūdžio paslaugų iš išorės. Pavyzdžiui, bankas privalo turėti savo vidinį IT skyrių, nes negali pasitikėti kita įmone.
Kaip jau minėjau, lietuviams konfidencialumas labai aktualus, nes jų verslas dažnai būna šeimos verslas. Esame susidūrę su viena įmone, kuri pasakė: „Gerai, mes su jumis dirbsime, bet bent ketvirčiui etato įdarbinkite pas mus kokį nors darbuotoją.“
Kai tai įmonės darbuotojas, jo atsakomybė darbdaviui didesnė, jis atsako pagal Darbo kodeksą, o jei darbdavys stiprus ir pasikaustęs – daugelyje situacijų jis bus teisiškai stipresnis už pavaldinį. Esant santykiams tarp dviejų įmonių, jos reguliuoja tarpusavio verslo santykius lygiomis sąlygomis.
– Ar visoms įmonėms pakanka pirkti IT paslaugas vien iš išorės?
– Ne visada. Būna, kad patys rekomenduojame turėti savo IT žmogų arba mišrų variantą. Pavyzdžiui, jei įmonėje yra daug nepažengusių IT srityje darbuotojų, o standartinė IT verslo procesų valdymo nuomos įmonė užtikrina sklandų IT darbą, geriau nusisamdyti jauną specialistą, kuris būtų įmonėje ir padėtų darbuotojams sukurti „Excel“ lentelę, parašyti formulę, o nesuprantantiems šeštą kartą pakartotų, kaip tai padaryti. Mišrus variantas universalus, nes IT įmonė prižiūri infrastruktūrą, o su vartotojais paprastais klausimais dirba vietinis darbuotojas.
– Kodėl ne visada gerai įmonei turėti savo IT skyrių?
– Tarp skyrių įmonės viduje niekada nėra verslo. Vienas skyrius kitam skyriui už padarytas paslaugas niekada neišrašys sąskaitos, todėl vienas skyrius kito skyriaus paslaugomis naudosis kiek norės, o IT skyrius viską darys pagal save. Ir čia nieko nepakeisi, nes tarp tų skyrių nėra sutartinių santykių.
Vidinis skyrius niekada nebus taip motyvuotas atlikti viską pagal sutartį kaip išorinė įmonė. Jeigu išorinė įmonė laiku nesureaguoja, su ja gali būti nutraukta sutartis. Vidinio skyriaus darbuotojo paprastai neatleisi, todėl jis nelabai ir stengsis.
– Ar atskirtis nuo klientų netrukdo kokybiškam darbui?
– Viena vertus, ši socialinė atskirtis – trūkumas, nes nesusipažįstama su darbuotoju. Vieną kartą problemą sprendžia vienas IT specialistas, kitą kartą – kitas.
Bet mes išklausome žmogų. Būna situacijų, kai darbuotojas kompiuteryje negrįžtamai pameta kokį nors dokumentą, tačiau stengiamės išklausyti, kaip jam dėl to apmaudu, tenka net ir IT specialistams pabūti psichologais.
Kita vertus, IT ūkį prižiūrintis žmogus neturėtų būti morališkai ar emociškai susijęs nei su vienu darbuotoju. Pasitaiko atvejų, kai, pavyzdžiui, vagiama informacija iš įmonės ir į IT specialistus kreipiamasi pagalbos, kad būtų išsiaiškinta, kas tai daro. Kai tarp IT žmogaus ir kitų darbuotojų nėra ryšio, tai netrukdo tyrimui, nes negalioja tokios sąvokos kaip „savas“, „draugas“, „geras pažįstamas“.