Su tokia situacija susidūrė ir portalo tv3.lt skaitytojas Romas. Vyras pasakojo, kad jo būste sunaudotos elektros kiekį dabar apskaičiuoja senas skaitiklis.
„Norėčiau jį pakeisti į išmanųjį. Paskambinau „Energijos skirstymo operatoriui“ (ESO). Tačiau sulaukiau neigiamo atsakymo. Skaitiklio man teks laukti eilėje, kuri užtruks iki 2024 metų o gal ir ilgiau.
Todėl gali tekti laukti ir metus, kol man jį pakeis. Bet juk tiek daug žmonių jo nenori, kodėl išmaniųjų skaitiklių negali pakeisti tiems, kas nori“, – stebėjosi vyras.
Anot jo, ESO galėtų atsižvelgti į klientų norus.
„Galbūt tada nepasitenkinimo skaitikliais neliktų, nes dabar, panašu, kad daugiausiai jie keičiami tiems, kas abejoja jų veikimu.
O kitiems belieka tik tapti neįgaliaisiais. Būtent tokiems žmonėms skaitikliai keičiami be eilės“, – ironizavo vyras.
Skaitiklių nei atsisakyti, nei užsisakyti negalima
ESO ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas teigė, kad nei atsisakyti, nei paprašyti greičiau gauti išmanųjį skaitiklį galimybės nėra.
„Išmaniųjų skaitiklių diegimas vyksta dviem etapais. Pirmiausiai skaitikliai diegiami tiems, kas suvartoja daugiausiai elektros. Gyventojams, kurie per metus naudoja daugiau nei 1 tūkst. kilovatvalandžių (kWh) bus pakeista apie 1,2 mln. skaitiklių. Diegimo darbus planuojama pabaigti iki 2026 m.
Suvartojantiems mažiau nei 1 tūkst. kWh energijos per metus, skaitikliai bus keičiami atsižvelgiant į esamų skaitiklių metrologinės patikros pabaigos terminą“, – komentavo bendrovės atstovas.
Anot jo, yra sudaryta prioritetinių klientų grupė, tai – nauji klientai ir gaminantys vartotojai, kuriems privalome nedelsiant įdiegti skaitiklį, taip pat tie klientai, kurių skaitiklis sugenda.
„Kaip atskira prioritetinė grupė – žmonės su negalia, jie gali teigti prašymus skaitiklio pakeitimui. Likusiems klientams skaitiklių pakeitimas bus planuojamas optimizuojant diegimo maršrutą.
Siekiama, kad kuo greičiau didesnė klientų dalis galėtų naudotis išmaniosios apskaitos galimybėmis, todėl diegimo kiekiai užtikrinami suplanuojant efektyviausia maršrutą, mažiausiais kaštais, taip siekiant darbus vykdyti kuo efektyviau, planą sudarant atsižvelgiant į prioritetinių grupių darbų vietas“, – aiškino P. Kalmantas.
Užtikrino skaitiklių kokybę
Portalas tv3.lt primena, kad bendrovė ESO diegti išmaniuosius skaitiklius pradėjo pernai. Išmanūs skaitikliai leis žmonėms sekti detalų elektros energijos suvartojimą. O jų duomenų nurašinėti nebereikės.
„Visi išmanieji elektros skaitikliai yra sertifikuoti pagal Europos Sąjungos direktyvose nustatytus standartus ir turi praeiti kokybės patikrą, o atkeliavę į Lietuvą yra dar kartą tikrinami išorinėje nepriklausomoje kokybės laboratorijoje, todėl vartotojai gali būti užtikrinti jų tikslumu“, – teigė ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento direktorė Aurelija Židickytė-Orvydė.
Pasak ESO atstovės, bendrovė yra atsakinga už sklandų skaitiklių veikimą, jie klientams diegiami tik įsitikinus keliamų elektros energijos fiksavimo ir metrologijos reikalavimų atitikimu.
Tačiau kodėl pakeitus skaitiklį išaugo sąskaita už elektrą?
