„Apple“ finansinė raida – viena neįtikinamiausių Amerikos korporacijų istorijoje, rašo „TIME“. Įmonė per paskutinius penkis metus pardavė 365 mln. skaitmeninių prietaisų, o per praėjusį ketvirtį – 50 milijonų. Kas mėnesį jos pelnas siekia 4 mlrd. JAV dolerių. Ji turi sukaupusi 110 mlrd. JAV dolerių grynųjų.
Dar sunkiau patikėti, kad tai gali būti tik pradžia. „Apple“ yra užėmusi poziciją, kuri jai suteikia privalumą keliose pagrindinėse naujose skaitmeninės ekonomikos srityse. Tą įrodo jos paskutinio ketvirčio rezultatai – „Apple“ pelnas padvigubėjo.
Tokį „Apple“ neįtikėtiną finansinį augimą lemia trys priežastys: inovacija, įgyvendinimas ir galimybė.
Inovacija
Steve‘as Jobsas vieną pamoką išmoko iš ledo ritulio – reikia čiuožti ten, kur atsidurs ritulys. Kitaip tariant, reikia nuspėti esminį įvykį ir vengti jame atsidurti per vėlai. Užuot kreipęs dėmesį į vartotojų pageidavimus (pavyzdžiui, rinkos tyrimus), S. Jobsas atkakliai laikėsi nuomonės, kad reikia kurti poreikius, kurių vartotojai nežinojo turintys.
Milijonai žmonių gal ir buvo patenkinti „Sony Walkman“ ausinukais. Tačiau taip buvo prieš atsirandant „iPod“ ir „iTunes“, kurie dramatiškai pakeitė muzikos pasaulį.
„Motorola Razr“ atverčiami telefonai buvo neįprastai madingi iki „iPhone“ atskleidžiant išmaniųjų telefonų potencialą. O dabar ir „iPad“ atvėrė visiškai naują kompiuterių sritį, kuri keičia šimtmečius vyravusį „popierinį“ skaitymą.
Galimybė
„Apple“ iškilimą sukūrė trys besitęsiančios tendencijos: išmanieji telefonai, planšetiniai kompiuteriai ir Azija. Kovo mėnesį pirmą kartą išmanieji telefonai nurungė įprastus. Pusė amerikiečių dabar naudoja išmaniuosius telefonus. Toks augimas sukūrė naują atskirą šaką – programėlių ekonomiką.
Tuo tarpu planšetinių kompiuterių pardavimai staigiai kyla. „Apple“ pardavė 11,8 mln. „iPad“ planšečių, tai 11,5 proc. daugiau nei pernai. Dabar milijonai vartotojų stovi eilėse, kad įsigytų planšetes. Neturėdama rimto konkurento, išskyrus smagų, bet ribotą „Amazon Kindle“, „Apple“ atsidūrė šios rinkos viršūnėje.
Kitoje pasaulio pusėje Azija ir kitos augančios rinkos pradeda savo kilimą. Potencialas išties stulbinantis – šimtai milijonų naujų vartotojų. „Apple“ pardavimai Kinijoje pastaruosius metus patrigubėjo. Ir į juos neįeina „iPad“, kurių „Apple“ neteikia į Kiniją, nes tiesiog nesugeba jų užtektinai pagaminti.
Įgyvendinimas
Žinoma, „Apple“ dabartinis generalinis direktorius Timas Cookas, kuris pernai metais perėmė kompaniją po Stevo Jobso mirties, paveldėjo gerą palikimą. Tačiau eidamamas vykdomojo direktoriaus pareigas pastarąjį dešimtmetį T. Cookas atliko pagrindinį vaidmenį tobulinant „Apple“ produkciją bei tiekimo grandinę.
Žemo profilio, tačiau labai susikaupęs ir užsivedęs T. Cookas buvo akivaizdus S. Jobso įpėdinis. Per tris dekadas S. Jobsas apibrėžė, kas yra „Apple“ sėkmė ir jos siekimo strategija. T. Cooko pareiga yra įgyvendinti šią viziją. Jam tai sekasi taip gerai, kad įmonė atsidūrė neįprastoje ir nepavydėtinoje pozicijoje. Ji negali pagaminti užtektinai produktų, kad patenkintų paklausą.
Galbūt dar svarbiau yra tai, kad T. Cookas parodė pragmatiškumą, kuris pasitarnavo „Apple“ ir nuostabiam bei nepastoviam S. Jobsui. Jis agresyviai sprendė darbo sąlygų klausimą „Apple“ tiekėjų gamyklose Kinijoje. Jis atlaisvino S. Jobso eros apribojimus korporacijos teikiamai labdarai. Taip pat vadovas inicijavo dividendus bei akcijų išpirkimą iš „Apple“.
T. Cookas supranta, kad jis yra milžiniškos nesustabdomos jėgos viršūnėje, tad jo mąsli bei santūri laikysena sulaukė palaikymo iš „Apple“ stebėtojų bei akcijų biržos. „Apple“ akcijos po ketvirčio rezultatų paskelbimo antradienį pasiekė 600 JAV dolerių kainą, o Volstrito analitikai žada, kad per ateinančius dvejus metus viena akcija pasieks ir 700 JAV dolerių už akciją kainą.
„Apple“ milijardai
Šios trys „Apple“ savybės lėmė pasaulyje dar neregėtą finansinį augimą. Per paskutinius pusę metų „Apple“ veiklos pajamos – 32 mlrd. JAV dolerių. Išlaidos – 3 mlrd. JAV dolerių. Įmonei liko 29 mlrd. JAV dolerių. Tokiais tempais „Apple“ dieną naktį per valandą uždirba po 7 mln. JAV dolerių pelno.
Paskutinį šių metų ketvirtį vien „Apple“ pelnas buvo didesnis nei „Google“ apyvarta. „Apple“ uždirbo 11,6 mlrd. JAV dolerių, o „Google“ apyvarta siekė 10,7 mlrd. JAV dolerių.
Manoma, kad vien „Apple“ „iPhone“ verslas galėtų būti didžiausia įmone pasaulyje. Skaičiuojama, kad „iPhone“ pelno marža yra apie 35 procentų. „Apple“ metinis pelnas yra apie 100 mlrd. JAV dolerių, tad apytiksliai iš „iPhone“ per metus turėtų būti uždirbama apie 35 mlrd. JAV dolerių. Tai yra daugiau už „Exxon Mobile“ pernykštį 30 mlrd. JAV dolerių pelną.