„Vykdomosios valdžios institucijų priimami sprendimai privatizavimo srityje, ypač kai jais keičiami ankstesni sprendimai, kuriais nustatyti atitinkami įsipareigojimai, turi būti racionaliai motyvuoti, turi būti tinkamai įvertintas tokių sprendimų poveikis šalies ūkiui, valstybės finansams. Tokie sprendimai negali būti savavališki", - antradienį konstatavo Konstitucinis Teismas.
Jis priminė, jog konstitucinio reikalavimo, kad teisė negali būti nevieša, privalu laikytis ir leidžiant Vyriausybės aktus, kuriais pritariama privatizavimo sutartims.
"Minėtas konstitucinis reikalavimas reiškia ir tai, kad tokiame Vyriausybės nutarime turi būti ne tik formalus pritarimas sutarties, jos priedų projektams, bet ir konstatuota sutarties projekto, kuriam pritariama, nuostatų atitiktis objekto privatizavimo programoje numatytoms privatizavimo sąlygoms, nurodytos principinės sutarties nuostatos, kaip antai sutarties tikslas, objektas, esminiai valstybės įsipareigojimai", - antradienį paskelbtame nutarime teigė Konstitucinis Teismas.
Vertindamas Vyriausybės veiksmus dėl "Alitos" privatizavimo sutarties pakeitimų, kurie patvirtinti 2004 metų liepos 16 dieną, KT atkreipė dėmesį, kad jų turinys nebuvo viešas.
"Netoleruotini atvejai, kai tokiais Vyriausybės nutarimais formaliai aprobuojamos privatizavimo sutartys ar jų pakeitimai, kurių turinys visuomenei nėra žinomas, nieko konkrečiai juose nenurodant, aplinkybių, kuriomis būtų galima pagrįsti būtinumą keisti "Alitos" akcijų pirkimo–pardavimo sutartį, paneigiant joje ir privatizavimo programoje nustatytus įsipareigojimus – sutarčių pakeitimais vieno iš buvusių potencialių pirkėjų naudai pakeičiant privatizavimo programoje nustatytą įsipareigojimą, valstybei nuosavybės teise priklausančių įmonės akcijų pardavimo metu galiojusį visiems kitiems potencialiems pirkėjams", - rašoma KT nutarime.
Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad neleidžiamas toks teisinis reguliavimas, pagal kurį valstybei nuosavybės teise priklausantis turtas būtų perduotas kitų subjektų nuosavybėn tam, kad būtų tenkinami tik vienos socialinės grupės ar atskirų asmenų interesai arba poreikiai, jeigu tai neatitinka viešojo intereso, visuomenės poreikių, netarnauja tautos gerovei.
"Alita" 2003 metais už 57,55 mln. litų buvo parduota jos vadovų komandai, nors geriausią - 90,7 mln. litų - pasiūlymą privatizuojant įmonę buvo pateikęs Italijos verslininkas Luigiterzo Bosca.
Lietuvos Aukščiausiojo Teismo sprendimu 2006 metais Valstybės turto fondas, pralaimėjęs bylą dėl neteisėto Italijos verslininko pašalinimo iš "Alitos" privatizavimo, sumokėjo jam 1,75 mln. litų kompensaciją dėl patirtos žalos.