Lietuvos įmonės į besikeičiančias ekonomikos sąlygas reagavo mažindamos veiklos kaštus ir investicijas, didindamos veiklos našumą, tačiau, lyginant su kitų šalių kompanijomis, į sunkmečio problemų sprendimų sąrašą rečiau įtraukė struktūrinius pokyčius ar „pigių talentų“ pritraukimą.
Tokią informaciją atskleidė ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto eksperto Beno Adomavičiaus vykdytas mokslinis įmonių reakcijos į sunkmetį tyrimas. Tyrimas taip pat parodė, kad du trečdaliai (69,4 proc.) Lietuvos įmonių 2008 m. pabaigoje sunkmetį pajuto per užsakymų ir apyvartos, pusė (55,1 proc.) – naujų klientų skaičiaus sumažėjimą, o beveik trys penktadaliai (58,6 proc.) pastebėjo didesnių nuolaidų reikalavimą.
ISM eksperto tirtų daugiau nei trijų šimtų Lietuvos įmonių reakcija į besikeičiančias ekonomikos sąlygas veiklos našumo, kaštų ribojimo ir naujų produktų diegimo srityse sutapo su pasaulio įmonių strategijomis sunkmečio laikotarpiu. Jas šių metų vasarį įvertino žinoma verslo konsultacijų kompanija „McKinsey“, paskelbusi „Global economic conditions snapshot“ ataskaitą. Didžioji dauguma apklaustų įmonių Lietuvoje ir pasaulyje į ekonominį sunkmetį reaguoja mažindamos veiklos kaštus (atitinkamai 84,8 proc. ir 74 proc.), didindamos našumą (46,6 proc. ir 45 proc.), įvesdamos naujus gaminius ar paslaugas ir taip siekdamos įgyti konkurentų rinkos dalį (39,1 proc. ir 36 proc.).
Tačiau B. Adomavičiaus teigimu, pasaulio įmonės krizės laikotarpiu mažiau linkusios „karpyti“ investicijas (38 proc. pasaulio įmonių, 46,6 proc. Lietuvos), dvigubai dažniau nei Lietuvoje ieško galimybių susijungti ar įsigyti kitą įmonę (21 proc. pasaulyje, 10,5 proc. Lietuvoje) bei siekia pritraukti talentingus darbuotojus, kurie anksčiau buvo neprieinami. Šios taktikos, remiantis „McKinsey“ atliktu tyrimu, imasi 22 proc. pasaulio įmonių. Lietuvoje geriausius darbuotojus prisivilioti šiuo metu bando tik 12,2 proc. apklaustų įmonių.
Tyrimas taip pat atskleidė, kad 49 proc. apklaustųjų 2008 m. pabaigoje pastebėjo, jog jų klientai pradėjo vidutiniškai išleisti mažiau pinigų nei anksčiau. 29,4 proc. apklaustų Lietuvos įmonių vadovų teigimu, situacijos kaitos ženklu tapo pailgėjęs laikas, per kurį įvykdomas vidutiniškas pardavimas, o 23 proc. respondentų įvardijo padidėjusius kaštus klientams pritraukti.
Tyrimas vykdytas 2009 m. vasario mėnesį. Jame dalyvavo 344 smulkių ir vidutinių Lietuvos įmonių aukščiausio ir vidutinio lygio vadovai.