Praėjus 5 mėnesiams nuo viešojo maitinimo įmonių vertinimo projekto starto, jis įgauna pagreitį. Kol kas įvertinta apie 12 % kavinių, restoranų ir užkandinių, tačiau numatoma, kad metų pabaigoje šis skaičius turėtų pasiekti apie 35 %. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos duomenimis, viešuoju maitinimu užsiima daugiau nei 9 tūkst. įmonių, iš jų daugiau kaip 3,7 tūkst. – restoranai, kavinės ir užkandinės.
Pagal viešojo maitinimo įmonių vertinimo projektą, planinių patikrinimų metu surinkti duomenys suvedami į informacinę maisto kontrolės sistemą, kuri automatiškai priskiria įmonėms vieną iš penkių higienos būklės įvertinimo balų. Tikrinimų metu vertinama bendra higienos būklė, savikontrolės sistemos vykdymas, technologijų laikymasis, produktų ir žaliavų kokybė ir atsekamumas, bendrų ir personalo higienos reikalavimų laikymasis, pagrįsti vartotojų skundai. Kiekvienas klausimas prilyginamas tam tikriems koeficientams, kurie verčiami į balus.
Nuo praėjusių metų lapkričio iki šių metų kovo pabaigos įvertinimų visoje Lietuvoje sulaukė 484 restoranai, kavinės ir užkandinės. 5 balus gavo 133 (27 %), 4 – 158 (33 %), 3 – 159 (33 %), 2 – 25 (5 %) ir 1 – 9 (2 %).
Daugiau nei po 100 restoranų, kavinių ir užkandinių įvertinta Vilniuje ir Kaune, per 40 – Klaipėdoje, mažiau – Šiauliuose, Panevėžyje ir Marijampolėje (16 – 10), Alytuje įvertintos tik 3 viešojo maitinimo įmonės.
,,Nuo vertinimo pradžios praėjo nedaug laiko, todėl dar anksti kalbėti apie projekto efektą ar įtaką vartotojų pasirinkimui, tačiau pastebime, kad verslininkai ėmė aktyviau domėtis teisės aktais, skirtais viešojo maitinimo įmonėms bei jų taikymu praktikoje. Savininkams svarbu, kaip bus įvertinta jų maitinimo įmonė ir kokie balai bus paskelbti viešai“, – komentavo Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Asta Maminskienė.
Specialistės teigimu, tikimasi, kad ši sistema paskatins verslininkus daugiau investuoti į gerąją gamybos praktiką, darbuotojų mokymą. Ilgainiui turėtų pasikeisti ir kelerių metų statistika, kai viešojo maitinimo įmonių patikrinimų metu vyrauja bendri higienos pažeidimai (netvarkingos, nešvarios patalpos, įranga ar inventorius), nesilaikoma savikontrolės reikalavimų (laiku nevykdomos savikontrolės procedūros). Palyginus dar dažnai nustatoma produktų laikymo netinkamomis sąlygomis, patiekalų gamybos technologijų nesilaikymo atvejų bei personalo higienos pažeidimų.
Apie restoranui ar kavinei suteiktą vertinimo balą vartotojas gali sužinoti atkreipęs dėmesį į specialų lipduką, kuris turi būti pritvirtintas vartotojams gerai matomoje vietoje (dažniausiai ant įėjimo durų). Kadangi dar nedaug įmonių turi minėtus ženklus, kavinių ir restoranų lankytojai gali paieškoti informacijos apie mėgstamą viešojo maitinimo įstaigą Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos interneto svetainėje, adresu http://www.vet.lt/vertinimas .