Žiniasklaidos planavimo įmonės „Media – house“ verslo plėtros vadovo Artūro Olšausko teigimu, dabar matomos krepšinio rinktinės rėmėjų reklamos kampanijos kainavo nuo kelių šimtų tūkstančių iki kelių milijonų litų, tačiau išleisti milijonai pasiteisino tik kai kurioms įmonėms: „Šis Europos krepšinio čempionatas tapo įdomiu puslapiu Lietuvos sporto reklamos istorijoje. „Pažaisti reklamą” turėjo progą visi – ir klientai, ir Lietuvos krepšinio federacija, ir krepšininkai, ir reklamos agentūros. Kiekvienas iš oranžinio kamuolio bandė išspausti ką tik mokėjo. Kai kurios reklamos nustebino neskoningumu, pavyzdžiui, nekaip atrodo reklama, kurioje krepšininkas grūdasi į burną dešrelę“, – juokėsi pašnekovas.
A. Olšausko nuomone, didelė dalis Lietuvos įmonių mokėjo šimtus ar milijonus litų vien už tai, kad taptų Lietuvos krepšinio rinktinės ar čempionato rėmėjais, tačiau nepagalvojo, jog vien būti krepšinio rėmėju ypatingos naudos neduoda: norint, kad rėmimas atsipirktų, reikia ir papildomų investicijų, jog žmonės pradėtų įmonės prekių ženklą sieti su krepšiniu.
Tai parodo ir reklamos pirkimo bei planavimo agentūros OMD liepos pabaigoje atlikta apklausa: kad pagrindinis čempionato rėmėjas yra „Beko“, žino vos keli procentai iš daugiau nei tūkstančio paklaustų Lietuvos gyventojų, o prekių ženklus, kurie nebuvo rinktinės ar čempionato rėmėjai, bet krepšinį remia seniai, pavyzdžiui, „Kalnapilis“, su krepšiniu sieja kone kas dešimtas respondentas.
Atveria duris
Vienos ilgalaikių rinktinės rėmėjų „Vičiūnų“ įmonių grupės, pristatančios prekių ženklą „Viči“, komunikacijos direktorė Aldona Grinienė pasakojo, kad vienas pagrindinių Lietuvos krepšinio rinktinės rėmimo motyvų – noras būti labiau matomiems užsienyje: „Mes manome, kad krepšinis padeda plačiau praverti užsienio rinkų duris. Krepšinis geriausiai reprezentuoja Lietuvą, tai yra tarsi Lietuvos vizitinė kortelė. Tikriausiai tada, kai žaidžia Lietuvos vyrų rinktinė, Lietuva sulaukia daugiausia simpatijų. Juk dauguma užsieniečių neslepia, kad serga už lietuvius. Neabejojame, kad šiais metais už Lietuvos vyrų rinktinę vėl sirgs milijonai Europos žmonių.”
Komunikacijos direktorė neatskleidė, kokią tikslią sumą „Vičiūnų“ grupė išleido reklaminėms krepšinio čempionato kampanijoms ir rinktinei remti, tačiau prasitarė, kad ir rinktinei, ir čempionatui remti buvo skirtos milijoninės sumos.
Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos (KOMAA) pirmininko Gintaro Šepučio nuomone, daugiausia reklamos kampanijoms išleido parduotuvių tinklas „Iki“: „Drįstu teigti, kad per televiziją rodomi „Iki“ reklamos filmukai yra brangiausi iš mano matytų. Jie brangūs todėl, kad „Iki“ pasirinko rodyti serialą, jame dalyvauja daug žmonių. Tokius reklaminius filmukus sukurti gali kainuoti nuo kelių dešimčių iki kelių šimtų tūkstančių litų.“
„Iki“ atstovas spaudai Valdas Lopeta neatskleidė, kokią sumą prekybos centras išleido reklamos kampanijoms, tačiau patvirtino, kad reklaminės akcijos buvo intensyvios: „Mūsų reklamos kampanija šiemet buvo kombinuota ir apėmė ne vien didžiuosius žiniasklaidos kanalus – televiziją, radiją, spaudą, lauko reklamas, bet ir parduotuvių dizainą – atributiką pardavinėjame kamuolio formos stenduose.“ V. Lopeta teigė, kad jau matyti pirmieji reklamos kampanijų rezultatai, tačiau, pasak „Iki“ atstovo spaudai, pardavimai dar tik prasideda.
