Lietuvos verslininkai jau dairosi dovanų partneriams ir klientams, o jų pagalbininkai tikina: būtina pagalvoti, kokia dovana tinka. Išreikšti padėką, solidarumą ar pagarbą ypač dera tarpušvenčiu.
Taigi ar galima vadovui įteikti putojančio vyno, o ne tikro šampano butelį ar pasitikti jį su uogienės stiklainėliu, kiek turi kainuoti dovana partneriui, kokio dydžio logotipu papuošti užrašinę ir pagaliau ar išties metų pabaigoje premijas gavę darbuotojai rado dovaną po egle?
Etiketo specialistas Arminas Lydeka anksčiau yra sakęs, kad verslo dovanų sistema jau egzistuoja ir Lietuvoje, o sovietinis vienodų dovanų palikimas – patalynės ir indų komplektas per vestuves, saldainiai ir rašiklis per gimtadienį – liko praeityje.
„Kalėdos tam tikra prasme yra dovanų šventė, proga, kai bet kas bet kam gali teikti dovanas, – teigė A. Lydeka. – Tarkime, naujas darbuotojas netrukus viršininkui padovanojo dovaną: galima manyti, kad nori įsiteikti, ar politikui atnešė gerą dovaną – gal nori papirkti dėl kokio įstatymo ar teisės akto pataisos? Kalėdos – proga, kai darbuotojai darbdaviams, darbdaviai darbuotojams, verslo partneriai vieni kitiems, bendrovių atstovai klientams ir klientai bendrovėms gali padėkoti dovanomis ir tai turi būti vertinama tik teigiamai. Jei kas nors suklys, kad tai kyšis, tai bus tik to žmogaus nesupratimo reikalas.“
A. Lydeka išskiria kelias verslo dovanų grupes, tinkamas įteikti ir Kalėdų proga: kanceliariniai reikmenys – šratinukai, skaičiavimo mašinėlės, vizitinių kortelių dėklai, aksesuarai – kaklaraiščiai, skarelės, diržai, apyrankės, portfeliai, rankinės, pažymėti įmonės logotipu ar linkėjimais.
„Toliau – „maistas“, tam tikri produktai, – vardijo etiketo žinovas. – Galimybės gana apribotos, tačiau nebūtinai viskas turi baigtis šokoladiniais saldainiais. Gali būti ir įdomiame inde išpilstyta aviečių uogienė šaltiems vakarams ar Kalėdų rytui, ir vaza su vaisiais, ir vaisių, daržovių kokteiliai.“
A. Lydeka atsiriboja nuo neigiamo „alkoholinių“ dovanų įvaizdžio ir patikina, kad gėrimo butelis – visiškai tinkama dovana per šventes: šampanas – išskirtinio statuso gėrimas, o jo kokybė priklauso nuo galimybių, neverta raudonuoti, jei išrinksite putojantį vyną.
Atskira grupė dovanų – grynieji ir dovanų čekiai. Anot A. Lydekos, Kalėdoms tinka ir tokios dovanos, tačiau pinigus dovanoti galima tik labai artimiems žmonėms – namiškiams ir bičiuliams.
„Kvietimai apsipirkti tam tikra prasme yra grynų pinigų pakaitalas, – aiškino jis. – Tarkime, nupirkote kvepalų, bet nežinote, ar jie tiks, gal direktorė mėgsta dar aštresnius? Todėl parfumerijos čekis už tam tikrą sumą bus tinkamas sprendimas, kad ji pati galėtų išsirinkti.“ Ypatingoms dovanoms, pasižyminčioms solidžia kaina, etiketo žinovas priskiria meno kūrinius – vaizduojamosios dailės darbus, dažniausiai jie vienetiniai, autorių kūriniai, interjero dekoro detales, odinius aksesuarus.
„Intymių dalykų dovanoti nereikėtų. Šaržuotai pasakysiu, kai darbdavys savo kolektyvo moterims per Kalėdas padovanoja pėdkelnes, tai atrodo keistai...“ – nutęsia A. Lydeka, paklaustas apie dovanų klaidas, ir mini intymias dovanas, kurios, teikiamos juokais, neretai gali įžeisti.
Anot jo, Lietuvoje dažna klaida, kai darbuotojams išmokama piniginė premija, vadinama Kalėdų dovana.
„Ją kolektyvas užsitarnavo ir užsidirbo: sukūrė pridėtinę vertę, pelną, vadinasi, yra galimybių premijas išmokėti, tai kaip ir uždirbti pinigai“, – teigia A. Lydeka.
Kaina nesvarbi
Verslo atstovai tvirtina, kad dovanos vertės kaina nepamatuosi, svarbiausia – dėmesio išraiška, o ir besiruošiantieji švenčių laikotarpiui bei teikiantieji bendrovės suvenyrus šios verslo dovanų tradicijos nesureikšmina.
„Statoil“ generalinis direktorius Giedrius Bandzevičius sako, kad įmonė verslo dovanų nesureikšmina ir per šventes stengiasi pasveikinti žodžiu – tokia kompanijos kultūra, todėl „Statoil“ darbuotojai dažnai jų atsisako etikos sumetimais, o administracijoje paliktas dovanas nuveža vaikų namams.
