Vytautas Kleinauskas
Jau rašėme apie didėjančius vilkikų pardavimus Lietuvoje. Europoje situacija taip pat labai panaši. Vilkikų pardavėjai mėgaujasi padidėjusia paklausa ir išaugusiais užsakymų kiekiais, tuo metu vežėjai blaškosi tarp “Euro 5″ ir “Euro 6″ modelių.
„Euro 5“ bumas – realus ar išpūstas?
UAB „DKV Euro Service Baltikum“ direktorius Arturas Michejenko kalbėdamas apie „Euro 5“ sunkvežimių pardavimus, pastebi, kad ne tik „Euro 6“ įvedimas įtakoja gerėjančius vilkikų pardavimų rezultatus: „Europoje „Euro 5“ pirkimų pagyvėjimas jaučiamas nuo praėjusių metų. „Euro 3“ jau morališkai paseno, o „Euro 4“ modeliai rinkoje buvo pakankamai trumpai. Visi kas norėjo Europoje pakeisti vilkikus, tai pradėjo daryti pernai. Tai labai gerai pasijautė peržiūrėjus ataskaitas iš Vokietijos. Vilkikais nuvažiuotų kilometrų skaičius padidėjo, o sumokėtų už kelius mokesčių suma sumažėjo. Tai reiškia, kad buvo atsisakoma neekologiškų transporto priemonių. Važiuoti su „Euro 5“ emisijos standarto vilkikais yra pigiau nes mokesčių už kelius sumokama mažiau.“ Šiai nuomonei pritarė ir „Linavos“ viceprezidentas ir Krovininio transporto tarybos pirmininkas Mečislavas Atroškevičius. Jo nuomone, parko atnaujinimas vyksta jau gana senai: „Krizės metu bankai paėmė nemažai automobilių iš vežėjų, po to keletą metų didesnių pirkimų nebuvo, parkas paseno – jį reikia atnaujinti. Su senu parku negali dirbti vakarų rinkose. Tvirtai ant kojų stovinčios įmonės jau tą daro ir pernai metais tą darė.“ „Linavos“ atstovas pastebi, kad apsisprendimą kurias transporto priemones pirkti, lemia ir rinkos, kuriose dirba vežėjai. „Tiems, kurie dirba Europoje, „Euro 6“ įsigyti verta. Bet Europa priimdama įstatymus ne visada suvokia mūsų vežėjų situaciją. Mes labiau orientuoti į rytus. Esam Europos Sąjungos vežėjai rytų kryptimis. Jie nesupranta, kad mes gal ir norėtume pirkti ekologiškas transporto priemones, bet nuvažiavus į Rusiją ir užsipylus vietinio kuro teks remontuoti vilkiką.“ Anot pašnekovo, dirbantiems Rusijoje didesnių pamastymu kokius vilkikus reiktų pirkti nėra: „Tie kurie dirba su Rusija, jie priversti pirkti Euro 5. Važiuojant į Rusiją jau dabar yra problemų su kokybišku kuru. Europos sąjunga, mano nuomone, per greitai keičia emisijos standartus. Rusijoje net „Euro 5“ kuro ne visur rasi. Įmonės, kurios vilkikais važiuoja į Rusiją, gali su „Euro 6“ važiuoti į vakarus, grįžti į Lietuvą, „galvas“ perkabinti ir į Rusiją važiuoti kitais vilkikais. Bet yra segmentas, kur tokie dalykai negalimi: autotraukiniai, autovežiai.“ A. Michejenko pastebi, kad vežėjai dirbantys Europoje, ir norintys šiais metais įsigyti naujų vilkikų, suka galvą rinkdamiesi perkamų vilkikų emisijos standartą: „Šiai dienai reikia pirkti „Euro 5“ arba „Euro 6“, nes pradeda stipriai skirtis kelių mokesčiai, jei lygintume su kitų emisijos klasių vilkikais. Įmonės skambina ir konsultuojasi, klausia, ką geriau pirkti. Šiai dienai kol kas neaišku, koks bus kelių mokesčio tarifas „Euro 6“ sunkvežimiams. Šiuo metu tarifai yra vienodi. „Euro 6“ jokių privalumų, iš kelių mokesčių pusės, neturi, bet yra gerokai brangesni.“
Kelių mokesčiai skirtingos emisijos klasės vilkikams
Tačiau ar ilgai tęsis tokia tyla ir ar tikrai nesikeis dabar esantys kelių mokesčių tarifai? „Daug kas svarsto ar atsiradus „Euro 6“ vilkikams jiems nebus sumažinti mokesčių tarifai, o gal net atvirkščiai, bus padidinti kitų emisijos klasių tarifai. Šiuo metu tendencija yra tokia, kad visi didina kelių mokesčius. Galime to ir neišvengti. Didžiųjų įmonių vadovų galvose tokie pasvarstymai tikrai vyksta. Pasakyti kaip ten bus šiuo metu negalima.“ – dar vieną argumentą, kodėl sunku išsirinkti tarp „Euro 5“ ir „Euro 6“ transporto priemonių, pateikia A. Michejenko. UAB „Arijus“ generalinis direktorius Arijus Ramonas linkęs manyti, kad ne tik kelių mokesčiai įtakos „Euro 6“ transporto priemonių pirkimą: „Eksploatuosime esamą parką ir stebėsime situaciją rinkoje. Manoma, kad „Euro 6“ vilkikų kainos turėtų kristi.“
Atnaujinam parką, ar plečiam jį?