ESO sutiko, kad dalis klientų po naujųjų skaitiklių įdiegimo gavę sąskaitas už elektros energiją galėjo pastebėti, kad pirminis mokėjimas po keitimo gali būti didesnis.
„Anksčiau klientai už elektrą mokėdavo kas mėnesį, kas kelis mėnesius ar pagal nustatytą jų vidurkį, o ne už tikslų to mėnesio suvartotos elektros energijos kiekį. Išmanieji skaitikliai suvartotą energiją skaičiuoja dienų tikslumu – nuo pirmos iki paskutinės mėnesio dienos“, – komentavo A. Židickytė Orvydė.
Ji tikino, kad prieš įdiegiant išmanųjį skaitiklį, pirmiausia suvedami senojo skaitiklio galutiniai rodmenys, o vėliau pradedamas konkretus kiekvienos dienos elektros suvartojimo skaičiavimas. Jei kliento elektros metinis suvartojimas buvo didesnis nei nustatytas vidurkis ar rodmenys deklaruoti ne kas mėnesį, pirma sąskaita gali būti didesnė.
„Pavyzdžiui, jei skaitiklio rodmenis anksčiau deklaruodavote 20 mėnesio dieną, naujasis skaitiklis juos fiksuos iki paskutinės einamojo mėnesio minutės. Vadinasi, rodmenys bus perduodami 10 dienų vėliau, o tai gali sudaryti ženklų skirtumą“, – skaičiavo specialistė.
Anot jos, gavus pirmąją sąskaitą reikėtų nesijaudinti ir sulaukti antro ar trečio mėnesio, kai bus užfiksuoti tikslūs atitinkamo mėnesio duomenys, be ankstesnių nepriemokų ar permokų.
„Vertinant sąskaitą už elektrą reikėtų turėti omenyje ir sezoniškumą. Jei anksčiau už elektrą buvo mokama pagal suvartojimo vidurkį, tą pačią sumą kas mėnesį, šaltuoju metų laiku realus suvartotos energijos kiekis bus didesnis, o vasarą – mažesnis. Nuo to priklausys ir mokėjimo dydis“, – pabrėžia ESO atstovė.
ESO specialistai prieš atvykdami įspėja
„Išmanieji skaitikliai yra privalomas ESO tinklo elementas, būtinas elektros energijos suvartojimo apskaičiavimui ir sąskaitų išrašymui. Turime pareigą ir atsakomybę juos eksploatuoti, prižiūrėti ir užtikrinti efektyvų veikimą, todėl kiekvienas klientas apie skaitiklio keitimą yra iš anksto informuojamas, keitimas yra nemokamas“ – sakė A. Židickytė Orvydė.
Pasak jos, jeigu skaitiklis yra keičiamas vartotojui, kuris patenka į prioritetinę grupę, ESO ar rangovų inžinieriai kaimynus gali informuoti apie tokią situaciją keitimo dieną ir taip pat pasiūlyti skaitiklio keitimo paslaugą, jeigu jiems ateityje suplanuota pakeisti apskaitos prietaisą.
Kaip teigė ESO atstovė, stengiamasi optimizuoti diegimo procesą ir kaštus, todėl toks būdas leidžia inžinieriams atvykus keisti skaitiklio vienam vartotojui, kuriam apskaitos prietaisas turi būti pakeistas nedelsiant, galima pakeisti ir visai daugiabučio laiptinei ar gatvei.
„Būtent tokią žinutę inžinieriai ir pateikia klientams paskambinę telefonu arba pasibeldę į duris. Informuojant apie keitimą tą pačia dieną, dėl trumpalaikio elektros atjungimo vykdant keitimo darbus, klientai gali nesutikti su keitimu tą pačią dieną, tačiau dauguma gyventojų sutinka ir džiaugiasi galimybe turėti išmaniąją apskaitą greičiau“ – sakė ESO atstovė.
ESO skaičiuoja, kad elektros vartotojams jau įdiegti daugiau nei 275 tūkst. išmaniųjų skaitiklių.