Namų darbus atlikti būtina
„Neverta dalyvauti projektuose vien dėl to, kad iš ES fondų būtų galima gauti pinigų. Nesvarbu – ar išleidžiamas litas yra iš ES fondų, ar iš pačios įmonės sąskaitos. Vis tiek jį reikia išleisti tikslingai, iš anksto paskaičiavus aiškius numatomos grąžos ir atsipirkimo rodiklius“, – sako AB „Stumbras“ marketingo direktorius Algirdas Čiburys.
2007-2013 m. ES paramos laikotarpiu „Stumbras“ tiesiogiai dalyvavo septyniuose ES finansuojamuose projektuose, kurių bendra vertė – daugiau kaip 1,6 mln. litų. Daugiau nei 1,1 mln. litų skyrė ES fondai, likusią sumą pridėjo pati įmonė. Pasak A. Čiburio, veiksmai, kuriems paramą skyrė ES fondai, ir taip buvo numatyti ilgalaikėje įmonės veiklos strategijoje, tačiau parama leido viską atlikti greičiau ir didesnėmis apimtimis.
Visi projektai, kuriuose dalyvavo bendrovė „Stumbras“, buvo nukreipti į naujų eksporto rinkų paieškas, esamų rinkų plėtrą ir įmonei priklausančių prekės ženklų žinomumo didinimą. A. Čiburio teigimu, visus šiuos tikslus pavyko įgyvendinti, bet sėkmę didele dalimi lėmė gerai paruošti namų darbai.
„Galima parašyti gražų projektą, gauti finansavimą, bet galutinis rezultatas nebus teigiamas. Įmonė tik išleis pinigus, bet negaus realios naudos. Patarčiau prieš kreipiantis paramos atlikti išsamius dominančios rinkos tyrimus, aiškiai įsivardyti tikslus ir pasiskaičiuoti galimybes“, – patarė A. Čiburys.
Globalioje rinkoje be paramos būtų sunkiau
Sėkmingai ES remiamus projektus įgyvendinusių įmonių vadovai neabejoja, kad įspūdingus eksporto rodiklius demonstruojantis Lietuvos verslas šiuos tikslus būtų pasiekęs ir be išorinės paramos, tačiau ES fondų lėšos leido tai padaryti greičiau ir efektyviau.
„Didžiosios valstybės savo gaminių populiarinimui skiria milžiniškas sumas. Pavyzdžiui, vien JAV žemės ūkio ir maisto produktų eksportui skatinti kasmet skiria apie 300 mln. dolerių. Siekiant tokiomis sąlygomis konkuruoti globalioje rinkoje, ES parama yra svarbus veiksnys“, – pabrėžė A. Čiburys. Pasak jo, „Stumbras“ įvairiuose projektuose ketina dalyvauti ir 2014-2020 m. ES finansinės paramos laikotarpiu.
Papildomų perspektyvų mato klasteriuose
Pasak A. Čiburio, papildomos galimybės pasinaudoti ES parama atsiveria ir į klasterius susijungusioms įmonėms. Klasteriai ES paramą gali panaudoti tikslams, kuriems pavienės bendrovės lėšų negautų – rinkos tyrimams, darbuotojų mokymams ar naujausių technologijų diegimui. Be to, susivienijusios įmonės įgyja didesnį komercinį svorį konkursuose ar paslaugų pirkimuose.
Tiek „Stumbras“, tiek Baltijos šalių distribucinė kompanija „Mineraliniai vandenys“ yra vieno didžiausio klasterio Baltijos gėrimų pramonės aliansas (ABBI) nariai.
ABBI vykdomas Pabaltijinis edukacinis projektas, kuriuo vartotojai supažindinami su ES vynais ir jų vartojimo kultūra yra itin naudingas „Mineraliniams vandenims“.
„Stumbro“ marketingo direktoriaus A. Čiburio manymu, klasterių Lietuvoje turėtų daugėti, nes Ūkio ministerija įmonių grupėms numato skirti daug ir įvairios paramos. Šias lėšas bus galima investuoti į naujų prekės ženklų kūrimą ir jų vystymą, pardavimus, rinkodarą.