Susiruošėte sumokėti už elektrą, nurašyti skaitiklio rodmenis, atidarėte dureles, o ten siurprizas – naujas skaitiklis. Ir pranešimas, kad buvo nurašyti senojo rodmenys. Jums nedalyvaujant. O jei jus apgavo? Jei rodmenys nurašyti bendrovės naudai?
Panašių minčių kilo ir šiauliečiui Jonui, neseniai už miesto įsigijusiam namą. Anot jo, už elektrą buvo sumokėta buvusių savininkų į priekį. Vyras, neseniai nuvykęs į sodybą, elektros skaitiklio dėžutėje rado lapelį, kad skaitiklis yra pakeistas. Užfiksuoti ir senojo skaitiklio rodmenys, keliasdešimt kilovatvalandžių mažesni, nei buvo sumokėta.
„Ar gali LESTO be savininko žinios ir buvimo vietoje pakeisti skaitiklį, kuris įrengtas lauke ant stulpo? – stebėjosi Jonas. – Jokių pranešimų, kad jis bus keičiamas, negavau, nors sudarydamas sutartį nurodžiau ir pašto adresą, ir el. paštą, ir telefono numerį.“
Ar gali gyventojas būti garantuotas, kad skaitiklį keitęs LESTO darbininkas buvo sąžiningas ir užrašė realius skaitiklio rodmenis? Vyras teigia nežinąs, kiek tiksliai buvo išnaudojęs elektros energijos, tik prisimena, kad prieš įsigydamas namą pasižiūrėjęs, jog yra nemažai permokėta.
Taigi matematinis uždavinys: sumokėta iki 100 kWh (sakitiklio rodmenys), realiai išnaudota (LESTO užfiksuota) iki 50, naujo skaitiklio rodmenys 2. Nuo kokio rodmens gyventojui reikia mokėti? Ar jam neteks bendrovei dovanoti pinigų, sumokėtų už 50 kWh, nors jų nespėjo išnaudoti?
Viskas teisėta
Pasirodo, AB LESTO gali be kliento žinios ir jam nedalyvaujant pakeisti skaitiklius, įrengtus bendro naudojimo patalpose ar objektų išorėje, o apie skaitiklio pakeitimą klientai informuojami tik paliekant informacinį pranešimą.
Ar gali gyventojai būti tikri, kad bendrovės specialistai tikrai teisingai nurašė duomenis? Gal paprasčiausiai prirašomos kelios kilovatvalandės LESTO naudai? „Be darbuotojų, kurie keičia elektros energijos skaitiklius, bendrovės skaitiklių sandėliuose nuimto skaitiklio rodmenys pakartotinai patikrinami atsakingų asmenų, kad būtų užtikrinta darbuotojų teisingo darbų atlikimo kontrolė“, – teigia Ernestas Naprys, AB LESTO atstovas ryšiams su visuomene, ir patikina, kad kliento permokėta pinigų suma nedings. Kai skaitiklis yra pakeičiamas, o už elektros energiją yra sumokėta daugiau nei užfiksuota skaitiklio, permokos yra įskaitomos apskaičiuojant kliento apmokėtą elektros rodmenį.
Elektros skaitikliai keičiami pasibaigus metrologinei patikrai arba sutrikus jų funkcionavimui. Metrologinės patikros vienfaziams indukciniams elektros skaitikliams galiojimo laikas – 16 metų, trifaziams indukciniams ir elektroniniams – 8 metai.
Nors vizualiai apžiūrėjus keičiamą elektros skaitiklį jokių pakitimų ir nematyti, jo detalės susidėvi mechaniškai, todėl suvartojamos elektros kiekis apskaičiuojamas netiksliai. Savaitraštis „Šiauliai plius“ jau rašė, kad klaidinga manyti, jog senieji skaitikliai tiksliau fiksavo suvartojamos elektros kiekį nei naujieji – senieji dėl mechaninio nusidėvėjimo tiesiog fiksuodavo ne taip tiksliai kaip naujieji. Naujai diegiami elektroniniai elektros energijos skaitikliai yra du kartus tikslesni ir jautresni nei senieji. Būtent toks skaitiklis ir buvo įdiegtas į redakciją besikreipusio šiauliečio sodyboje.
