Deja, tai tik iliuzija. Troleibusais važinėjančios paauglės „Louis Vuitton“ rankinė ar bendrabutyje gyvenančio studento „Versace“ džinsai – tik talentingai pagamintos klastotės.
Taip pat skaitykite: kaip atpažinti rūbų ir aksesuarų bei kvepalų ir kosmetikos klastotes.
Populiariausios – „Chanel“
Tobulėjant technologijoms, su prabangių ir brangių rūbų, aksesuarų bei kosmetikos ar parfumerijos klastotėmis kovoti tampa vis sunkiau. Klastočių apstu turguose, internete, o užsienyje jos pardavinėjamos tiesiog viduryje gatvės. Muitinės specialistai pastebi, kad tarp klastočių populiariausi yra prekių ženklai „Chanel“, „Hugo Boss“, „Dior“, „Versace“, „Paco Rabanne“, „Dolce & Gabbana“, „Carolina Herrera“, „Adidas“, „Nike“.
Sulaikomos įvairios prekės: rūbai, telefonai, batai, vaistai (daugiausia iš Indijos). Pastebima, kad daugėja paštu siunčiamų suklastotų prekių iš Ukrainos. Palyginti su 2011 metų muitinės duomenimis, pernai klastočių sulaikymų sumažėjo beveik dvigubai – nuo 394 iki 166 atvejų. Įdomios jos tik provincijai
Verslo parke „Gariūnai“ kadaise buvo galima įsigyti visko, ko širdis geidžia, taip pat garsių mados namų drabužių, aksesuarų, kosmetikos už prieinamą kainą. Tačiau prekyvietės atstovai tikina, kad pertvarkius turgavietę, atsirado daugiau kontrolės, todėl tokios prekės čia – retenybė.
„Pasitaiko ir pas mus – tai neišvengiama, tačiau tai reti atvejai. Pats neperku tokių prekių ir nežinau, kur jų galima įsigyti. Tai, kad kažkas savaitgaliais atneša, manau, rodo, kad pasitaiko visko. Tačiau, policija greitai tokius prekeivius „išryškina“ ir nubaudžia“, - sakė prisistatyti nenorėjęs VP „Gariūnai“ atstovas, dirbantis prekybos ir nuomos organizavimo srityje.
Kontrolė ir dar kartą kontrolė
Anot „Gariūnų“ atstovo, turgavietėje prekiaujantieji garsių prekių ženklų sportine apranga bei avalyne jau kurį laiką dirba su licencijomis. Klastotėmis, pasak pašnekovo, dažniau prekiaujama butuose, privačiose vietose, kur susirenka „sava klientūra“.
„Čia tai negali pasiteisinti, nes kontrolė „Gariūnuose“ yra didžiulė – nuo prekės atvežimo, pardavėjo iki pardavimo. Prekybininkai čia yra nuolat ne tik kontroliuojami – jie tiesiog persekiojami. Todėl abejoju, kad atsirastų tokių kvailių, kurie rizikuotų ir bandytų parduoti klastotę“, – sakė jis.
Pasak VP „Gariūnai“ atstovo, klastotės ar imitacijos yra įdomios tik regionų gyventojams. Vieni pastoviausių turgavietės klientų latviai ir estai, jo teigimu, tokiomis prekėmis nesidomi. „Apskritai nesuprantu, kas tokias prekes gali pirkti. Man atrodo, kad šiais laikais paprasčiau nusipirkti „maikutę“ ir užsiklijuoti prekinio ženklo lipduką“, - balsas.lt sakė turgavietės atstovas.
Vilniaus centre įsikūrusio „Vintage Butique“ savininkė Inga Zakarevičienė sako, kad prekiaujant garsių mados namų prekėmis, vienintelis būdas apsisaugoti nuo klastočių – atidus tikrinimas ir patirtis.
„Mes neprekiaujame klastotėmis ir turime labai griežtą kontrolę. Tikrai yra buvę, kad mums atneša klastotes, tačiau visas garsių dizainerių prekes prieš parduodami mes patikriname. Turime ir specialistą, jei mums kyla abejonių“, - sakė verslininkė.
Anot jos, ilgametė patirtis išmokė klastotę atpažinti ir be atidesnės apžiūros: „Įdomus būna jausmas gavus klastotę, net ir labai aukštos kokybės – ji tiesiog neturi savo auros. Nuojauta beveik niekada neapgauna.“
Internetas raibsta
Socialiniuose tinkluose ir tokiuose mainų bei prekybos portaluose kaip „Mano drabužiai“ galima nesunkiai įsigyti ne tik rūbų, aksesuarų, bet kosmetikos padirbinių. Žinoma, patikrinti matant tik daikto nuotraukas sunku, tačiau žinant, kad originalūs „Burberry“ marškinėliai kainuoja mažiausiai 100 eurų, o rankinė daugiau nei 1500 eurų, matant tokias pačias naujas prekes, parduodamas už porą šimtų litų, kyla ne tik įtarimas, bet ir išvados.
