Tiesa, kartais automobilio trūkumai išryškėja tik po kurio laiko, todėl gamintojai yra įpareigoti susiklosčius tokioms aplinkybėms nedelsiant vairuotojus informuoti apie būtiną tokių automobilių grąžinimą remontui.
Vis dėlto neretai vairuotojai į įspėjimus nesureaguoja ar pamiršta pasirūpinti savo automobiliu, todėl keliuose važinėja daugybė transporto priemonių su nepašalintais gamykliniais trūkumais.
Automobilių duomenų įmonės „carVertical“ ekspertai atliko tyrimą, siekdami išsiaiškinti, kuriose šalyse yra didžiausia tikimybė, kad vairuotojas gali įsigyti naudotą transporto priemonę su gamykliniais defektais.
Tyrime analizuojamos įmonės klientų įsigytos automobilių istorijos ataskaitos nuo 2023 m. sausio iki 2024 m. rugsėjo, kuriose rasta įrašų apie gamintojų paskelbtą automobilio susigrąžinimą remontui. Įmonės turimi automobilių duomenys leidžia identifikuoti, ar problema buvo pašalinta, ar ne. Kai kurių automobilių, su įrašais apie būtiną jų grąžinimą remontui, statusas yra nežinomas.
Kodėl kai kuriuos automobilius gamintojai susigrąžina remontui?
Automobilių industrijoje susigrąžinimai remontui neišvengiami ir visi gamintojai karts nuo karto su tuo susiduria. Bene dažniausiai automobiliai susigrąžinami remontui dėl oro pagalvių, saugos diržų, stabdžių ir elektros sistemos gedimų.
Įvairūs naujų automobilių trūkumai nestebina, mat neretai naujų modelių „ligas“ gamintojai gydo pristatydami atnaujintas tų pačių modelių versijas. Vis tik kai kuriais atvejais identifikuotos problemos privalo būti sprendžiamos nedelsiant, o tokių automobilių vairuotojams gamintojai rekomenduoja jų neeksploatuoti iki trūkumai bus pašalinti.
„Kadangi automobiliai modernėja, o juose naudojama vis daugiau įvairių elektronikos įrenginių, susigrąžinimų remontams vis daugėja. Visgi paprastai vairuotojams tai daug nepatogumų nesukelia, o smulkūs trūkumai paprastai pašalinami kasmetinių automobilio aptarnavimų metu“, – sako „carVertical“ automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis.
Tiesa, kai kurie gamykliniai automobilių trūkumai gali sukelti ir rimtų padarinių. 2013 m. visą pasaulį apskriejo žinia, kad dėl Japonijos korporacijos „Takata“ gamintų oro pagalvių sistemų gedimo, milijonai automobilių yra nesaugūs.
Nors tokie automobilių gamintojai kaip BMW, „Chrysler“, „Ford“, „Honda“, „Mazda“, „Nissan“, ir „Toyota“ susigrąžino modelius su „Takata“ oro pagalvėmis remontui, įvairiuose eismo įvykiuose vis tiek buvo neišvengta žmonių žūčių ir sužeidimų.
Net ir praėjus daugiau nei dešimtmečiui nuo šios istorijos, naudotų automobilių rinkoje vis dar galima rasti automobilių su šio gamintojo oro pagalvėmis.
Pagal remontui grąžintinų automobilių dalį Lietuva per vidurį
Iš visų „carVertical“ Lietuvoje tikrintų automobilių, 6,5 proc. buvo nors kartą įtraukti į gamintojų sudarytą remontui grąžintinų modelių sąrašą. Pagal šį rodiklį Lietuva rikiuojasi 14-oje vietoje iš 26 tyrime dalyvavusių šalių.
Daugiau nei trečdalio (36,9 proc.) automobilių trūkumai buvo pašalinti, tačiau didesnė jų dalis remontui nebuvo pristatyti ir toliau važinėja Lietuvos keliais arba jų statusas nežinomas.
„Perkant naudotą automobilį svarbu įsitikinti, ar gamintojas buvo paskelbęs, kad automobilis turėtų būti grąžintas remontui. Jei taip – ar problema buvo išspręsta.
Priešingu atveju, savininkas rizikuoja savo saugumu, ilgainiui gali atsirasti ir įvairių mechaninių problemų“, – aiškina M. Buzelis.
Pietų Europoje – dažniausi susigrąžinimai remontui
Iš visų tyrime dalyvavusių šalių, daugiausia automobilių, kurie buvo įtraukti į remontui grąžintinų modelių sąrašą, yra Portugalijoje (18,2 proc.), Graikijoje (17,6 proc.), Ispanijoje (14,5 proc.), Bulgarijoje (13,9 proc.) ir Vokietijoje (11,5 proc.).
Tiesa, automobilių su pašalintais trūkumais skaičius skiriasi. Portugalijoje 38 proc. automobilių savininkai atsiliepė į gamintojo raginimus sugrąžinti automobilius remontui, Graikijoje – 50,2 proc., Ispanijoje – 42,2 proc., Bulgarijoje – 42,6 proc., o Vokietijoje – 48,5 proc. Šie duomenys tik patvirtina faktą, jog nemažai vairuotojų į gamyklinius trūkumus nežiūri rimtai ir yra linkę juos ignoruoti.
Mažiausia remontui grąžintinų automobilių dalis tyrime buvo užfiksuota Didžiojoje Britanijoje (3.1 proc.), Belgijoje (3.1 proc.) ir JAV (3,2 proc.).
Turint omenyje, didelį remontui nepristatytų automobilių skaičių ir vis modernėjančias technologijas, naujo automobilio ieškantys vairuotojai turėtų būti itin atidūs. Pirkėjams patariama atkreipti dėmesį į istorinius transporto priemonės duomenis ir išsiaiškinti, ar automobilis buvo pristatytas remontui bei kaip pašalinti trūkumai.