Vienai greičiausiai besiplečiančių kompanijų pasaulio istorijoje – „Groupon“ – šiuo metu itin stinga pinigų. Tačiau tai jokiais būdais nereiškia, kad kompanija bankrutuoja, be to, jeigu įmonės IPO (pirminis viešas akcijų siūlymas visuomenei) bus vis atidėliojamas, ši gali pritraukti papildomo privačių rinkų kapitalo, rašo businessinsider.com.
Nepaisant to, dabartinės „Groupon“ – 2008 m. įsikūrusios kompanijos, teikiančios nuolaidas jos tinklapyje užsiregistravusiems vartotojams – pajamos, palyginus su įsipareigojimais, yra mažos, o skirtumas tarp šių dviejų ašių didėja pernelyg greitai. Paskutinį ketvirtį piniginės įplaukos į „Groupon“ dar buvo teigiamos. Jeigu taip ir liks po viešojo akcijų siūlymo, situacija netaps kritine. Tačiau, jeigu kompanija suklups arba ekonomika netikėtai smuks žemyn, „Groupon“ gali pakliūti į rimtą bėdą.
Pateikiame detales:
Užmetus akį į skaičius, viskas iš pažiūros atrodo puikiai: dar birželio 30 d. „Groupon“ gavo 225 mln. dolerių pelno. Nepaisant antrąjį metų ketvirtį prarastų 103 mln. dolerių, kompanija vis vien turėjo 25 mln. Taigi, nors krizė, rodos, turėtų nekelti šiai įmonei nerimo, pavojus slypi smulkmenose.
„Groupon“ sugeba generuoti teigiamus pinigų srautus net ir dirbdama nuostolingai, kadangi už parduotus grupinius kuponus ji gauna pinigus iš karto, o dalies jų išmokėjimą tiekėjams gali atidėti net iki 60-ties dienų. Kompanijai plečiantis, ji generuoja žymiai daugiau pinigų iš naujų pardavimų, negu turi sugrąžinti už senesnius grupinius kuponus. Būtent šiuo metu „Groupon“ auga taip sparčiai, jog šios „įplaukos“ sukuria teigiamą pinigų srautą, nepaisant to, kad įmonė pinigus praranda.
Bėda tame, jog „Groupon“ nepriklauso visi už parduotus kuponus gauti pinigai. Kompanija turi atiduoti didelę sumos dalį prekybininkams, iš kurių ji gauna grupinius kuponus. Antrojo metų ketvirčio pabaigoje, „Groupon“ pastariesiems buvo skolinga žymiai daugiau, nei uždirbo. Konkrečiai birželio 30-tąją už senuosius kuponus „Groupon“ buvo skolinga prekybininkams 392 mln. dolerių, o įmonės rankose tąkart tebuvo 225 mln. Be to, sąskaitos prekybininkams – ne vienintelės, kurias šiai kompanijai reikėjo apmokėti. Tą pačią birželio 30 d. „Groupon“ turėjo 680 mln. dolerių vertės trumpalaikių įsipareigojimų, tačiau tąkart kompanijos rankose tebuvo 376 mln. dolerių turto (sudaryto iš pinigų bei gautinų sumų), kurį ji galėjo skirti pastarosioms sąskaitoms padengti.
Pažvelgus į šią situaciją iš kitos pusės, jeigu birželio pabaigoje „Groupon“ būtų buvusi likviduota, ji būtų turėjusi 304 mln. dolerių ant kaklo kabančią skolą, kurios apmokėti būtų neįmanoma. Techninės apskaitos terminai šiai situacijai įvardinti yra „apyvartinio kapitalo stygius“ arba „neigiamas apyvartinis kapitalas“. Kompanijoje apyvartos kapitalo trūkumas pasireiškia tuomet, kai trumpuoju laikotarpiu ši yra skolinga daugiau, nei turi pinigų įsiskolinimams apmokėti. Įmonės gali naudotis šiuo deficitu tada, kai turi kitą pajamų šaltinį skoloms padengti.
Tačiau „Groupon“ šiuo metu turi vienintelį pinigų šaltinį – sparčiai augančius įmonės pardavimus. Jeigu tik „Groupon“ parduoda pakankamai grupinių kuponų viename ketvirtyje, ji gali apmokėti ankstesnio ketvirčio sąskaitas ir papildomų pajamų jai nereikia. Tačiau, jeigu kompanijos augimas sustotų, arba konkurencinis spaudimas priverstų „Groupon“ maržą susitraukti – kiltų grėsmė. Užklupus tokiam scenarijui, įmonė nepajėgtų parduoti pakankamai naujų kuponų, kurių dėka galėtų apmokėti senas sąskaitas, ir tuomet jai tektų susidurti su rimta krize.
Kuo ilgiau „Groupon“ gyvuos nepritraukdama papildomo kapitalo, tuo didesnis darysis neigiamas apyvartinis kapitalas – net jeigu kompanijos augimas ir nesulėtės. Pavyzdžiui, per pastaruosius tris ketvirčius „Groupon“ apyvartinio kapitalo stygius ženkliai padidėjo: 2010 m. IV ketvirtis: 197 mln. dolerių; 2011 m. I ketvirtis: 229 mln. dolerių; 2011 m. II ketvirtis: 304 dolerių. Paprasčiausias būdas suprasti šį neigiamą apyvartinį kapitalą – tai prilyginti jį trumpalaikei paskolai. „Groupon“ atveju, ši paskola daugiausiai yra viršijama dėl kompanijos partnerių prekybininkų. (Svarbu paminėti, kad šios paskolos dydis yra 225 mln. dolerių grynųjų, kuriuos turi „Groupon“. O įmonės įsiskolinimo skaičiai yra jau po pastarųjų pinigų grąžinimo).
Dar vienas būdas pažvelgti į šią situaciją – gavusi pirmuosius 304 mln. dolerių iš viešųjų akcijų siūlymų, kaip mat atitektų„Groupon“ kreditoriams.
Ar „Groupon“ turi pakankamai pinigų viešajam akcijų siūlimui įgyvendinti? Taip, jeigu tik kompanijai pavyks išlaikyti didžiulį augimo tempą.
Iš kitos pusės – jeigu „Groupon“ plėtimasis staiga sustotų, įmonė tuoj pat susidurtų su pinigų krize – užgriuvus 300 mln. dolerių sąskaitoms, kurias tektų apmokėti dar prieš kompanijai sukaupiant pinigus. Tai būtų puiki proga pabrėžti, kad antrojo metų ketvirčio skaičiai „Groupon“ kompanijai nežada nieko gero.