M. Atroškevičius tikina, kad vežėjai priversti elgtis atsižvelgdami į esamą situaciją: „Kartais perkama ne dėl to, kad labai reikia, bet „iš reikalo“. Kai kurie perka nes žiūri į ateitį. Spėčiau, kad kitais metais nuo sausio, tam tikrą laiko tarpą prekyba bus sustojusi.“ Taip pat jis pastebi, kad vilkikų pirkimas ne tik atnaujina Lietuvos autoparką, bet ir plečią jį: „Linavos“ narių autoparkas pastoviai didėja, jis plečiasi. Šį rudenį vežėjai žiūrėdami į ateitį ir turėdami laisvų pinigų perka „Euro 5“ sunkvežimius.“ M. Atroškevičiaus žodžius patvirtina A. Ramonas: „Šiemet bendrovė įsigijo 20 naujų vilkikų. Naujų vilkikų įsigijimas buvo ir autoparko plėtra, ir atnaujinimas. UAB „Arijus“ šiemet jau įvykdė investicinį planą ir daugiau vilkikų pirkti neketina.“ Michejenko nuomone, naujasis ekologinis standartas vežėjų galvų nesusuko ir toliau vadovaujamasi šaltu protu: „Šiai dienai, tie kas dar turi „Euro 3“ labiau orientuosis į parko atnaujinimą. Autoparko plėtra nėra priežastis pirkti „Euro 6“. Tie kas planuoja atnaujinti ar plėsti autoparką, renkasi tarp „Euro 5“ ar „Euro 6“. Tie kas neplanuoja atnaujinti autoparko, jiems „Euro 6“ standarto įvedimas nedaro jokio skirtumo. Jie dėl to tikrai autoparko neatnaujins.“
Pardavimų rezultatai
Remiantis didžiųjų gamintojų pusės metų veiklos ataskaita, galime daryti prielaidą, kad šiemet gali būti pasiektas praėjusių metų pardavimų rezultatas. Praeitais metais Europoje buvo parduoti 214 086 sunkesni nei 16 t. bendrosios masės sunkvežimiai. Per pirmąjį metų pusmetį jau parduota 100 456 vnt. tokių pačių transporto priemonių. Tai yra 47 proc. praėjusių metų pardavimų. Antrasis ketvirtis parodė, kad vilkikų pardavimai Europoje kyla. Įvertinus tai, kad artimiausiu metu rinkos analitikai ir toliau prognozuoja pagyvėsiantį vilkikų pirkimą, galima tikėtis, kad šie metai komercinių transporto priemonių pardavėjams bus netgi geresni nei praėję. Apie savo pardavimus Europoje pirmąjį pusmetį tiksliai paskelbė „MAN“, „Volvo“, Scania“ ir „DAF“. „Mercedes“ atstovai nurodė savo pardavimus vakarų Europoje, o „Iveco“ ir „Renault“ pusės metų veiklos ataskaitose buvo pateikti tik finansiniai rodikliai. Visi gamintojai galėjo džiaugtis gerokai padidėjusiais pardavimais antrąjį metų ketvirtį, jei lygintume jį su pirmuoju. Kadangi skyrėsi gamintojų parduotų transporto priemonių minimali bendroji masė, pateikiame tik procentinę pardavimų padidėjimo išraišką.
Gamintojas Antrojo metų ketvirčio pardavimų padidėjimas, jei lygintume su pirmuoju MAN 24,3 Volvo 29,5 Mercedes 18,3 DAF 4,7 Scania 20,2
Nors „DAF“ rodikliai čia atrodo prasčiausiai, tačiau nereiktų skubėti daryti išvadų. Pastaraisiais metais, kuomet kiti gamintojai buvo pakankamai nusivylę pardavimais, olandų gamintojas vis stiprino savo pozicijas rinkoje ir jų pardavimai buvo labai aukštam lygyje. Tad iš esmės tas pozicijas jie ir išlaiko toliau.