„Jei vis dėlto gyventojams kyla abejonių dėl skaitiklio funkcionavimo, jie gali kreiptis į teritorinį LESTO klientų aptarnavimo centrą arba registruoti savo pranešimą kontaktų centro telefonu 1802. LESTO specialistai atvyks ir patikrins skaitiklį. Jei bus nustatytas gedimas, skaitiklis bus pakeistas, o užfiksuotos elektros energijos kiekis bus perskaičiuotas pagal anksčiau suvartotos elektros energijos kiekių vidurkį“, – teigia Ernestas Naprys, AB LESTO atstovas ryšiams su visuomene.
Vandens ir dujų skaitikliai – patalpose
Jei dauguma elektros skaitiklių įrengta bendro naudojimo patalpose ar objektų išorėje, tai specialistai, norėdami pakeisti dujų ar vandens skaitiklį, turi belstis gyventojams į duris.
Bendrovė „Lietuvos dujos“ atlieka atrankinę metrologinę skaitiklių patikrą. Skaitikliai, patekę į kontrolinės grupės imtį, yra išmontuojami, o vietoj jų sumontuojami kiti, turintys atitikties įvertinimą.
„Jei bendrovės inspektoriai nenustato pažeidimo – skaitiklio sugadinimo atvejo, tai vartotojo duomenų bazėje anuliuojame priskaičiuotus ir atstatome faktiškai rastus dujų kiekius. Jei susidaro permoka, tai gyventojo prašymu ji gali būti grąžinta į jo sąskaitą arba ji gali būti įskaityta į būsimus mokėjimus mokant pagal galiosiančias dujų kainas“, – teigia Sigita Petrikonytė-Jurkūnienė, AB „Lietuvos dujos“ atstovė spaudai.
UAB „Šiaulių vandenys“ daugiabučių namų butuose įrengtų geriamojo vandens skaitiklių metrologinę patikrą atlieka kas ketverius metus. Dabar daugiabučių namų butuose keičiami šalto vandens skaitikliai, įrengti iki 2008 m. birželio 30 d.
„Jei nutinka taip, kad reikia gyventojui keisti skaitiklį, o jis būna sumokėjęs į priekį, į tai atsižvelgiama“, – teigia Vaida Preikšaitienė, UAB „Šiaulių vandenys“ Komunikacijos departamento referentė.
„Pirmiausia patikrinama skaitiklio būklė. Jei jis veikia, nepažeistas, tai į priekį apmokėti kubiniai karšto vandens metrai įskaitomi kaip naujo skaitiklio pradiniai rodmenys. Jei skaitiklis neveikia ar yra pažeistas, tada atliekama karšto vandens suvartojimo analizė, atsižvelgiama į skaitiklio gedimo priežastis ir AB „Šiaulių energija“ sudaryta komisija priima galutinį sprendimą“, – teigė Toma Grikštienė, AB „Šiaulių energija“ atstovė spaudai.
Gyventojai kartais gudrauja
Įvairios permokos atsiranda ir dėl kitokių, kartais ne visai gražių, priežaščių. Siekdami sutaupyti už dujas, elektrą ar vandenį, gyventojai griebiasi įvairių gudrybių. Kraštutinė priemonė – skaitiklio sugadinimas. Kiti bando sutaupyti ir sužinoję, kad paslauga brangs, tiesiog sumokėdami už dar nesunaudotą elektros ar dujų kiekį. Tada su problema susiduriama ne tik keičiant skaitiklius, bet ir vykdant eilinę duomenų nurašymo patikrą.
