Norintiesiems pigiai išmokti vairuoti geriausia tai daryti Bulgarijoje. "Lietuvos žinios" domėjosi, kuriose Europos Sąjungos (ES) valstybėse įgyti teisę vairuoti kainuoja daugiausiai, o kuriose - mažiausiai.
Skaičiuojant pagal vidutinį darbo užmokestį Lietuvoje gauti vairuotojo pažymėjimą nėra pigu. Apie tūkstantį litų kainuoja kursai vairavimo mokykloje, dar kelis šimtus reikia mokėti už valstybinius egzaminus ir vairuotojo pažymėjimą. Jei teorinio ar praktinio egzamino nepavyksta išlaikyti iš pirmo karto, bendra suma gali dar labiau padidėti. Tačiau Lietuvoje įgyti teisę vairuoti, kad ir kokios būtų visos išlaidos, vis tiek kainuoja gerokai mažiau nei, tarkim, Skandinavijos ir Vakarų Europos šalyse.
Norvegai nesipigina
Atskirose ES valstybėse skiriasi ir kaina, kurią reikia mokėti norint gauti vairuotojo pažymėjimą. Kai kuriose šalyse - net dešimteriopai. Tiesa, kaip pažymi specialistai, gerokai skiriasi ir būsimų vairuotojų parengimo lygis.
Europos vairavimo mokyklų asociacija (EVMA) išsiaiškino, kad plačiausiai atverti piniginę norint išmokti vairuoti ir gauti vairuotojo pažymėjimą tenka Norvegijoje. Čia visas mokymo kursas vairavimo mokyklose kainuoja daugiau kaip 10 tūkst. litų. Tiesa, Norvegijoje būsimi vairuotojai rengiami itin atsakingai. Daug dėmesio ir pastangų skiriama praktiniams įgūdžiams - vairuotojai mokomi ne tik paprasto, bet ir ekstremalaus vairavimo subtilybių.
Nyderlanduose ir Islandijoje noras išmokti vairuoti atsieina apie 6200 litų. Panašus įkainis nustatytas ir Švedijoje - mokymo kursas šioje šalyje vertinamas maždaug 5500 litų. Minėtose valstybėse būsimų vairuotojų auklėjimui taip pat skiriama ypač daug dėmesio.
Vokietijoje, Didžiojoje Britanijoje, Danijoje ir Airijoje įgyti teisę vairuoti galima apytikriai už 5200 litų. Maždaug 4150 litų už šią paslaugą reikia pakloti Austrijoje, Belgijoje, Prancūzijoje ir Suomijoje, apie 3450 litų - Ispanijos Karalystėje.
Valstybiniai egzaminai, nelygu kurioje ES šalyje, gali kainuoti papildomai, kitur išlaidas kompensuoja valstybė. Vidutinė egzaminų laikymo kaina - 350 litų. Prancūzijoje už valstybinį egzaminą apskritai nereikia mokėti.
Teisė vairuoti - 500 litų
ES šalyse, kurios nėra itin stiprios ekonomiškai, gauti vairuotojo pažymėjimą kainuoja gerokai pigiau. Antai daugelyje Čekijos vairavimo mokyklų mokymai atsieina kiek daugiau nei 1000 litų, o pigiausiai įgyti teisę vairuoti automobilį galima Bulgarijoje. Šioje ES valstybėje visas mokymo kursas nekainuoja nė 500 litų.
Lietuvą irgi reikėtų priskirti prie ES šalių, kuriose santykinai nebrangiai galima išmokti vairuoti. Šiuo metu vairavimo mokyklose teoriniai ir praktiniai užsiėmimai atsieina mažiau nei 1000 litų. Dar apie 100 litų tenka mokėti už valstybinius egzaminus ir pažymėjimo išdavimą.
EVMA ekspertų nuomone, geriausiai būsimus vairuotojus rengia Norvegijos vairavimo mokyklos. Prasčiausiai šis darbas atliekamas Rytų Europos ir buvusiose Sovietų Sąjungos valstybėse.
Menkas lygis
Valstybės įmonės "Regitra" direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas LŽ teigė, jog EVMA ekspertų pastabos apie vairuotojų parengimo kokybę nenustebino. Jo nuomone, buvusiose Rytų bloko šalyse, tarp jų ir Lietuvoje, būsimų vairuotojų parengimas atsilieka nuo kitų Europos valstybių. "Nieko keista, kad rezultatai būtent tokie. Kaip rodo iš pirmo karto vairavimo egzaminus išlaikiusiųjų skaičius, Lietuvoje taip pat nėra kuo džiaugtis. Vadinasi, būsimi vairuotojai prastai parengiami tose įstaigose, kurios tuo užsiima. Lietuvoje viešėję kolegos iš Skandinavijos net stebėjosi, kodėl mūsų šalyje tiek mažai žmonių išlaiko vairavimo egzaminą iš pirmo karto", - kalbėjo S.Šuminas.
EVMA specialistai atkreipė dėmesį ir į tai, kad ne visose ES valstybėse vairavimo mokyklos laikosi Europoje patvirtintų būsimų vairuotojų mokymo reikalavimų. Maža to, kai kuriose šalyse vis dar populiaru ir nesunku gauti vairuotojo pažymėjimą juodojoje rinkoje.
Paulius Ugianskis