Pastaraisiais metais naudotų automobilių paklausa pralenkė pasiūlą. Trūkstant automobilių nekrito ir jų kainos – šiuo metu kai kurių modelių kainos prilygsta ar net viršija buvusias prieš 2 metus.
„Situacija naudotų automobilių rinkoje išlieka kebli, ypač norintiems įsigyti apynaujus, 1-3 metų senumo naudotus automobilius. Kai kuriais atvejais norimo automobilio rinkoje tiesiog nėra, tad ieškantys konkretaus modelio su norimomis specifikacijomis turėtų apsišarvuoti kantrybe – naudoto automobilio paieška gali trukti 3 mėn. ir daugiau“, – komentuoja BRC Autocentro pardavimų vadovas Zbignev Podskorbis.
Pasak jo, Lietuvos vairuotojai dėl norimo naudoto automobilio nevengia nuvažiuoti ir į kitą šalies pusę. Pavyzdžiui, BRC Autocentro aikštelės Vilniuje ir Klaipėdoje sulaukia lankytojų ir iš kitų miestų.
„Kartais automobilis yra rezervuojamas net jo nemačius – tokių atvejų pasitaiko 1 iš 10 parduotų automobilių. Vis dėlto esame linkę rezervaciją priimti tik tada, kai pirkėjas apžiūri norimą modelį, nes neretai pasitaiko, kad atvažiavo apžiūrėti BMW, o išvažiuoja su įsigytu „Volkswagen Passat“, – pastebi Z. Podskorbis.
Daugėja elektronikos
Naudotų automobilių pasiūlai dar tik atsigaunant, specialistai siūlo gerokai atidžiau rinktis naują transporto priemonę – padaugėjo šansų išsirinkti netvarkingą automobilį arba pakliūti ant nesąžiningų pardavėjų kabliuko.
„Automobilio amžius, deja, nenurodo jo būklės – pasitaiko ir 3 metų senumo modelių, kurie atrodo puikiai, bet dėl techninės būklės reikalauja papildomų investicijų. Taip pat ir 20 metų senumo automobilis gali būti labai gerai išlaikytas – viskas priklauso nuo ankstesnio savininko, kiek jis dėmesio skyrė automobilio techninei priežiūrai, profilaktikai“, – pabrėžia BRC Autocentro atstovas.
Pašnekovas pataria naudoto automobilio pardavėjo klausti, kokie remonto darbai buvo atlikti automobiliui, kada atliktas paskutinis aptarnavimas. Svarbu sužinoti, ar automobilis nebuvo patekęs į eismo įvykius, kokią žalą patyrė ir ar buvo pašalinti visi trūkumai. Taip pat praverstų sužinoti, dėl kokių priežasčių yra parduodamas automobilis, kiek jis buvo eksploatuojamas buvusio savininko.
„Geriausia perkamą automobilį patikrinti servise, nes vien gero supratimo apie automobilius ir jų sandarą gali nepakakti. Serviso meistrai turi reikiamą inventorių bei diagnostikos įrenginius, gali nuimti dugno apsaugas ir išsamiai patikrinti perkamo automobilio būklę“, – sako Z. Podskorbis.
Toks patikrinimas darosi aktualesnis, nes vis daugiau automobilių yra „priklausomi nuo elektronikos“: diagnostikos įrankiais galima patikrinti apie 75 proc. naujesnių automobilių komponentų veikimą, istoriją, ar veikia visi elektronikos mazgai. Taip pat specialiu matuokliu gali būti tikrinamas dažų sluoksnis, kuris atskleidžia, ar nebuvo remontuojamas automobilio kėbulas.
„Atlikus patikrą visi automobilio trūkumai tampa aiškūs. Šiuo atžvilgiu naudingas yra ir kėbulo numeris, pagal kurį galima surasti nemažai informacijos pasitelkiant įvairius automobilio istorijos patikros portalus“, – sako pašnekovas.
Ar automobilis nebuvo vogtas, taip pat dažniausiai galima surasti oficialiuose valstybiniuose portaluose, pvz., Lietuvoje registruotas transporto priemones galima pasitikrinti „Regitros“ portale. Vis dėlto pasitaiko atvejų, kai apie vagystę sužinoma kur kas vėliau, automobilį registruojant.
Atsukta rida – vis dar dažnas dalykas
Kitas galvos skausmas naudotų automobilių pirkėjams, kaip pasitikrinti, ar nebuvo atsukta automobilio rida, galinti išduoti automobilio eksploatavimo intensyvumą bei dėl to kylančias technines problemas. Tai vis dar gana dažnai pasitaikantis dalykas naudotų automobilių rinkoje.
„Vertinti automobilio ridą pagal vairo nutrynimą nėra patikimas būdas. Vairas gali būti nutrintas žiedų, nagų, vairo oda kartais nudyla dėl naudojamų rankų kremų, ypač tai dažnai pastebima moterų vairuotuose automobiliuose. Įprastai skaičiuojama, kad kasdien aktyviai eksploatuojamas automobilis turėtų kasmet nuvažiuoti bent 10 tūkst. km. Žinoma, automobilio rida gali būti ir mažesnė – ją pasitikrinti galima automobilio markės atstovybėse, jei jose buvo daryti aptarnavimai. Rida sekama ir techninės apžiūros metu“, – vardija BRC Autocentro pardavimų vadovas.
Pasak jo, automobilio eksploatavimo aktyvumą išduoda ir kiti požymiai – sėdynių siūlės, gobeleno ar odos struktūrų skirtumai tarp salono detalių, nutrynimai dažnai liečiamose vietose.
„Labai norint galima nuslėpti daug dalykų, kurių kartais ir ne kiekvienas servisas gali atrasti, todėl rekomenduojama naudotų automobilių pirkėjams atidžiai tikrinti ne tik patį automobilį, bet ir jo dokumentus. Reikėtų atkreipti dėmesį, ar kėbulo numerio skaitmenys sutampa su dokumentuose esančiais, ar nėra didelių laiko tarpų tarp atliktos techninės apžiūros“, – pataria Z. Podskorbis.
Įsigijus naudotą automobilį ir tik tada pastebėjus defektus, apie kuriuose nebuvo atskleista apžiūros metu, vertėtų kreiptis į pardavėją ir išsiaiškinti, kurie defektai jau buvo, o kurie galėjo kilti dėl paties pirkėjo kaltės laiku nepasirūpinus naujo pirkinio technine priežiūra.
„Suradus taip ilgai ieškotą ir tinkamą variantą, svarbu nepasiduoti emocijoms – atlikti patikrą, išbandyti automobilį greitkelyje, ar nėra jokių vibracijų, ar sušilus varikliui tvarkingai veikia pavarų dėžė ir nekyla pašalinių garsų, taip pat išbandyti visas funkcijas. Kuo daugiau apie automobilį žinosite, tuo bus aiškiau, kiek ir ko gali tekti tvarkyti po įsigijimo“, – sako Z. Podskorbis.
Pašnekovo teigimu, įprastai ginčai tarp naudotų automobilių pirkėjų ir pardavėjų Lietuvoje sprendžiami taikiai. Bylinėtis dėl įsigyto netvarkingo automobilio nusiteikęs tik kas antras pirkėjas.