„Rudens pradžia – ne tik mokslo, bet ir aktyvios darbų bei darbuotojų paieškos metas, - sako specialistų paieškos portalo cvmarket.lt atrankų vadovė Kamilė Šotaitė , - grįžę po atostogų įmonių personalo vadybininkai dairosi naujų darbuotojų. Pailsėję (juk vasarą įsidarbinus greit išeiti atostogų nepavyks) sukrunta ir ieškantys darbo.
Labiausiai darbdavių ieškomos pozicijos nesikeičia metų metus. Vis dar trūksta IT specialistų, transporto ir logistikos vadybininkų, kvalifikuotų darbininkų. Itin paklausūs pardavimo vadybininkai. Viena iš svarbiausių priežasčių, kodėl pastarųjų taip aktyviai ieškoma – didelė tokių darbuotojų kaita. Tikrai gerų pardavikų trūksta, todėl darbdaviai priversti įdarbinti naujokus, kurie neretai neišbūna net bandomojo laikotarpio. O jeigu naujokui parduoti sekasi, neretai jis vis tiek išeina - į geresnes sąlygas pasiūliusią įmonę.
Neatitikimas tarp pasiūlos ir paklausos ir toliau išlieka paslaugų ir pramonės sektoriuose. Tikrai greitai galėtų įsidarbinti programuotojai, IT projektų vadovai, statybų specialistai, patyrę ir gerų darbo rezultatus pasiekę vadybininkai. Deja, nemažai jų paskui didesnį atlyginimą išvyko į užsienį, o naujų kadrų paruošiama nepakankamai. Dėl prasto paruošimo darbdaviai pastaruoju metu nesiskundžia – išmoko prisitaikyti, nors kartais pageidauja specialisto, baigusio konkrečią mokymo įstaigą. Tiesiog iš savo patirties žino, kad ten paruošimas tinkamesnis jo įmonei. Pastebėtina, kad pastaruoju metu darbdaviai daugiau dėmesio skiria kandidato asmeninėms savybėms, potencialui ir linkę taikstytis su per maža patirtimi ar tam tikrų specifinių žinių trūkumu. Paprastai taip elgiamasi ieškant darbuotojų į sudėtingesnes ar sunkiai užpildomas pozicijas.”
Tiesa, kandidatai, siekiantys užimti aukštesnes ar atsakingesnes pareigas ir tikrinami daug kruopščiau nei siekiantys paprastesnių pozicijų. Ne tik skambinama kandidatą rekomendavusiems asmenims. Informacijos ieškoma ir per Google, ir per socialinius tinklus, pavyzdžiui, verslo profesionalus jungiantį LinkedIn.
„ Pastaruoju metu taip pat padaugėjo vietų administratoriams, reklamos ir rinkodaros specialistams. Didėja ir su internetu susijusių profesijų paklausa, - teigia K.Šotaitė, - per mūsų portalą jau ieško WEB marketingo vadybininkų, reklamos internete bei socialiniuose tinkluose, internetinių parduotuvių specialistų“.
Patys ieškantieji darbo paskutiniu metu savo gyvenimo aprašymais daugiausiai bombardavo buhalterių, apskaitininkų, administratorių, neturinčių patirties vadybininkų pozicijas. Darbo ne pagal įgytą profesiją dažniau ieško finansų, ekonomikos, teisės ir kitas populiarias studijas baigę studentai. Beje, teisės ir ekonomikos studijos išliko populiariausiųjų sąraše ir šiemet.
Mažėjant nedarbui auga ir darbuotojų reikalavimai darbo vietai. Tiesa, jie labai skiriasi priklausomai nuo kandidato amžiaus, kvalifikacijos, darbo pobūdžio. Pavyzdžiui, neaukštos kvalifikacijos asmenims (pardavėjai, pardavėjai – konsultantai ir pan.) svarbu patogi darbovietės vieta bei stabilus laiku mokamas atlyginimas; daug patirties sukaupę specialistai kreipia dėmesį į bendrovės stabilumą bei pajėgumą, socialines garantijas; jaunus, ambicingus specialistus domina darbovietės su aiškia karjeros perspektyva, galimybėmis augti, mokytis bei tobulėti.
„Norėtųsi atkreipti didesnį dėmesį į kokybišką gyvenimo aprašymą ir kitus darbdaviui pateikiamus dokumentus, - teigia cvmarket.lt atstovė. – Pastebime tendenciją – gyvenimo aprašymuose daugėja gramatinių rašybos klaidų. Dėl šios priežasties pagrindinis dokumentas, turintis sudominti darbdavį, atrodo netvarkingai ir nesolidžiai. Puiku, kad vis daugiau ieškančių darbo gyvenimo aprašymą papuošia savo nuotrauka. Šiam dokumentui tai suteikia gyvumo, taip lengviau įsimenamas kandidatas. Nuotrauka itin aktuali pozicijoms, kur svarbi reprezentatyvi išvaizda. Tačiau sunku suprasti tuos pretendentus, kurių nuotraukos perdėm buitinės, jose daugiau nei vienas žmogus ar kandidato veidas sunkiai įžiūrimas. Ieškantieji darbo galėtų skirti daugiau dėmesio argumentavimui, kodėl būtent jie yra tinkamiausi užimti siūlomą darbo vietą. Dažnai net kandidatuojant į skirtingas pozicijas siunčiamas tas pats šabloninis motyvacinis laiškas. Tekstas net nepritaikomas prie vieno ar kito darbdavio reikalavimų.
Darbo rinka negali likti nuošalyje ir nuo geopolitinės situacijos. Tikėtina, kad dėl Ukrainos krizės gali padaugėti ieškančių darbo iš logistikos, maisto pramonės, žemės ūkio šakų. Nors kol kas šios srities bendroves paliekančiųjų gausėjimo nesijaučia. Kaip rodo mūsų patirtis, darbo rinkoje geriau sekasi ne plataus profilio darbuotojams, bet savo srities specialistams, mokantiems kelias užsienio kalbas,“ - baigia cvmarket.lt atstovė K.Šotaitė.