Prekybininkai visame pasaulyje likus daugiau nei mėnesiui iki žiemos švenčių jau skelbia apie šventines nuolaidas. Vis dažniau nuolaidų maratonai persikelia ir į internetą. Lietuvoje, pasak specialistų, internetinių išpardavimų tradicijos žengia dar tik pirmuosius žingsnius.
Šią savaitę Jungtinėse Amerikos Valstijose prasideda laukiamiausia prekybininkų šventė: „Juodojo penktadienio“ išpardavimai, kai parduotuves užplūsta milijonai amerikiečių, tradiciškai skelbia žiemos sezono prekybos pradžią. O neradę visų prekių arba nemėgstantys stumdytis eilėse prekybą gali pratęsti pirkdami internetu po jo kitą pirmadienį (angl. „Cyber Monday“), per kurį masines nuolaidas taiko el. parduotuvės. Nuo 2005-ųjų vykstanti prekybininkų šventės prekyba kasmet sparčiai auga. Pernai per šią dieną el. pardavėjų prekybos mastai siekė 1,25 mlrd. dolerių (3,38 mlrd. litų).
Tačiau tai skaičiuojant pagal pardavimo mastus nėra didžiausia el. prekybos šventė – didžiausia apyvarta gali pasigirti kinai per vadinamąją „Single‘s day“, šventę, kuri buvo sugalvota kaip alternatyva Valentino dienai, skirta vienišiams ir kasmet vykstanti simboliniu metu – lapkričio vienuoliktąją (11–11). Panašių į „Alibaba“ el. parduotuves JAV orientuotos platformos Kinijoje per vienišių dieną šiemet suprekiavo už 3 mlrd. JAV dolerių (8,1 mlrd. litų).
Reikia kartų kaitos
Lietuvoje panašių masinių išpardavimų atitikmenų neturime, tačiau specialistai tikina, kad pas mus masinių pirkimų ir akcijų tradicijos pamažu formuojasi. Ypač tai pastebima prieš didžiąsias metų šventes. Lietuvoje el. prekybos rinka pernai augo sparčiausiai ES, panašių rezultatų tikimasi ir šiemet. Dabar internetu perka kas trečias interneto vartotojas. Tačiau tai dar labai mažas skaičius, palyginti su Vakarų Europos valstybėmis, kur internetu perka 70–80 proc. gyventojų.
Didžiausios Lietuvos el. parduotuvės „Pigu.lt“ direktorius ir Lietuvos elektroninės prekybos asociacijos prezidentas Dainius Liulys pasakojo, kad Lietuvos el. bendrovės nevykdo koordinuotų veiksmų ir tarpusavyje nederina akcijų, tačiau kai kurie didieji prekybininkai, pavyzdžiui, „Pigu.lt“, formuoja išpardavimų tradicijas pavieniui. „Kiekvieną trečiadienį rengiame tam tikrų prekių grupių išpardavimus, taip pat formuojame savaitgalinių išpardavimų tradiciją, kad vartotojai neitų į prekybos centrus, o pirktų pas mus“, – sakė pašnekovas.
Paklaustas, kas būdinga Lietuvos el. prekybos rinkai, D. Liulys aiškino, kad lietuviai išsiskiria konservatyvumu – pirkėjai nėra linkę mokėti į priekį ir nori prekes gauti iškart.
„Vakarų Europoje vartotojai linkę palaukti prekės, o Lietuvoje nori gauti kuo greičiau ir mažiau planuoja, – aiškino D. Liulys. – Prekės, kurių pristatymo trukmė yra viena ar dvi dienos, žymiai perkamesnės. Lietuvoje pirkėjams prekių reikia čia ir dabar.“
Pasak jo, tokias ypatybes galima sieti su tuo, kad esame posovietinio bloko valstybė: „Jei kam nors Sovietų Sąjungos laikais būtum pervedęs pinigus iš anksto, greičiausiai būtum apgautas. Žmonės dar prisimena tuos dalykus, todėl reikia kartų kaitos, kad tie dalykai pasikeistų.“
Kainų medžiotojai
Rinkodaros specialistas Audrius Savickas atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje įvairios masinės akcijos reiškiasi grupiniais pirkimais, o el. prekyba Lietuvoje nėra tokio masto, kokio norėtųsi dėl to, kad dominuoja sąlyginai mažos ir specializuotos parduotuvės.