„Turime etikos kodeksą, kuris apibrėžia tam tikrus dalykus ir, kad darbuotojai neatsidurtų dviprasmiškose situacijose priimdami dovanas, yra begalė apibrėžimų, kas yra didelės vertės dovana, kas yra tiesiog dovana, – pasakoja G. Bandzevičius. – Aišku, kai žmonės ateina su suvenyrais, papuoštais kompanijos logotipu, nėra jokių problemų. Tačiau visi supranta skirtingai ir kai kurie, jei galima taip pasakyti, su dovanomis persistengia. Manau, svarbiau dėmesys klientui.“
„Verslo dovanas vertiname gana konservatyviai ir ruošiamės jas įteikti tik partneriams, su kuriais dirbame ilgai, kad išsaugotume tradicijas. Šiaip į verslo dovanas švenčių proga žiūrime be didelio entuziazmo“, – sako bendrovės „Rokiškio sūris“ valdybos pirmininkas Dalius Trumpa.
Įmonė renkasi dovanas, kurios partneriams apie bendrovę primintų visus metus, tačiau neįkyriai. D. Trumpa vardija gavęs įsimintiniausias, kad ir smulkias – lipdukus Velykų kiaušiniams puošti arba kvietimą į renginį, įdėtą į kolbą su skysčiu.
„Stengiamės, kad tai būtų pagarbos už praėjusius metus išraiškos ženklas, – aiškina D. Trumpa. – Bent mūsų įmonė teikia dovanas, kurios nėra tokios vertingos, kad jas būtų galima laikyti kyšiu. Reikia įvertinti ir tai, kad mūsų partneriai – ne pačias mažiausias pajamas gaunantys žmonės.“
Banko „Citadele“ valdybos pirmininkė Alma Vaitkunskienė sako, kad verslo dovanos svarbiausiems partneriams – tradicija, kasmet planuojama ne paskutinę minutę, padėkos už ilgalaikį bendradarbiavimą išraiška, o svarbiausias kriterijus – toli gražu ne kaina, bet prasmė, todėl užtenka ir šventinių linkėjimų el. paštu.
„Geriausia dovana – knyga, – pasakoja A. Vaitkunskienė. – Man visą gyvenimą tai buvo prasmingiausia dovana. Stengiamės dovanoti dviejų rūšių knygas – verslo filosofijos kūrinius ar albumus, kurių vertė išliekamoji, kurie įdomūs visai partnerio šeimai.“
Svarbiausia – kokybė
Įmonės „Echo Stamp“ komercijos direktorė Jolanta Stakelskienė sako, kad kaina nėra esminis kriterijus vertei pamatuoti, tačiau dovana turi būti kokybiška – kitaip įmonė rizikuoja pakenkti savo įvaizdžiui. Be to, patariama, kad įmonės logotipas ant dovanos būtų kuo subtilesnis, o ne rėksmingas, nebent tai reklamos akcijų dovanos, atliekančios visai kitą funkciją.
„Įprastai Lietuvoje dovanas skirstome į reklamos ir verslo: dovana, skirta reklaminėms akcijoms, gali kainuoti nuo 0,5 lito iki 100 litų, o verslo dovanos kaina siekia nuo 5 iki 1 500 tūkst. Litų, – sako J. Stakelskienė. – Net puodelis iš tikrųjų nėra vien reklaminė dovana, tai ir verslo dovana. Daug kas priklauso nuo dovanos apipavidalinimo, ką įmonė nori pasakyti.“ Anot jos, dažniausiai populiariausios dovanos praktiškos – terminiai puodeliai, USB laikmenos, apklotai. Naujausios dovanos būna susijusios su inovacijomis – maitinamos saulės energija, atliekančios neįprastą funkciją, pavyzdžiui, nešiojamasis skeneris, SIM kortelių laikiklis, – ne visų ir ne kasdien naudojamos, todėl reikia pagalvoti, ar tokią gavęs žmogus teisingai supras tokio daikto paskirtį.“
Faktai: Verslo dovanos
Vokietijos reklamos produktų asociacijos (GWW) duomenimis, 90 proc. iš 2 000 respondentų patvirtino, kad turi verslo ar reklaminių dovanų. Daugiau nei 50 proc. iš jų galėtų atpažinti kompaniją, kurios suvenyrą turi. Toks rezultatas daugiau nei 30 proc. viršija matytų per televiziją ir girdėtų per radiją pavadinimų įsimenamumą
61 proc. apklaustųjų sako, kad vos gavę bendrovės suvenyrą pasidomi jos produkcija, todėl dovanos padeda rasti naujų klientų ar partnerių
Rašymo priemonės – vis dar dažniausiai pasitaikanti verslo dovana. Rašiklius, USB laikmenas ir raktų pakabučius dažniausiai nešiojamasi rankinėse, dokumentų dėkluose
Kalendorius, rašymo reikmenis, sveikatos priemones, krepšius – tokias dovanas jų gavėjai dažniausiai išsaugo. JAV reklamos instituto duomenimis, jas pasilieka mažaug 70 proc. apklaustųjų.
Gabija SABALIAUSKAITĖ
Straipsnis publikuotas savaitraštyje „Ekonomika.lt“ (44(105), lapkričio 26 – gruodžio 2 d.), rubrikoje „Rinkodara ir vadyba“.