Krepšininkams nemokėjo?
Oficialiais Lietuvos krepšinio rinktinės rėmėjais tapusios įmonės gavo galimybę į savo produktų reklamas įtraukti ir krepšininkus. Krepšininkams už reklamas honorarai nebuvo mokami – už filmavimąsi jie gaudavo rėmėjų produkciją arba simbolines premijas. „Iki“ atstovas spaudai V. Lopeta pasakojo, kad vienai krepšinio reklamai, kurioje filmavosi krepšininkai Šarūnas Jasikevičius ir Robertas Javtokas, į pajūrį specialiai buvo sukviesta 30 žmonių filmavimo grupė – atstovo teigimu, laiko filmuotis reklamose krepšininkai turėjo nedaug.
Savo reklamose matyti krepšininkus išreiškė norą visi 23 Lietuvos rinktinės rėmėjai. Pasak KOMAA pirmininko G. Šepučio, įmonėms, norinčioms savo reklamose matyti krepšininkus, teko sugaišti nemažai laiko: „Mano vadovaujamai agentūrai kiek anksčiau yra tekę kurti reklamas su krepšininkais. Įprastam reklamos filmukui žmogus filmuojasi keletą dienų ar valandų, o reklamų su krepšininkais laikas dažniausiai skaičiuojamas minutėmis.“
Reklamos agentūros „Creators“ vadovo Gerardo Linausko nuomone, dabar per televiziją matomų reklamos filmukų su Lietuvos rinktinės krepšininkais sukūrimo kaina galėtų svyruoti nuo 15 iki 40 tūkst. litų.
Reklamos laiko nepardavė
A. Olšauskas pasakojo, kad beveik visos Lietuvos įmonės daugiausia reklamavosi televizijoje: „Didelis dėmesys skirtas reklamoms per televiziją, o likusios reklamos pajamos buvo paskirstytos pagal veiklos specifiką. Pavyzdžiui, alkoholio gamintojai gali reklamuotis tik po 23 val., tad nemažą dalį reklamos investuoja į lauko reklamą, internetą, spaudą, renginius ir netradicines priemones, įskaitant veiksmus pardavimo vietose. Kiti reklamos užsakovai neturėdami apribojimų susikoncentruoja į kelis pagrindinius kanalus.”
Nors daugelis įmonių noriai reklamuojasi per krepšinio varžybas, parduoti viso reklamos laiko teisę transliuoti Europos krepšinio čempionatą įsigijusiai televizijai TV3 nepavyko. „Čempionatas yra neeilinis įvykis ir bendras žinučių bei reklamų skaičius spaudoje yra labai aukštas. Vieni čempionato metu reklamuojasi, o kiti nori išsiskirti ir sulaukti, kol čempionatas baigsis. Žinoma, didelis čempionato žiūrimumas lemia ir nemažus reklamos įkainius“, – paklaustas, dėl kokių priežasčių TV3 nepardavė viso reklamos laiko krepšinio varžybų metu, pasakojo KOMAA pirmininkas.
Faktai: Apie krepšinio čempionatą
Rungtynes žiūrėti ketina 80,4 proc. OMD apklaustų respondentų.
Žinomiausi krepšinio čempionato rėmėjai: „Švyturys“ (43,4 proc. jį nurodė kaip vieną iš rėmėjų, „Iki“ (39,8 proc.),„Viči“ (16,5 proc.) , „Vytautas“ (9,4 proc.).
Mažiausiai žinomi krepšinio čempionato rėmėjai: „Snickers“ (1,3 proc.), „Džiugas“ (1,4 proc.), „Sprite“ (2,0 proc.), „Beko“ ( 2,9 proc.)
CITATA: Savo reklamose matyti krepšininkus išreiškė norą visi 23 Lietuvos rinktinės rėmėjai
CITATA: Dabar matomos krepšinio rinktinės rėmėjų reklamos kampanijos kainavo nuo kelių šimtų tūkstančių iki kelių milijonų litų, tačiau išleisti milijonai pasiteisino tik kai kurioms įmonėms.
Paulius Grinkevičius