Ar kada nors susimąstėte, kodėl vieni žmonės (ir organizacijos) sukuria daugybę novatoriškų produktų, o kitos – ne? Na, aš apie tai galvojau. Mane visuomet žavėjo serijiniai verslininkai, lyderiai ir kompanijos, kurios sugeba kas tam tikrą periodą pateikti novatorišką sprendimą.
Tomas Edisonas, Ričardas Bransonas, Styvas Džobsas, Džefas Bezosas. “Apple„, “Procter & Gamble“, “Intel„, “Virgin“. Tai tik keli vardai. Tad, kas skiria šiuos žmones bei kompanijas nuo visų kitų? Atsakymas – novatoriaus mąstysena (angl. innovator's mindset).
Kas yra toji inovatoriaus mąstysena?
Novatoriaus mąstyseną galėtume apibūdinti vienu žodžiu – tikėjimu. Kitaip tariant, tikras novatorius tiki savo gebėjimais ir vizija. Stenfordo universiteto profesorė Karolė Dweck teigia, kad visi anksčiau išvardyti novatoriai ir novatoriškos bendrovės “tiki, jog gebėjimai gali būti išvystyti atsidavimu ir sunkiu darbu."
Svarbiausia, kad novatorius būtų orientuotas į kliento poreikius ir į vertės kūrimą. Novatoriai nori (o jei tiksliau – jiems reikia) augti, jie nuoširdžiai nori sukurti vertingus problemų sprendimus klientams, apie kuriuos pastarieji patys nieko anksčiau nenutuokė.
Kodėl vertinga turėti tokią mąstyseną?
Žmonės bei organizacijos, turinčios novatoriaus mąstyseną, dažniausiai būna sėkmingesni už kitus. Jie ne tik susilaukia daugiau sėkmės, tačiau jiems būdingas pozityvumas sukuria sėkmę – tiek pelnytą (angl. success), tiek atsitiktinę (angl. luck).
Savo knygoje “Sėkmės faktorius„ (angl. “The Lucky Factor“) profesorius Ričardas Wisemanas atliko tyrimą, kurio metu suvokė kai ką svarbaus – sėkmė pasiekia tuos, kurie priima ir įkūnija keturis žemiau aprašytus esminius principus:
•Galimybių aplinkoje pastebėjimas ir veikimas pagal jas; •Sėkmės susikūrimas atkaklumo dėka; •Sprendimų priėmimas remiantis intuicija; •Neigiamų aplinkybių pavertimas galimybėmis.Įgūdžiai, kuriuos turi novatoriai
Knygų apie inovacijas autorius Andy Stefanovičius teigia, jog novatorius pasižymėti penkiomis “M„ (angliški žodžiai, prasidedantys “M“ raide) savybėmis: nuotaika (mood), mąstysena (mindset), metodai (mechanisms), rodikliai (measurement), pagreitis (momentum). Kūrybiškas ir novatoriškas protas pasireiškia:
Keičiant požiūrio kampą ir pasaulėžiūrą; •Nuolat imantis naujų iniciatyvų ir rizikų; •Vykdant veiklą srityje, kuriai jaučiama aistra; •Metant iššūkį nusistovėjusioms nuostatoms.Knygos “Inovatoriaus DNR„ (angl. “The Innovator's DNA“) autoriai Džefas Dyeris, Halas Gregersenas ir Kleitonas Christensenas teigia, jog kiekvienas sėkmingas novatorius pasižymėti penkiais kūrybiškumo įgūdžiais:
Asocijavimas – taškų “sujungimas";
Klausinėjimas – nežinomų spragų užpildymas;
Stebėjimas – tų pačių dalykų matymas kitu kampu;
Bendravimas – kontaktai su įvairių požiūrių žmonėmis;
Eksperimentavimas – minčių pavertimas konkrečiais veiksmais.Novatoriaus savybės ir bruožai
Tačiau labiausiai man patinka kuo paprastesnis novatoriaus savybių apibūdinimas. Jeigu reikėtų apibūdinti sėkmingą novatorių, pateikčiau tokią savo savybių rinkinio versiją:
Jautrumas aplinkai (angl. alertness). Jie visuomet stebi aplinką ir identifikavę puikias galimybes jomis pasinaudoja. Jie stebėtojai ir išvadų darytojai iš prigimties. Novatoriai užsirašinėja tai, kas aplinkoje juos įkvėpia, džiugina, trikdo, erzina, ramina, intriguoja ir apdoroja šiuos dalykus savo būdu.
Begalinis smalsumas (angl. curiousness). Jie nori žinoti, t.y. jiems reikia žinoti. Jie natūraliai susikoncentruoja ties klausimais: kodėl, kodėl ne, kaip, o kas jei.., galbūt..? Jie verčia savo protą mąstyti, net jei tai ir neduoda praktinės naudos – svarbu auginti mąstymo “raumenis" ir griauti nusistovėjusias dogmas.
Atkaklumas (angl. willingness). Jie tiki, kad gali sukurti inovaciją ir kad gali pasimokyti ko nors iš kiekvieno žmogaus. Novatoriai pirmieji pripažįsta darantys klaidas ir neturintys atsakymų į visus klausimus. Jie nesitiki greitos sėkmės, jie pasiruošę patirti nesėkmę, pasimokyti iš jos ir siekti tikslo toliau.
Kūrybos džiaugsmas (angl. joy). Jie yra pozityvūs ir įžvelgia įdomius dalykus – visur. Jie mėgaujasi žaidimu, bandymais (kad ir nesėkmingais), atradimais, mokymusi. Tikri novatoriai nesibaido jiems svetimų dalykų. Atvirkščiai – jie siekia svetimų dalykų, nes tai reiškia naują ir vertingą patirtį.
Didžiulė aistra (angl. desire). Jie trokšta pokyčių. Jie nori augti asmeniškai ir kartu su organizacija. Jie nori judėti į priekį ir nori, kad į priekį judėtų kiti. Jie trokšta matyti tuos pačius dalykus kitu kampu. Jie visuomet pamato papildomus pasirinkimus, kai dauguma žmonių renkasi tarp “taip„ arba “ne“.
Varomoji jėga (angl. drive). Jų varomoji jėga yra noras matyti progresuojančią visuomenę. Jie gimę kurti vertę kiek įmanoma daugiau žmonių. Tikri novatoriai pasirūpina, kad mums gyventi būtų patogiau, komfortiškiau, paprasčiau. Tikri novatoriai nori pakeisti pasaulį į teigiamą pusę.
Aleksandras Pometko