Birželio 29-oji bus paskutinė „Toys R Us“ parduotuvių prekybos diena. Vėliau, visos jos bus uždarytos ir mažmeninės prekybos legenda nustos gyvavusi. Daugelis parduotuvių, kurios išsipardavė turėtas prekes jau dabar yra uždarytos. Tos, kurio dar veikia, prekes išparduoda su 60-90 proc. nuolaidomis.
Tai yra triuškinanti prekybos giganto griūtis, kadaise vadinto „sektoriaus žudiku“ – buvusio tokiu geru savo srityje, kad privertė pasitraukė daugelį smulkesniųjų prekybininkų.
„Toys R Us“ buvo pripažintas bankrotas ir iki mėnesio pabaigos visos 735 parduotuvės JAV privalo būti uždarytos. Prekybos tinklas netrukus būtų šventęs šimtmetį, „Toys R Us“ istorija skaičiuojama nuo 1923-ųjų.
Kodėl taip nutiko?
Ekspertai ir pačios bendrovės atstovai bei pirkėjai vis dar ginčijasi dėl to, kas nulėmė „Toys R Us“ griūtį. Prekybos tinklas vienu metu užėmė karališką poziciją mažmeninės žaislų prekybos srityje. Paskutinį praėjusio amžiaus dešimtmetį jie buvo be konkurencijos didžiausi prekybininkai JAV, itin sparčiai plėtėsi ir tiesiog valgė mažesnius tinklus. Tačiau 1998-aisiais situacija pasikeitė, kuomet „Walmart“ mažmeninės prekybos gigantas pirmą sykį pardavė daugiau žaistų, negu „Toys R Us – ir vėliau šios pozicijos atsikovoti jau nepavyko, rašoma „Business Insider“.
Tuomet buvo nuspręsta „Toys R Us“ gelbėti investicijų pagalba ir norinčiųjų atsirado: 2005-aisiais „Bain Capital“, „Kohlberg Kravis Roberts“ ir „Vornado Realty Tryst“ kartu investavo 1,3 mlrd. dolerių bendrame 6,6 mlrd. dolerių sandoryje.
Tačiau šis sprendimas taip pat reiškė, kad bendrovė paskui save pradėjo vilkti astronominės, – daugiau nei 5 mlrd. dolerių vertės, – skolos akmenį. Šio įsiskolinimo panaikinti nesugebėta iki pat paskutinių „Toys R Us“ gyvavimo dienų. Bankroto byloje teigiama, kad bendrovė kiekvienais metais mokėjo po 400 mln. dolerių susidariusiam įsiskolinimui padengti.
Milžiniškos skolos ir internetinė prekyba
Milžiniškas įsiskolinimas itin apribojo „Toys R Us“ finansinio lankstumo galimybes, investavimą į plėtrą ar atsinaujinimus. Visa tai nulėmė katastrofišką bendrovės pozicijų praradimą konkurencinėje kovoje su „Walmart“, „Amazon“ ar „Target“.
Milžiniški įsiskolinimai sustabdė būtinus prekybos tinklo modernizacijos projektus, tokius kaip pirkėjų patirčių parduotuvėse gerinimas ar elektroninės komercijos tobulinimas „Amazon“ prekybos eroje. Skolos taip pat nulėmė tai, kad bendrovė neturėjo iš ko atnaujinti savo parduotuvių ar konkuruoti rinkoje dėl darbuotojų atlyginimų.
Tačiau ne visi ekspertai mano, kad „Toys R Us“ pagrindinė problema buvo milžiniškos skolos. „Kai tu turi „Target“ ar „Walmart“ iš vienos pusės ir „Amazon“ iš kitos… nuostabu yra tai, kad jie dar tiek laiko išgyveno“, – pasakojo televizijai CNBC mažmeninės prekybos ekspertas Jimas Crameris, pažymėjęs, jog parduotuvių tinklas tiesiog galėjo neatlaikyti internetinės prekybos bangos.