Vakar Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija patvirtino didesnes dujų kainas buitiniams vartotojams. Dujos gyventojams brangs šiek tiek daugiau nei penktadaliu, taigi neatmetama, kad gyventojai, siekdami sutaupyti, puls mokėti „į priekį“.
Padidinti tarifai gyventojams įsigalios nuo liepos 1 d. Vartotojai, kurie per metus sunaudoja iki 500 kub. m gamtinių dujų, mokės kintamą tarifo dalį – 2,79 Lt/kub. m (46 ct daugiau). Gyventojai, suvartojantys per metus 500–20 000 kub. m, mokės 2,17 Lt/kub. m (42 ct daugiau). Pastovus tarifas už gamtines dujas išliks tas pats (I grupės vartotojams – 1,95 Lt/mėn., II grupės vartotojams – 13,81 Lt/mėn.).
Paskaičiuota, kad vidutiniškai vartotojui sąskaita už dujas padidės 1,3 Lt. Tiems, kurie dujomis šildosi namus, sąskaita gali išaugti daugiau nei šimtu litų.
Sužinoję apie brangsiančias dujas, pakalbinti pašte mokesčius mokantys žmonės teigė tikrai kitą mėnesį sumokėsiantys daugiau, negu iš tikrųjų sunaudojo dujų. „Gal daug į priekį ir nemokėsiu, bet kepalui duonos tikrai liks, – šypsojosi vyresnio amžiaus moteris. – Juk ir mums, senjorams, reikia gyventi.“
„Lietuvos dujų“ duomenų bazė, pasitelkus įvairias metodikas, rodo kiek dujų turėtų suvartoti gyventojai. Atsižvelgiama į oro temperatūrą ir kitus faktorius. Jei matoma, kad gyventojas suvartojo daugiau ar yra kokių nors neatitikimų, inspektoriai vyksta tikrinti, – teigė „Lietuvos dujų“ atstovė spaudai. Nustačius permoką, gyventojas turi mokėti nuo inspektoriaus užfiksuoto rodmens naujomis galiojančiomis kainomis. Permoka arba gali būti grąžinta, arba lieka tol, kol išsilygina suma.“
Taigi gyventojai nebūna baudžiami. Jei nusišypsos laimė ir bendrovės „Lietuvos dujos“ inspektoriai neapsilankys pas jus namie, būsite sutaupę vieną kitą litą. „Visi juk moka į priekį, tik reikia tai daryti protingai – neprisirašyti šimtus „kubų“, – draugiškai patarė vyresnio amžiaus vyras.
Kai brangsta elektros energija, AB LESTO taip pat pastebi išaugusius deklaruojamus suvartotos elektros kiekius, tačiau tai nėra ryški tendencija, svyravimai nėra dideli.
„Jei LESTO nustato, kad vartotojo deklaruoti skaitiklio rodmenys smarkiai skiriasi nuo įprastai kas mėnesį nurodomų, skaitiklis gali būti patikrintas ir, nustačius neatitikimų, atliekami perskaičiavimai. Jie gali būti atlikti ir įprastų patikrinimų metu, jei užfiksuojamas didesnis neatitikimas. Patikrinimo metu iki užfiksuoto rodmens suvartotos elektros energijos kiekis apskaitomas buvusia kaina, o po patikrinimo – naujomis kainomis, todėl klientai, norėję nesąžiningai pasinaudoti situacija, neturėtų nustebti, jei vėliau apmokėtas elektros energijos kiekis neatitiks deklaruotų rodmenų ir reikės padengti skirtumą. Papildomos nuobaudos nėra taikomos“, – teigia bendrovės atstovas.
Anot „Šiaulių vandenų“ atstovės Džiuljetos Martinaitienės, vanduo brango prieš kelerius metus, todėl dabar nenustatoma ir atvejų, kad gyventojai piktnaudžiautų prieš pabranginant paslaugą sumokėdami daugiau.
Povilas LUNGĖ