Dar pernai liepą Vilniuje buvo perbraižytos mokestinės zonos, t.y. kai kurios vietovės buvo perkeltos į brangesnes rinkliavos zonas.
Pavyzdžiui, jei dalis teritorijų patekdavo į žaliąją zoną, po naujo pakeitimo tokia vietovė atsidūrė geltonoje arba raudonoje zonoje.
Tačiau tai ne vienintelis pakeitimas, kurį netrukus gali pajusti sostinės gyventojai ir svečiai.
Bando išspręsti problemas, tačiau ne už ačiū
Vilniaus miesto savivaldybei pavaldžios įmonės „Susisiekimo paslaugos“ („Judu“) Judumo transformacijos vadovas Jonas Damidavičius naujienų portalui tv3.lt teigė, kad pokyčiai dėl rinkliavos už automobilių stovėjimą mieste buvo brandinami jau ilgą laiką.
Pasak jo, Vilnius siekia, kad 2030 m. kelionės automobiliais, viešuoju transportu ir pėsčiomis „sudarytų maždaug lygias dalis“.
„Šiuo metu pėsčiomis ir viešuoju transportu kelionės sudaro po maždaug ketvirtadalį visų kelionių mieste, o automobiliu vyksta kas antra gyventojų kelionė.
Taigi, nepaisant sparčiai tobulinamos pėsčiųjų ir dviračių takų infrastruktūros ir didinamo viešojo transporto patrauklumo, automobilis vilniečiams, renkantis keliavimo būdą mieste, išlieka pasirinkimu numeris vienas“, – kalbėjo J. Damidavičius.
Pasak jo, kadangi kelionės automobiliais vis dar yra itin patrauklios gyventojams, susiduriama su tam tikromis problemomis, pavyzdžiui, stovėjimo vietų trūkumu, tarša.
J. Damidavičius atkreipia dėmesį, kad didelėje dalyje apmokestintų parkavimo vietų užimtumas siekia net 85 proc. ar daugiau, todėl, pasak jo, vairuotojams tenka sukti ratus aplink norimas, bet nuolat užimtas stovėjimo vietas.
„Dėl to didėja tarša, kyla papildomos spūstys piko metu. Esamas rinkliavos dydis nepadeda spręsti šios problemos – žaliosios ir geltonosios zonų tarifai nebuvo peržiūrėti ir keisti nuo 2005 metų, o mėlynosios ir raudonosios – nuo 2017 metų.
Taigi iš esmės esami mokesčiai už parkavimą nebeatitinka realios ekonominės situacijos ir nemažina stovėjimo vietų užimtumo“, – rinkliavos mokesčio pakeitimų idėją paaiškino J. Damidavičius.
Žmonėms ir dabar yra per brangu?
Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius naujienų portalui tv3.lt svarstė, kad dabartinė situacija dėl stovėjimo vietų mieste yra nevienoda.
Pavyzdžiui, dabar taikomas mokestis, pavyzdžiui, mėlynoje zonoje, pašnekovo vertinimu, yra gana didelis. Tačiau net ir tokiu atveju rasti laisvą vietą sostinės centre gali būti itin sudėtinga.
„Suprantama, kad ir dabar žmonėms yra brangu. Iš tikrųjų tie, kas dirba ir savo automobilį stato mėlynoje zonoje, tai yra labai brangu.
Kita vertus, kartais tokioje zonoje neįmanoma rasti laisvos vietos. O tai turbūt tarsi ir parodo, kad visgi žmonėms toks mokestis dar nėra per didelis. Tikėtina, kad savivaldybė dabar nesiims kasti požeminių stovėjimo aikštelių, bet vietoje to padidins mokestį“, – kalbėjo pašnekovas.
Visgi sostinės valdininkų keliama idėja visus gyventojus persodinti iš automobilių ant dviračių ar į viešojo transporto autobusus, troleibusus, V. Miliaus vertinimu, skamba gana utopiškai.