Reikia pastebėti, kad parduodami daiktai nėra tik imitacijos – jie yra identiškos kopijos ant kurių puikuojasi net nebandyti keisti garsių mados namų vardai. Tokių prekių apstu užsienio šalių gatvėse, kur jos parduodamos vos už keliolika eurų. Panašu, kad emigravę ar emigravusių draugų turintys lietuviai rado dar vieną būdą užsidirbti.
Projekto manodrabuziai.lt vadovė Justina Bernotaitė sako, kad jau ne kartą portalo nariai buvo įspėti dėl garsių prekinių ženklų klastočių platinimo. Iš katalogo buvo išimti jų įkelti daiktai, kurie gali pažeisti registruotų prekinių ženklų savininkų intelektinės nuosavybės teises.
„Patys nariai registruodamiesi turi sutikti su tinklapio taisyklėmis, kurios draudžia tokių daiktų įkėlimą. Šiuo metu neturime automatizuotos sistemos, kuri leistų išvengti neoriginalių daiktų įkėlimo, tačiau stengiamės sureaguoti į kitų narių ar pačių prekinių ženklų atsiunčiamus įspėjimus. Neseniai sulaukėme „Chanel“ prekinio ženklo atstovų elektroninio laiško po kurio iš savo katalogo išėmėme apie 500 narių paskelbtų daiktų“, - balsas.lt sakė portalo atstovė.
Mažų kainų paslaptys
Dainius Liulys, „Pigu.lt“ generalinis direktorius įsitikinęs, kad pirkėjams visuomet svarbu gera kaina, tačiau taip pat svarbu perkamos prekės kokybė, jos originalumas bei kilmė.
„E. parduotuvėje už gerą kainą visuomet siūlome tik originalią žinomų prekės ženklų produkciją ir prisiimame visišką atsakomybę už jos originalumą. Prekes patys perkame tiesiai iš gamintojų arba iš patikimų tiekėjų Europos Sąjungos šalyse, taip pat JAV, Kinijoje. Taip apsisaugome nuo nepatikimų partnerių, o e. parduotuvėje neatsiranda nekokybiškų prekių“, – sakė jis balsas.lt.
„Pigu grupės“ e. parduotuvės veikia visose Baltijos šalyse, tad joms iš gamintojų ar tiekėjų užsakomi dideli prekių kiekiai, todėl atitinkamai gaunamos geresnės nuolaidos.
„Be to, „Pigu.lt“ turi nuosavą sandėlį, iš kurio prekes galime pristatyti į visus Lietuvos miestus ir miestelius – mums nereikia išlaikyti parduotuvių tinklo ir jose dirbančio personalo, kurį turi išlaikyti tradicinės parduotuvės. Visa tai ir leidžia mums ne tik „Pigu.lt“, bet ir kitų grupės e. parduotuvių klientams siūlyti originalią žinomų prekės ženklų produkciją už gerą kainą“, – aiškino parduotuvės vadovas.
Gali pakenkti sveikatai
Kvepalų klastočių gamintojai jas gamindami neretai naudoja įvairius pakaitalus, leidžiančius sumažinti ne tik gamybos sąnaudas, bet ir kainą, kurią sumoka pirkėjas. Pavyzdžiui, vietoj etilo spirito gali būti naudojamas gerokai pigesnis ir tik techniniams tikslams tinkantis metilo spiritas arba metanolis. Tai nuodinga medžiaga. Net nedidelis jos kiekis, patekęs į organizmą, gali būti pavojingas ar net mirtinas.
Nuo tokių kvepalų gali pradėti skaudėti galvą, imti pykinti, net dvejintis akyse, gali atsirasti pilvo skausmai, varginti bendras silpnumas – taip veikia per odą prasiskverbti sugebantys metanolio garai. Jie erzina kvėpavimo takus ir gleivinę, pažeidžia regos nervą.
Nekokybiška, neorginalios sudėties dekoratyvinė kosmetika gali ne tik nesuteikti norimo efekto, bet ir sukelti ilgalaikių pasekmių – alergijų bei kitokių odos pakitimų.
Muitinės pareigūnai įspėja, kad suklastota ir dėl to pigesnė produkcija yra nesaugi, gali pakenkti sveikatai. Vaistai gali būti be arba turėti per daug veikliosios medžiagos, žaislai ar kiti daiktai gaminami naudojant nuodingas ir toksiškas medžiagas. Šių prekių gamybos procesas nėra kontroliuojamas ir neteisėtai „uždėtas“ prekės ženklas nebesimbolizuoja kokybės ir patikimumo.