„Tradiciškai manoma, kad jei nori turėti internetinę parduotuvę Lietuvoje, turi turėti nedidelę prekių pasiūlą, kad nereikėtų mokėti už sandėliavimą ir kad būtų kuo mažesnė kaina, – sakė pašnekovas. – Lietuvoje internetas tapo kainų medžiojimo įrankiu. Pavyzdžiui, grupinių pirkimų bendrovės tikisi, kad pasiūliusios paslaugą už mažą kainą pritrauks klientų ir jie kitą kartą pirks už didesnę, bet šie negrįžta – jiems svarbu tik maža kaina.“
Pasak A. Savicko, neretai nutinka net taip, kad mažas kainas pamatę pirkėjai pasiduoda impulsyviems sprendimams ir prekių užsisako, o vėliau pamiršta atsiimti.
Vis dėlto tai, kad Lietuvoje nėra gausu masinių el. prekybininkų akcijų, turi ir privalumų – esą rinkos cikliškumas ir nuolatinės akcijos lepina pirkėjus, ir tuomet jie pradeda nebepirkti įprastomis kainomis.
„Tada prekybininkai skundžiasi, kad be nuolaidos negali parduoti, bet patys yra dėl to kalti. Pardavinėti prekes su didelėmis nuolaidomis yra ydinga, nes taip išlepinami pirkėjai, – sakė pašnekovas. – Net mokslo tyrimai rodo, kad žmonės nusipirkę daiktą su didele nuolaida yra mažiau laimingi, jiems atrodo, kad su nuolaida pirktas daiktas prastesnis nei įsigytas be nuolaidos.“
Bijo būti apgauti
El. parduotuvių sertifikavimo projekto „Saugu pirkti“ vadovas Saulius Dackys pasakojo, kad Lietuvoje masinės el. prekybos akcijos negalėtų būti vykdomos dėl to, kad Lietuvos prekybininkai nesugebėtų išviešinti informacijos apie išpardavimus – esą užsienyje masines akcijas organizuoja stambūs prekybininkai, o Lietuvoje tokių nėra. Be to, esą Lietuvoje el. parduotuvių akcijos per menkos.
„Mūsų el. prekybininkų akcijos negali susilyginti su siūlomomis užsienyje, Lietuvoje per išpardavimus giliau pasirausęs gali rasti prekę kitoje parduotuvėje už dar mažesnę kainą“, – sakė S. Dackys.
Pasak pašnekovo, Lietuvos el. prekybos rinkai plėtotis sparčiau ir dar labiau priartėti prie Vakarų trukdo nepasitikėjimas el. prekybininkais ir nesaugumas – „Saugu pirkti“ vykdytos apklausos duomenimis, 63 proc. apklaustųjų interneto vartotojų atsakė, kad internetu pirkti nėra saugu. „Buvo išskirta, kas žmones atgraso nuo pirkimo internetu. Pirma priežastis yra nepasitikėjimas pardavėju, antra – baimė, kad bus problemų grąžinant prekę“, – dėstė pašnekovas.
Pasak jo, pasitikėjimas pardavėjais yra svarbiausia priežastis, dėl ko pirkėjai renkasi vienus arba kitus pardavėjus. Esą Lietuvoje net apie 40 proc. el. parduotuvių turi problemų su teisės aktais dėl sandorio nutraukimo ar prekių grąžinimo politikos.
„Nemažai el. parduotuvių nenurodo sandorio nutraukimo galimybės, nors internetu iš el. parduotuvės pirkęs vartotojas gali bet kokiu atveju grąžinti prekę per septynias dienas, – kalbėjo S. Dackys. – Dar kitos parduotuvės rašo, kad už prekių grąžinimą nuskaičiuoja pinigus arba jas leidžia grąžinti tik per tris dienas, tačiau visi šie veiksmai yra neteisėti ir stabdo Lietuvos pirkėjus nuo pirkimo internetu.“
Faktai: Pirkimas internetu
Bendrovės „Sprinter tyrimai“ rugsėjo mėnesį atliktos apklausos duomenimis, populiariausia Lietuvoje veikianti interneto parduotuvė – „Pigu.lt“ (54 proc.). 32 proc. pirkusiųjų internetu nurodė pirkę iš parduotuvės „Topshop.lt“. 13 proc. paminėjo „Beta Stilius.lt“.