„Yra nemaža dalis žmonių, kurie gyvena užmiestyje ar tolimesnėse miesto dalyse ir jie neturi kitos išeities, kaip tik važiuoti į norimą vieta su automobiliu.
Tenka pripažinti, kad viešasis transportas nėra pakankamai gerai išvystytas, kad jis tiktų visiems gyventojams, t.y. patenkintų jų poreikius“, – svarstė jis.
Kiek tektų susimokėti už stovėjimą?
Taigi, jei pakeitimai įsigaliotų, vilniečiams už stovėjimą tektų sumokėti tiek:
-
mėlynoje zonoje – nuo 2,5 euro padidinti iki 4 euro už valandą;
- raudonoje zonoje – nuo 1,5 euro padidinti iki 2,5 euro už valandą;
- geltonoje zonoje – nuo 0,6 euro padidinti iki 1 euro už valandą;
- žalioje zonoje – nuo 0,3 euro padidinti iki 0,5 euro už valandą.
Parengto projekto aiškinamajame rašte taip pat sakoma, kad galėtų būti keičiamas ne tik vietinės rinkliavos dydis, bet ir ribos.
Dabartinės zonos:
Siūlomos zonos:
O kartu su vietinės rinkliavos zonų pakeitimu siūloma keisti ir šių zonų galiojimo laikus.
„Dėl didelio keičiamų kelio ženklų kiekio šiuos darbus planuojama atlikti laikotarpyje nuo birželio 1 d. iki rugsėjo 1 d.“ – rašoma dokumente.
Šiuo metu galiojimo laikas yra toks:
- mėlynojoje – I–VII 8–24 val.;
- raudonojoje – I–VI 8–22 val.;
- geltonojoje – I–VI 8–20 val., o Turgaus, Rinktinės, Geležinkelio, Sodų ir Pylimo gatvių dalyse prie Halės turgaus – I–VII;
- žaliojoje – I–VI 8–18 val., o Žvėryno kvartale ir Vingio parko prieigose esančiose aikštelėse I–V).
Planuojama nustatyti tokį zonų veikimo laiką:
- mėlynojoje – 24/7 (kinta, visą parą, visą savaitę);
- raudonojoje – I–VI 8–22 val. (nekinta);
- geltonojoje – I–V 8–20 val. (kinta, dabar šis laikas nustatytas I–VI, o Turgaus, Rinktinės, Geležinkelio, Sodų ir Pylimo gatvių dalyse prie Halės turgaus – I–VII);
- žaliojoje – I–V 8–18 val. (kinta, dabar I–VI 8–18 h, o Žvėryno kvartale ir Vingio parko prieigose esančiose aikštelėse I–V).
Taip pat nustatoma galimybė bendruomenėms siūlyti baltosios zonos teritorijas (kiemus) apmokestinti vietine rinkliava.
Esą tokiu būdu būtų sudaroma galimybė gyventojams naudotis šalia namo esančiomis aikštelėmis ir atlaisvinti jas nuo nepageidaujamų automobilių.
„Tokiu atveju nusprendus apmokestinti tokias baltosios zonos teritorijos, jose siūloma nustatyti 0,2 euro rinkliavą už valandą“, – sakoma savivaldybės dokumente.
Vilniaus miesto savivaldybės atstovai svarsto, kad nors dėl siūlomų pakeitimų esą galėtų būti suvaldomi transporto srautai, pagerintos automobilių statymos galiymbės ir sumažėtų tarša, tačiau yra ir neigiama siūlomo priimti teisės akto pusė.
„Išaugusi vietinės rinkliavos kaina sudarys daugiau išlaidų gyventojams į miesto centrinę dalį keliaujant automobiliu.
Siekiant išvengti šios pasekmės, reikalinga šviesti visuomenę apie alternatyvius kelionės būdus“, – teigiama aiškinamajame rašte.
Vilniaus miesto savivaldybė siūlo nustatyti, kad vietinės rinkliavos zonų pakeitimai ir jų kainų patikslinimas įsigaliotų 2025 m. liepos 1 d.