Prekyba internetu – katės pirkimas maiše, ar racionalus sprendimas užsiėmusiems? Besiplečiantis verslas internete kursto diskusijas: vieni giriasi pigiau įsigiję trokštamą prekę, kiti dejuoja nusipirkę visai ne tai, ką matė kompiuterio ekrane. Paprašėme specialistų įvertinti internetinę prekybą vartotojo ir pardavėjo požiūriu.
Kompanijos „Sanitex“, valdančios internetinę parduotuvę „Neriba.lt“ elektroninės komercijos skyriaus vadovas Redas Perminas paprašytas įvardinti elektroninės prekybos pliusus pirkėjams visų pirma pastebi, kad internetinės parduotuvės veikia visą parą. „Prekes galima rinktis bet kada patogiu metu, jas lyginti ir ieškoti papildomos informacijos pateikiamose nuorodose. Užsakymai taip pat priimami bet kuriuo metu – ir savaitgaliais, ir per Kalėdas, ir ketvirtą valandą ryto“, – sako R.Perminas.
Jis taip pat pabrėžia, kad prekę išsirinkti ir užsakyti galima bet kurioje vietoje – ir namuose, ir biure, ir automobilyje mobiliojo telefono naršykle.
Pašnekovas tikina, kad dauguma internetinėse parduotuvėse siūlomų prekių yra pigesnės, nei lygiai tokios pat prekės, siūlomos įprastose parduotuvėse. „Tai yra pagrindinė priežastis, dėl kurios šiandien internetinės parduotuvės užima vis didesnę rinkos dalį, ją atkąsdamos iš įprastų parduotuvių. Jei prekė lygiai tokia pat, kodėl ji turi kainuoti daugiau?“, – retoriškai klausia R.Perminas, pridurdamas, kad kai kuriose internetinėse parduotuvėse yra išskirtinių sąlygų, kai užsisakant už tam tikrą sumą nereikia mokėti už prekės pristatymą į namus.
Bendrovės „Big fish studio“ direktorius Aldas Maziliauskas įvertino prekybą internetu žiūrėdamas iš pardavėjo pusės. Visų pirma ji pabrėžė, kad internetu prekiaujant mažiau laiko sugaištama „popierizmui“, mat elektroninėje parduotuvėje pardavimai, kaip ir ataskaitos yra automatizuotos.
Anot jo, internete patogu steigtis nedidelėms įmonėms, mat jos gali nesunkiai konkuruoti su didesnėmis. Be to, prekiaujant internete sutaupoma ir kaštų – nereikia nuomotis patalpų parduotuvei, ne visada reikalingas ir prekių sandėliavimas. „Prekiaujant internetu daug lengviau pasiekti užsienio rinkas, nebūtina apsiriboti vien Lietuva“, – mano A.Maziliauskas.
Reikia pastebėti, kad internetinė prekyba turi ir kitą pusę. Didžiausias internetinės parduotuvės trūkumas – nėra galimybės pamatyti prekės prieš ją perkant. Tačiau kaip teigia internetu prekes pardavinėjantys verslininkai, žmonės įsigudrina prekes pažiūrėti kitur, o pirkti internete. „Pastebėjome, kad žmonės vis dažniau prekes apsižiūri įprastose parduotuvėse, o po to ramiausiai apsiperka internetinėje parduotuvėje, nes čia pigiau. Esame girdėję ir tokių istorijų, kad, atsispausdinę prekės puslapį iš „Neriba.lt“, pirkėjai terorizuoja technikos salonų darbuotojus, reikalaudami sumažinti kainą“, – pasakojo R.Perminas.
Anot jo, pirkimas internetu turi ir dar vieną trūkumą – užsakytos prekės gali tekti palaukti dieną ar dvi, kol ji atvyks į namus.
Perkant iš neaiškių internetinių parduotuvių iškyla pavojus prarasti pinigus ir prekės negauti. Specialistai pataria vartotojams pirkti arba iš patikrintų elektroninių parduotuvių, arba susitarti, kad galėtų atsiskaityti grynais tuomet, kai prekė jiems bus atvežta.
Pažvelgęs iš pardavėjų pusės A.Maziliauskas taip pat pastebėjo trūkumų internetinėje prekyboje. Visų pirma sunku tai, kad naujai interneto parduotuvei reikia nemažai laiko, kol ji užsitarnauja patikimą vardą ir įgyja pirkėjų pasitikėjimą. Tačiau net ir įgijus pastovių pirkėjų neapsieinama be papildomų išlaidų – dažnai pardavėjas turi padengti prekių pristatymo išlaidas.
A.Maziliauskas taip pat atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje kol kas elektroninė prekyba nėra labai lengva, nes pirkėjų lyginant su užsienio šalimis, nėra daug, o elektroninės parduotuvės pakankamai panašios, prekiauja tomis pačiomis prekėmis, todėl konkurencija ganėtinai nemaža.